Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 764 ggr
musse_lusse
6/6/17, 8:15 PM

Mitt marsvin biter på ALLT

Hej! Jag är inte jätte kunnig om marsvin men försöker lära mig så mycket så möjligt.

Mitt marsvin Cookie är snart 4 månader och har börjat bita och gnaga på allt. Hon biter av mitt hår, biter på mina fingrar och i kläder och filtar. Ibland kan hon stoppa in hela fingertoppen i munnen. Jag har aldrig börjat blöda men ibland gör det riktigt ont.

Min fråga är om det är en ålder som hon har kommit in i, och vad ska jag göra för att hon ska sluta. Ska jag köpa leksaker som hon kan bita på eller ska jag låta hon va??

Tacksam för svar :)

/// Musse_lusse 

Instagram: MusseAndLusse

Annons:
Ljungåsen
6/6/17, 9:05 PM
#1

Det är åldern. En del små marsvin är väldigt förtjusta i att tugga på allting. Det kommer gå över, när hon blir äldre. Jag skulle ge henne grenar att tugga på. Grenar från äppelträd brukar vara populärt, eller sälg.

[AnimeV4]
6/7/17, 11:37 AM
#2

Håller med Ljungåsen om grenar och tipsar även om blåbärsris. Mina får rönn och blåbärsris vilket är mycket uppskattat. Jag själv petar marsvinen på nosen om de nafsar och när de nafsar för att de vill komma ner i buren fort väntar jag tills de är stilla och slutar nafsa. De får inte ont, utan tycker att det är lite otrevligt att bli petade på. Har funkat på alla marsvin! Sedan så kan jag tillägga att marsvin brukar vara så snälla att de putsar tillbaka när vi klappar och då är det vissa som slickar, medan andra nafsar🙂

Upp till toppen
Annons: