Annons:
Etikettallmänt
Läst 523 ggr
Demhue100
2017-07-21 12:47

Borde jag skaffa fler marsvin?

Mitt marsvin Kiwie dog och nu är mitt marsvin Homie helt själv. Homie är 3 år, Kiwie var också det, dagen innan han dog så var han pigg och gladd men dagen efter så var han slö och hängig och orkade nästan inte gå, Vi hade tid hos veterinären men han han dö innan det. Så nu är Homie själv och jag undrar om jag borde skaffa fler marsvin och hur gamla de borde vara, om jag ska skaffa unga marsvin eller äldre. Jag vill inte att Homie är själv.

Annons:
Fridaaaa
2017-07-21 12:49
#1

Ja marsvinet behöver en kompis.
Rekommenderar att skaffa en unge :)  Om det är en hane, så skaffa bara en till om du inte kastrerar honom och har med honor

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
2017-07-21 14:08
#2

Ja, du borde skaffa ny kompis till Homie. Det är varken lagligt eller snällt att låta honom bo ensam. Eftersom han är riktigt vuxen så har du flera alternativ. Antingen så skaffar du en bebispojke, eller så skaffar du en vuxen kompis på minst två år. Att sätta ihop en vuxen och en bebis brukar vara lätt. Två vuxna kräver lite mer, men brukar fungera bra. Läs gärna mer här. Det står om vuxna hanar en bit ner. https://www.eragons.se/sammanfora-marsvin/

Demhue100
2017-07-21 14:14
#3

Okej, tack så mycket!

Brad_och_Olle
2017-07-23 14:06
#4

Jag har precis satt ihop två vuxna marsvinshanar! Det var inte lätt och tog 4 månader innan de kunde bo i samma bur! Nu har de bott i samma bur i tre dagar och allt fungerar fint. Kontakta mig om du vill ha råd och tips för att sätta ihop marsvinen! Annars skaffa en unge. Det fungerar alltid, men kan bli problem med rangordningen när ungen växer upp…

Ljungåsen
2017-07-23 14:15
#5

Sist jag satte ihop två vuxna hanar tog det en vecka innan de kunde flytta in i sin låda. Det var en ovanligt behändig introduktion, och de båda herrarna är löjligt sams. De var tre respektive sex år när de träffades. Mer normalt är att det tar tre-fyra veckor, men i undantagsfall kan det ta betydligt längre tid än så. Även jag har haft en introduktion som tog flera månader, men det var mellan en åttamånaders och en ett och ett halvt-åring.

Brad_och_Olle
2017-07-23 14:28
#6

Marsvin är knepiga djur, och har olika personligheter som måste stämma överens. Brad och Olle stred och bet sår på varandra och jag trodde att de aldrig skulle kunna komma överens. Sedan blev Olle sövd för att ta en hudbiopsi och när vi kom hem stoppade jag ner honom i samma bur som Brad. (Riskabelt, jag vet) Olle var slö efter narkosen och Brad bestämde sig för att acceptera honom. De har fungerat fint sedan dess. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: