Annons:
Etikettallmänt
Läst 2204 ggr
Alma.f
7/21/17, 2:29 PM

Förstoppat marsvin, (HJÄLP!!!)

Hej! Mitt marsvin har förstoppning och bajsar inte, hon äter lite grann. Jag har gett henne paraffinolja och masserat magen, men hon bajsar ändå inte!! Vad kan mer göra? 

Det hände också en annan sak, när jag skulle ge henne lite havregryn fick hon plötsligt ett ryck, hon blir helt galen och springer runt, panikslagen, (hon är jätte tam i vanliga fall) jag vet inte vad som hände, kan det bero på förstoppningen eller något annat. Väldigt tacksam för svar❤️

  • Redigerat 5/2/22, 8:53 PM av Ida Adler
Annons:
Ljungåsen
7/21/17, 3:07 PM
#1

Om hon inte äter ordentligt och inte bajsar är läget akut. Jag skulle rekommendera att du tar henne till veterinären.

Alma.f
7/21/17, 4:01 PM
#2

#1 Okej😢det var det jag var rädd för…

Ljungåsen
7/21/17, 4:16 PM
#3

#2 Oftast är det så att marsvin slutar bajsa för att de inte äter tillräckligt, och det i sin tur kan leda till att tarmrörelserna stannar av. Det kallas för Magatoni, och är ett livshotande tillstånd. Det är alltså mer sannolikt att hon inte bajsar för att hon inte äter, än att hon faktiskt är förstoppad. Vänta inte med att gå till veterinären!

Alma.f
7/21/17, 4:26 PM
#4

#3 Jag har fått i henne lite havregryn och hö iallafall, så ska jag åka till veterinären så fort jag får en tid. Finns det något annat som jag kan göra medans jag väntar?

Ljungåsen
7/21/17, 4:38 PM
#5

#4 Stödmata med Critical Care. Om du inte har Critical Care hemma så kan man använda mosade pellets. Krossa, blanda med vatten och ge med spruta direkt i munnen. Det är väldigt viktigt att stödmatningsmaten innehåller fibrer så att tarmarna får jobba. Se vidare här. http://www.guinealynx.info/handfeeding.html Hade det varit mitt marsvin hade jag åkt in akut. Jag hade aldrig vågat vänta på en bokad tid.

GuineaGirl
7/21/17, 6:16 PM
#6

Håller med #1 och #5 om att det viktigaste just nu är ett akutbesök hos veterinären (helst en marsvinskunnig sådan) samt stödmatning.

#4 Ibland kan det bero på gaser i magen att marsvinet inte bajsar. Även detta är ett livshotande sjukdomstillstånd som kräver akut veterinärvård. Men i sådana fall kan man utöver stödmatning, även ge flytande Minifom mot gasbildning. Lämplig dos är ca 0,2 ml 3-4 gånger per dag för ett fullvuxet marsvin. Minifom finns att köpa receptfritt på apotek, där man även kan få en pipett.

Men en veterinär måste ytterst avgöra vad som orsakar just ditt marsvins besvär.

Annons:
Alma.f
7/21/17, 6:28 PM
#7

#5 #6 Tack för hjälpen, nu vet jag lite mer. Har gett henne minifom och så har hon bajsat lite grann så det känns lite bättre!

Brad_och_Olle
7/23/17, 1:29 PM
#8

Marsvin som inte äter kan dö fort, så det är mycket viktigt att hon äter! Köp hem Critical Care och mata henne med det. Du behöver också se till att hon får i sig tillräckligt med vatten, så om hon inte dricker måste du ge vatten i munnen med en spruta. Critical Care och tillräckligt med vatten borde bota förstoppning. Om inte kontakta veterinär. Lycka till!

Alma.f
7/31/17, 11:41 AM
#9

#8 tack så mkt!

Marsvin01
2/27/20, 6:24 PM
#10

Om hon inte äter så kan jag bara ge dig ett råd: om ditt marsvin inte äter på ett dygn så måste du åka till veterinären. Snabbt.

Lillyrod
2/27/20, 6:39 PM
#11

Det här är också ett gammalt inlägg. Lite försent att ge råd nu.

Upp till toppen
Annons: