Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 858 ggr
dannne01
9/24/17, 6:38 PM

Marsvins cysta?

Hej nu är det såhär att mitt han marsvin på drygt 5 år har en slags cysta på magen, kan inte riktigt komma upp för vad man ska kalla den men det ser ut som en cysta typ. Så cystan är på magen som nästan på bröstkorgen och är som vattnig och går att som flytta runt på den. Den är ungefär liten som en tablett typ så den är inte så stor och den syns knappast på bild. Någon som har nån aning om va detta kan vara? Misstänker eventuellt att det kan vara en tumör så ska till veterinären på onsdag men det är ju ett tag till dess och jag har märkt att mitt marsvin äter sämre och verkar var lite slöare så vill ju inte att de ska hända honom något. Nån annan som har haft samma problem? 

Eller är det någon som vet va detta kan vara?
Den ändå åtgärden jag vet som jag kan göra är att försöka stöd mata marsvinet och ge honom vatten med c-vitamin. Något annat? Tacksam för svar!

Annons:
Madde_Warrior
9/24/17, 6:46 PM
#1

Att marsvin får cystor eller bölder är ganska vanligt beroende på vad de är så kan vet antagligen tömma den eller operera bort den Om ditt marsvin mår sämre tycker jag du ska ringa veterinären och se om du kan komma in tidigare/akut Har du Critical Care så kan du ge honom det

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

[AnimeV4]
9/24/17, 6:47 PM
#2

Det kan vara lite vad som. Bra att du ska till veterinären!

Ja, du måste stödmata om marsvinet inte vill äta ordentligt. Det absolut bästa du kan (och borde) ge heter Critical Care och kan köpas hos veterinären. Det är som ett pulver som innehåller allt de behöver (även C-vitamin), som man blandar med vatten och ger i medicinspruta/spruta utan nål.

Här är en bra länk om stödmatning: http://marsvin.ifokus.se/articles/4d715548b9cb462239067814-stodmatning

dannne01
9/24/17, 7:53 PM
#3

#1 och #2 okej tack så jätte mycket! ^^ Han verkar som vara lite slö men han tog ändå nyss emot man och går runt i buren vilket är positivt.  Okej så bra har Critical Care hemma ^^

Ljungåsen
9/24/17, 9:09 PM
#4

Mår han inte riktigt bra så håll koll på vikten. Väg vid samma tillfälle varje dag så vet du tidigt om du behöver stödmata. Bäst är att väga det första man gör på morgonen.

dannne01
9/25/17, 4:41 PM
#5

#4 Aa deet ska jag se till att göra, märker dock nu att han är och äter så det känns riktigt bra. Ska dock försöka stödmata lite ifall han får i sig för lite eller inte konsumerar nog med c-vitamin. Samt så ska jag med han till veterinären nu på onsdag :)

Upp till toppen
Annons: