Annons:
Etikettallmänt
Läst 517 ggr
7Anna5
7/2/17, 10:27 PM

Introducera ny kompis

Hej!👋

Jag har tagit över ett gammalt marsvin, ca 6 år, som förlorade sin kompis nyligen.
Nu undrar jag om det skulle fungera bra att skaffa en unge som sällskap eller skulle det bara stressa den gamla?
Vore det bättre med ett lite äldre marsvin?

/Anna

Annons:
lizton
7/2/17, 11:22 PM
#1

En unge av samma kön är enklast att sammanföra med. Det brukar gå med ett äldre marsvin också, men var försiktig när du sammanför dem. Inte i samma bur direkt. På golvet där de kan gömma sig i varsitt bo kan funka. Hanar är inte så bra att ha ihop. En del okastrerade hanar slåss. Honor är lättast. Kanske det går med två hanar om en hane är unge. Vet ej för jag har bara haft honor. Nån annan kanske kan ge dig svar.

Marsvin kan leva länge, så om du är osäker på hur länge du vill ha marsvin är det bättre med ett äldre marsvin.

Ljungåsen
7/3/17, 7:38 AM
#2

Hane eller hona? Viktigt är att nya marsvinet har samma kön som det gamla. Vuxna hanar brukar inte slåss, och det brukar inte vara något större problem att sammanföra två vuxna hanar, eller en vuxen och en bebis. Man brukar säga att en marsvinshane är vuxen när han fyllt två år. Viktigt är att släppa ihop på stor, neutral yta och räkna med att det tar minst en vecka innan de kan flytta in i buren tillsammans. Mer råd finns här. https://www.eragons.se/sammanfora-marsvin/ Till en sexåring, oavsett kön, skulle jag välja en vuxen kompis. Ungar kan vara fruktansvärt aktiva, och det kan bli jobbigt för sexåringen.

7Anna5
7/3/17, 4:50 PM
#3

Tack för svar 🙂
Det blir en äldre herre till.

Upp till toppen
Annons: