Annons:
Etikettallmänt
Läst 828 ggr
Rheen
7/6/17, 11:10 PM

2 honor med kastrerad hane?

Hej!

Tror ni, som rubriken lyder, att en kastrerad 4-årig marsvinshane skulle gå ihop med två honor på 2.5 år? 

Jag vet att mycket beror på personligheterna, men jag tänker rent teoretiskt. Jag har googlat runt, men utan att bli klokare. Som jag har förstått det går en hane oftast bra ihop flera honor, men hur är det med bara två stycken honor?
Skulle det bli tjafs mellan honorna, eller skulle några andra typiska problem kunna uppstå, tror ni?

Honorna bor redan med mig (sen 2 år tillbaka) och kommer bra överens - men det kan bli tjafsigt under brunsten. Skulle hanen kunna påverka detta?

Det är frågan om en hane som nyligen förlorat sin marsvinsvän, och jag överväger att adoptera honom, då jag ändå ska expandera buren mina två grisar bor i just nu. Men jag är fortfarande osäker, som ni kanske märker, haha.

Något är inte bestämt än, långt ifrån, men jag tänkte höra med era tankar och funderingar.  🙂

~ Rheen.

Annons:
[Wijnja]
7/7/17, 5:07 AM
#1

Nej en kastrat ska funka med dina honor har två kastrater som går med hönor det funkar hur bra som helst dem är så tajta i gruppen

Ljungåsen
7/7/17, 7:16 AM
#2

Jag tror det kommer fungera alldeles utmärkt för dina flickor att få en kastrat i flocken. Ofta är det precis det som behövs för att göra det mer harmoniskt, och deras tjafs med varandra under brunsten kommer definitivt minska. Han kommer hålla dem sysselsatta.

Rheen
7/7/17, 10:30 PM
#3

Tack så mycket för era svar!

~ Rheen.

Rheen
8/1/17, 11:02 AM
#4

Kan ju uppdatera och berätta att det sen i förrgår befinner sig en ny fluffboll här!😍
Han är väldigt tam,  åt ur handen redan samma kväll.

Enligt flera marsvinssidor ska en nykomling alltid hållas separerad under uppsikt i två veckor, förrän denne får introduceras till marsvinen som redan bor i det nya hemmet.

Jag tycker två veckor är en väldigt lång tid, då han redan bott ensam en månad. Han verkar vara i bra skick, nyfiken och vänlig. Inga fysiska hälsoproblem som jag lagt märke till. (Jag är medveten om att marsvin är experter på att dölja hälsoproblem under längre tider, men om han nu hade några borde det väl ha visat sig under den månad han varit ensam?)

Tror ni det är nödvändigt att vänta precis två veckor, eller skulle jag kunna korta ner det en aning?

~ Rheen.

Ljungåsen
8/1/17, 11:17 AM
#5

Jag har aldrig hållt något nytt marsvin i karantän, och det har gått bra. Man får väga risken för smitta, mot risken att det ensamma marsvinet deppar ihop. Om han verkar frisk, och dina flickor mår bra så tror jag risken är mycket liten.

Madeleinez
8/2/17, 1:40 AM
#6

Borde funka utmärkt! :)

Annons:
Rheen
8/11/17, 5:23 PM
#7

Igår, efter rengöring av såväl marsvin som burinredning, fick alla tre marsvin träffas. Det blev ett ganska långdraget tjatter mellan alla parter, men när det närmade sig kväll lugnade de ner sig, och slutligen fick de flytta in i den nya buren tillsammans. 

Nu finns där tre grisar som gladeligen sover bredvid varandra och mumsar på hö tillsammans! 😍

Så lättad över att de ser ut att gå ihop och att den nya grisen verkar trivas.

Tack för er hjälp!

~ Rheen.

Ljungåsen
8/11/17, 6:09 PM
#8

#7 Roligt att det gått bra!

Upp till toppen
Annons: