Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1087 ggr
Schhh
2017-06-10 14:31

Allrodin mot urinsten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ett marsvin (2,5 år) som vi tror lider av urinsten/grus, men har inte lyckats hitta något på röntgen. Han har ont och piper när han kissar och bajsar, det går i perioder. Första gången var för över ett halvår sedan, han hade då blod i urinen men det försvann på ett par dagar. Inget syntes på röntgen. Problemet återkom för kanske en månad sedan, sedan dess har han stått på Metacam vilket hjälper måttligt, men det känns trist att endast lindra symptomen. Urinvägsinfektion är givetvis uteslutet, så det BORDE vara grus. Vad tror ni, kan det vara något annat än sten/grus?

Funderar på att testa ge Allrodin eller liknande örtpreparat som sägs fungera. Någon som har egen erfarenhet och/eller vet om det är riskfritt att ge? Ska även kontakta veterinär nästa vecka för att höra om det finns något annat att göra. Är ultraljud bättre än röntgen för diagnosticering?

Det finns ju även andra preparat, t.ex. Eurologist, Lysium och Chanca Piedra, så om ni har erfarenhet av dem får ni självklart dela med er. Frågar om Allrodin för att det verkar vanligast att ge. 

Tack på förhand <3

Annons:
[AnimeV4]
2017-06-10 14:47
#1

Här om du inte läst denna! http://www.blandmolnen.se/om-urinsten/

Schhh
2017-06-10 14:52
#2

#1 Jag har läst den. :)

Tänkte mest om någon hade något att säga utöver vad som står på sidan, framförallt vad gäller risker… Och om ni skulle rekommendera att jag prövar örtmedicin i just det här fallet. Eurologist används väl förebyggande, dvs. när symptomen avtagit bör jag byta från Allrodin till Eurologist?

[Wijnja]
2017-06-10 15:14
#3

Vad ger du för föder

Schhh
2017-06-10 15:27
#4

#3 Hö och c-vitaminrika grönsaker typ vitkål, broccoli, paprika. Lite morot, selleri eller annat ibland (beror på vad jag har hemma). Har tidigare gett persilja då och då men tänker nog sluta p.g.a. risken för urinsten.

[Wijnja]
2017-06-10 15:30
#5

Oj bra broccoli persilja kan vara orsaken till hörnstenar prova ge mindre

Ljungåsen
2017-06-10 16:14
#6

Jag har en fyraåring här hemma som medicineras med både Allrodin och Eurologist  sedan ett drygt år tillbaka. Han drabbades av en urinvägsinfektion efter en operation, och röntgen visade att han hade förstadiet till grus i urinblåsan. Veterinären kallade det för sludge.

Min pojk kommer från Eragons, och de rekommenderade att vi skulle börja ge både Allrodin och Eurologist, egentligen mest för att urinvägsinfektionen inte skulle komma tillbaka. Till saken hör att min pojk inte hanterade antibiotikakuren som han fick speciellt bra, och det gör att jag verkligen inte vill att han ska få tillbaka urinvägsinfektionen.

Som jag har förstått det så fungerar Eurologist genom att justera pH-värdet i urinen, samt orsaka mer törst hos marsvinet så att det dricker bättre. Allrodin är mer för att hjälpa till mot stenar, grus och sludge.

Vintertid får han bara Eurologist, men nu när han är ute mycket och äter maskrosblad och annan utemat som är kalciumrikt så får han även Allrodin. Oavsett vilket så är han väldigt förtjust i sin medicin, och verkar må bra på den. Jag har inte hört om något marsvin som blivit sjukt av medicinen, så jag bedömer den som riskfri.

Annons:
Schhh
2017-06-10 16:18
#7

#5 Varför är broccoli dåligt vid urinsten?

Schhh
2017-06-10 16:42
#8

#6 Tack för svar! Skönt att höra att det verkar riskfritt. Har läst på lite fler sidor nu, även veterinären.nu menade att Allrodin nog är ofarligt att ge, dock för kaniner. Så jag har nu beställt hem både Allrodin och Eurologist. 

Min kille har som sagt haft problem med detta förut, men det har aldrig påträffats något grus eller någon infektion. Han fick även blod i urinen UNDER en behandling med Bactrim, vilket talar emot infektion. (Då var det behandling mot luftvägsinfektion, som om inte det andra räckte)

Nu har jag redan beställt hem Eurologist, kan ju vara bra att ha. Men kommer i första hand pröva med Allrodin. Återigen, tack för svar!

EDIT: Han dricker för övrigt väldigt bra, äter bra och är pigg i allmänhet.

Ljungåsen
2017-06-10 17:50
#9

#8 Jag hoppas att medicinerna kommer göra honom bättre. Förstår att det är jättejobbigt när man inte hittar någonting konkret, men på din beskrivning så låter det som antingen urinvägsinfektion eller urinsten. Eftersom man uteslutit urinvägsinfektion, och det inte syns någonting på röntgen så tycker jag det verkar troligt att han har förstadiet till grus, och det är det som orsakar obehag. I vilket fall så är jag övertygad om att örtmedicinerna inte kan göra det värre. Vad som kan vara klokt är att försöka dra ner på mängden kalcium i kosten. Det finns teorier om att ett överskott av kalcium kan bidra till urinsten. Pellets innehåller ofta alldeles för mycket kalcium. Här är en bra lista över kalciumhalten i vanliga grönsaker. http://www.guinealynx.info/diet_order-cal.html

[Wijnja]
2017-06-10 17:53
#10

Jobbigt hoppas han blir bättre

[AnimeV4]
2017-06-10 21:37
#11

Du skulle kunna prata med Marianne Tornvall på Mälardalens smådjursklinik och Cecilia på Fågelkliniken i Lomma. De har båda erfarenhet av behandlingar som dessa.

Schhh
2017-06-10 23:21
#12

#9 Ja, jättejobbigt att inte hitta något konkret. Tack för tipset med pellets, dock ger jag inte pellets eftersom jag vet att det inte behövs så länge de håller vikten. Persiljan jag gav förut skulle kunna vara en riskfaktor, men då borde symptomen försvunnit nu vilket de inte gjort. Så jag tror det är genetiskt för hans del. Han är tyvärr resultatet av mycket dålig avel (oplanerad syskonparning av djuraffärsdjur), inget jag stödjer men skadan var redan skedd då jag tog över honom. 

Möjligtvis skulle en orsak kunna vara D-vitaminbrist. Har inte möjlighet att ha marsvinen utomhus utom ibland på sommaren, och vi bor i en källare med väldigt lite dagsljus. De käkar heller inga pellets (som brukar vara D-vitaminberikade). Jag har övervägt att införskaffa en UV-lampa alternativt BÖRJA ge honom pellets för att se om det hjälper, då med låg kalciumhalt… men jag kanske överanalyserar situationen.

#11 Jag har inte möjlighet att besöka dem klinikerna eftersom jag bor i norrland. :(

[AnimeV4]
2017-06-10 23:28
#13

#12 Aha! Men du kan slå en pling och se om du kan få reda på något vettigt?🙂

Annons:
Schhh
2017-06-10 23:29
#14

Borde kanske minska på vitkål och broccoli då det verkar innehålla en del kalcium? Glad att se att paprikan (som ju är c-vitaminrik) inte innehåller mycket i alla fall. Det är hans favorit. :)

Schhh
2017-06-10 23:31
#15

#13 Ah det ska jag absolut överväga, tack för tipset. :D

[Wijnja]
2017-06-11 08:54
#16

Vit kål ger inte urinstenar

Ljungåsen
2017-06-11 15:13
#17

#14 Vitkål och broccoli innehåller ungefär lika mycket kalcium, men inte sådär överdrivet mycket. Normala mängder borde inte ge några problem. Nu sommartid är det framför allt maskrosblad som bör ätas med måtta.

Ska man vara riktigt petig så är det inte kalciumet i sig som är problemet, utan relationen mellan kalcium och fosfor, totalt sett i marsvinets kost. En bra relation mellan kalcium och fosfor är 1,5:1, vilket betyder att mängden kalcium ska vara en och en halv gång större än mängden fosfor. Om man har mer kalcium än så i kosten så kommer den att fällas ut via urinen, och i värsta fall orsaka stenar och grus. Om det finns för mycket kalcium i urinen så ser man det på att det blir vita fläckar på golvet, när marsvinen kissat och urinen torkat.

http://guineapigsaustralia.com.au/nutrition.htm

Schhh
2017-06-11 16:31
#18

#17 Komplicerat. ;_;

Ljungåsen
2017-06-12 10:36
#19

#18 Jag tycker det är intressant.

När man pratar om kalciumnivåer och kalcium-fosfor-kvot så brukar man oftast prata om innehållet i grönsaker och pellets. Vad man ofta inte tänker på är innehållet i höet, som ju är det som marsvinen äter mest av. Både mängden kalcium och kalcium-fostfor-kvoten varierar stort mellan olika typer av hö. Rent timotejhö har ofta bra värden, med kalcium snarare i underkant än i överkant, medan hö med klöver i kan ha skyhöga kalciumvärden.

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/vallfoder.cfm?Call=foder

Om man köper hö för häst, som är analyserat, så får man en idé om vilka grönsaker man behöver komplettera med för att få en bra kalcium-fosfor-kvot i maten, totalt sett. Jag tycker det blir enklast om man får tag i ett hö som inte innehåller ett alltför stort överskott av kalcium, då det är relativt lätt att komplettera med kalciumrika grönsaker.

Om man inte har analyserat hö är det enklaste att hålla koll på hur mycket kalciumdepositioner som finns i marsvinens urin. Börjar det fälla ut vitt när urinen torkar så vet man att kosten innehåller ett överskott av kalcium, och man bör då komplettera med mat som har låg kalciumhalt men hög fosforhalt för att få mineralerna i balans. Nedanstående länk listar en del vanliga grönsaker och deras kalcium-fosfor-kvot. Där kan man se att bland annat broccoli, morötter och paprika faktiskt hjälper till att sänka kvoten.

http://www.guinealynx.info/diet_ratio.html

[Wijnja]
2017-06-12 14:10
#20

Innehåller havrekross kalcium

Annons:
Ljungåsen
2017-06-12 14:46
#21

#20 Havrekross innehåller kalcium, men mycket lite. Det innehåller betydligt mer fosfor (0,8 g kalcium/kg  och 3,7 g fosfor/kg). Det gör att kalcium-fosfor-kvoten blir ungefär 0,2:1.

https://ehandel.lantmannen.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=401322#

För kornkross är värdena 0,4 g kalcium/kg respektive 3,5 g fosfor/kg, vilket ger en kvot på ungefär 0,1;1.

http://rsmustang.se/dok/Infoblad_Kornkross.pdf

Om man ger havrekross eller kornkross som kraftfoder så kommer det alltså att sänka den totala kalcium-fosfor-kvoten.

[Wijnja]
2017-06-12 14:47
#22

Oj det va ingenting jämfört med zoo pellets

Schhh
2017-06-12 15:07
#23

#19 Jag ger rent timotejhö från en bonde. Har inte koll på om det är analyserat eller inte, då det har varit mina föräldrar som köpt in och hämtat det. Jag har bara kontrollerat att det sett bra ut och luktat gott. Jag har heller inte noterat något vitt i något av mina marsvins urin. Bör jag ändå vara orolig?

Ljungåsen
2017-06-12 15:41
#24

#23 Timotejhö brukar ha en bra kalcium-fosfor-kvot, och om du inte ser några kalciumdepositioner i urinen så kan du vara rätt säker på att de inte får ett överskott av kalcium, så ett överskott skulle jag inte oroa mig för. Om du inte ger kraftfoder som havrekross eller kornkross, och håller en bra variation på grönsakerna så låter det som att du inte behöver oroa dig för ett underskott heller. Funderar lite på det du skrev i ditt första inlägg, att man uteslutit urinvägsinfektion. Hur har man gjort det? Har man odlat urinen?

Schhh
2017-06-12 19:03
#25

#24 Ja, det har gjorts odling två gånger. Båda gångerna fanns blod i urinen, men inga bakterier.

Ljungåsen
2017-06-12 19:30
#26

#25 Har interstitiell cystit varit på tal som möjlig diagnos? Då finns blod i urinen, men inga bakterier och inga stenar. http://www.guinealynx.info/records/viewtopic.php?t=21

[Wijnja]
2017-06-13 13:32
#27

Hade en hona som bara dog av urininfektion

Annons:
Upp till toppen
Annons: