Annons:
Etikettallmänt
Läst 951 ggr
Metalmarsvin1
2017-09-05 10:47

Två små outcasts

Mina marsvin är snart två år gamla och jag har googlat massor och fått mycket hjälp av existerande trådar i detta forum samt från veterinärer, uppfödarsidor, osv osv. Det är dock ett par saker jag funderar över ibland som jag inte hittar någon tråd eller information om. Det ena marsvinets mamma var alldeles för ungt för att bli dräktigt, det var en olyckshändelse att en hanne tog sig in i hennes bur. Kullen och mamman klarade sig dock fint som tur var, det var bara lilla Slagathor som blev lite efter i sin fysiska utveckling. Hon var lite mindre än de andra så mitt hjärta började såklart slå lite hårdare direkt. Jag ville inte att hon skulle bli ensam kvar bara för att hon var annorlunda! Nu när hon är vuxen (hon har utvecklats i normal takt) kan man se att hon har en väldigt liten rumpa, alltså att hennes bäcken är format lite som ett v, vilket får hennes mage att se lite för stor ut. Min fråga är väl egentligen bara; löper hon någon större risk att utveckla sjukdomar på grund av omständigheterna runt hur hon blev till och hur hon ser ut? Det andra marsvinet, Chewbacca, kan inte pipa högt, hon bara väser som en gammal tant som rökt hela livet och hon hostar ofta när hon äter, vilket får mig att tro att hennes strupe eller hennes luftvägar är för trånga. Kan det påverka hennes livslängd och livskvalitet längre fram? Båda grisarna är pigga och glada, så just nu är jag inte orolig, det är framtiden jag tänker på. Finns det någon som har erfarenhet av liknande egenskaper hos sina marsvin?

Annons:
Ljungåsen
2017-09-06 09:10
#1

Att vara kullens minsting behöver inte ge problem längre fram, men det kan göra det. Ofta beror det på någon typ av medfödd missbildning. Jag har haft en sådan minsting. Han växte upp och blev en normalstor herre, tyvärr lämnade han oss alldeles för tidigt. Från insjuknande till död tog det mindre än 24 timmar, och då hann vi med ett veterinärbesök där emellan. Det var njurarna som slutade fungera. Han blev två år och tre månader gammal. Om du tycker att Slagathors mage ser lite stor ut så har du säkert redan läst på om äggstockscystor, men jag tipsar i alla fall. http://www.guinealynx.info/ovarian_cysts.html Chewbacca skulle jag rekommendera att du tar till en marsvinskunnig veterinär för undersökning. Hosta och konstiga ljud kan vara ett tecken på hjärtproblem. Obehandlade hjärtproblem förkortar livet. http://www.guinealynx.info/heart.html#signs

Metalmarsvin1
2017-09-07 15:14
#2

Ojojoj, usch vad fruktansvärt! Det är verkligen en svår chock att hämta sig från. Stackars liten. Jag ringde och bokade tid för båda grisarna så fort jag läst ditt svar och dina länkar. Blir en allmänkontroll först, jag får väl ligga på lite så att det blir röntgen också. I och med att båda är pigga och glada har jag inte reflekterat jättemycket över att det kan vara något allvarligt fel, tänkte mest att magen såg ut som den gjorde på grund av hennes lilla rumpa. Hostandet har vi frågat veterinären om förut men fått svaret att vi inte behöver oroa oss när hon är pigg i övrigt (fin päls, klara ögon, äter bra, osv). Det sker förövrigt bara när hon äter, som om hon har svårt att inte sätta i halsen. Marsvinet jag hade när jag var liten (då det inte fanns lag om att de ska vara minst två) levde i nästan nio år och med tanke på hur lite kunskap jag och mina föräldrar hade då, jämfört med nu, så kan man tycka att Chewie och Släggan har de bästa förutsättningarna för att leva långa, friska liv. Förutsatt att deras genetiska förutsättningar är goda förstås. Tack igen för de svar du bistår med! Du verkar vara en kunnig och seriös marsvinsägare. Känns tryggt att du finns här på forumet!

Ljungåsen
2017-09-07 18:18
#3

#2 Tack för snälla ord. Jag har tagit emot omplaceringsmarsvin i nästan femton år, och på den tiden hinner man lära sig en hel del, om man vill. Vår lille plutts död kom som en chock, och jag tror inte jag riktigt har hämtat mig än trots att det var ett år sedan. Jag tycker det är jättebra att du bokat tid hos veterinären, och hoppas att man kommer fram till att det inte är något allvarligt fel på någon av dina flickor. När det gäller din beskrivning av Chewbacca så var det inte främst hostan jag reagerade på, utan att du beskrev att hon väser när hon andas. Hjärtproblem hos marsvin är inte helt ovanligt, men många veterinärer är sorgligt okunniga om just det. Jag rekommenderar att du läser på ordentligt på guinealynx innan veterinärbesöket, så du vet vilka frågor du ska ställa.

Mitchika
2017-09-07 18:47
#4

Jag vill inflika med att berätta att min ena tjej, Doodle, också har ett "trasigt" tjut. Jag misstänker att det är nästan samma ljud vi pratar om. När hon öppnar munnen och tjuter efter gottis ihop med Tali och Molly så kommer inte något ljud, utan bara ett ihåligt väsande ljud som är hennes tjut. 🙂

Utöver det så är hennes burrande/kurrande lite speciellt av sig. Det känns att hon gör det om man håller i henne och det låter, men lätet är lite mörkare och tystare än dom andra tjejernas och kan ibland (åtminstone för mig) kännas och låta nästan lite mer likt en katts spinnande än ett typiskt marsvinsburr. 

Doodle har alltid varit så enligt uppfödaren och har aldrig lyckats tjuta hemma hos mig heller, men i övrigt är hon fullständigt normal. Pratar gärna glatt (och högt) i famnen om något upprör henne och inga konstiga eller väsande ljud när hon andas. Hon verkar bara ha något fel på rösten. Glad

Doodle är förresten 5½ år gammal och fyller 6 år i mars nästa år, om hon hänger med så länge vilket jag verkligen hoppas. Dock har hon varit lite krasslig under sommaren, men det ser ut att ha vänt nu och förhoppningsvis håller det i sig. Glad

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Metalmarsvin1
2017-09-07 19:55
#5

#3 Då har du lång och värdefull erfarenhet och marsvinen har en trygg hamn att komma hem till! Nej, fy. Jag tror inte att man någonsin hämtar sig från något sådant, det kommer alltid vara en öm punkt. Det hoppas jag med, jag tror inte att det är något fel men det känns alltid bäst att vara på den säkra sidan. Jag borde kanske uttryckt mig lite tydligare; det är de där höga tjuten hon inte får till, hon kan prata om hon vill men är ganska tystlåten av sig rent allmänt. Grymtar lite ibland och "mm-ar" en del, om det nu makes sense. Ska definitivt läsa på där, verkar vara en bra sida som jag inte sett förut. #4 Precis så! Låter som att du beskriver Chewie i de andra ljuden som Doodle gör också :-) Förutom att hon inte pratar så glatt i famnen, hon vill helst ner till buren när hon ätit upp, så hennes prat är mer bestämt och uppfordrande så att säga. Håller tummarna för att det blir en mysig 6-årsdag och att oddsen är på er sida! Nu ska jag spela Mass Effect med Tali'Zorah vas Normandy ;-)

Mitchika
2017-09-07 20:24
#6

#5 Doodle är inte mycket av en famnsittare heller. Jag tror hon och Chewie är ganska lika där! Finns det mat så är hon din bästa vän. Så fort den är slut är det glada pratet slut också. Då blir det irriterat prat och klagomål istället och hon försöker hoppa ur din famn och komma ner på golvet. Där är det jättekul och hon ska utforska överallt. 😃

Kan hon inte ta sig ner och tvingas att sitta kvar i famnen så har hon lärt sig att projektilkissande är ett jättebra sätt att få komma ner på… 🤦‍♂️

Tack så mycket, jag hoppas verkligen på det och jag hoppas detsamma för er! 🤗

Haha, härligt! 👍
Lite kul info till ett annat Mass Effect-fan: Min Tali'Zorah (marsvinet) bodde faktiskt med sin Shepard, en kastrerad marsvinsgrabb som gick bort hastigt, plötsligt och oväntat vid fyra års ålder. Det var tänkt att mitt nästa marsvin skulle ha döpts till Liara, men… hon hette ju Doodle! Det var så underbart att jag var tvungen att behålla det. 😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Metalmarsvin1
2017-09-27 22:20
#7

#6 Samma med Chewie, förutom att hon är tyst hela tiden 😜 Hade ni en mysig födelsedag? Jaaa, lilla Tali! Vad hemskt att Shepard gick bort så fort, hoppas på ni har repat er lite efter förlusten. ❤ Ville bara uppdatera och säga att veterinärbesöket gick bra, Släggans mage var mjuk (alltså inga cystor), hon är bara lite överviktig så vi får dra ned på godiset. Chewie mår också bra, veterinären sa att det är väldigt svårt att lyssna efter blåsljud på hjärtat eftersom det slår så fort men att så länge hon äter bra, har fina tänder och avföringen ser normal ut så bör hon må bra och då ska inte hesa pip vara ett problem. Nu har jag eventuellt ett annat problem: trots att veterinären sa att båda marsvinens tänder såg bra ut så såg jag att Släggans ena tand i underkäken har en gulaktig beläggning, kan det vara tandsten? Det sitter på sidan av tanden, nästan hela vägen upp från roten. Får dessutom PETA näsan på henne varje dag då det samlas snor vid ena näsborren! Kan det ha med varann att göra? Är hon förkyld? Marsvinen måste vara trötta på att åka in till veterinären jämt och ständigt!

Metalmarsvin1
2017-09-27 22:24
#8
Metalmarsvin1
2017-09-27 22:26
#9

Förstår inte riktigt hur man laddar upp bilder och den jag försöker ladda upp är rätt otydlig… Hoppas att bilen stund och att den ger en aning om hur tanden ser ut!

Metalmarsvin1
2017-09-27 22:28
#10

Och så autocorrect som gör mina inlägg obegripliga… "Hoppas bilden syns" skulle det stå! Ursäkta för onödiga inlägg, vet inte om man kan ta bort dem?

Ljungåsen
2017-09-28 07:06
#11

#7 Så bra att flickorna kom iväg till veterinären för kontroll, och att det inte var något problem. Det är bättre att gå en gång för mycket än en gång för lite. När det gäller problemet med att ladda upp bilder så kanske det är samma problem som beskrivs här? http://support.ifokus.se/discussions/55b5ff658e0e74739e000441-ladda-upp-bilder

Metalmarsvin1
2017-09-28 08:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12
Metalmarsvin1
2017-09-28 08:24
#13

Nu funkade det! För mig var det tvärt om, hade wifi't på men inte datatrafiken. Tack för tipset, alltid skönt med enkla lösningar. Tar med henne till en marsvinskunnig tjej i en lokal djuraffär här i närheten så får vi se vad hon säger om det först och främst.

Annons:
Ljungåsen
2017-09-28 08:59
#14

#13 Jag ser den lilla missfärgningen av tanden. Spontant är det ingenting jag skulle oroa mig för. Håll bara koll på att hon äter som hon ska och inte minskar i vikt.

Upp till toppen
Annons: