Annons:
Etikettallmänt
Läst 1578 ggr
[Paine bernarda]
2017-09-25 21:14

Har inte hunnit mata mina marsvin :(

Hejj Allihopa! Jag har tre små marsvins bröder som är 1 och ett halvt år gamla. Igår behövde jag gå hemifrån kl 17.00 och stanna hemma hos en kompis över natten så jag gav dom mycket Hö både på över pch undervåningen och även mycket morötter och celleri. Som sagt är dom tre stycken som måste dela på allt detta och ett av marsvinen är väldigt dominant och brukar ofta skrämma bort dom andra två. Idag har jag inte hunnit varit hemma på heela dagen och kommer sova över även idag hos min kompis. Jag hinner inte åka hem nu då jag bor nästan 1 och en halv timme bort och måste sedan åka tillbax igen. Vad tycker ni jag ska göra? Imorgon kmr jag få skjuts hem kl 8 på morgonen. Borde jag vara orolig..? Dom har alltså inte fått mat på hela idag men dom fick myxket pellets, hö och grönsaker för ca 28 timmar sen… borde jag vara oroliig.

Annons:
[AnimeV4]
2017-09-25 21:22
#1

Jag tycker att du borde vara orolig över din attityd. VARFÖR åker du bort om du vet att du har marsvin som behöver hö, grönsaker och nytt vatten?! Du har ju inte ens en bra anledning😮

Ja, jag är harsh. Men detta är absolut inte okej! Knappast lagligt heller.

Herveaux
2017-09-25 21:44
#2

Jisses… Ska man vara hemifrån flera dygn ser man väl för sjutton till att ha någon tar hand om ens husdjur?!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

beem
2017-09-25 21:55
#3

Det är inte acceptabelt. Betyder din kompis mer är marsvinen - varför har du då marsvin. När man skaffar djur tar man på sig ett ansvar. Det ansvaret går inte tänka bort. Åk hem eller se till att någon ger dem mat.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Wijnja]
2017-09-26 16:08
#4

Inte okej du kan få en varning av länsstyrelsen

[AnimeV4]
2017-09-26 16:30
#5

Och självklart tog hen bort sitt konto. Vad tusan trodde personen att hen skulle få höra? Och vad ville hen höra egentligen? Jag förstår inte.

Hoppas att det gick bra för marsvinen iallafall..

Mirinda
2017-09-27 10:20
#6

Det är trist att någon lämnar sajten.😕 Nu vet vi att det finns tre marsvin som kanske inte sköts så bra någonstans.

Jag önskar att jag hunnit in i tråden tidigare. Men eftersom jag legat däckad med hög feber har jag inte orkat kolla alla trådar. Jag är just nu den enda aktiva administratören på sajten. Trevliga medlemmar brukar dock ordna så att trådarna är "självsanerande". Jag går sällan in med "pekpinnar". Det handlar i så fall nästan alltid om tonläget i trådarna.

Det säljs marsvin i djuraffärer som inte ger rätt skötselråd. Jag har själv hört och sett detta hända i en stor zoo-butik. Jag hade inte möjlighet att höra riktigt allt, men vet att i just denna butik lämnar man (ibland) med en broschyr som innehåller en hel del bra information, men också vissa rejäla felaktigheter.

Föräldrar som köper marsvin på det sättet åt sitt barn vet inte riktigt vad de ger sig in på. Hur ska de kunna veta? Alla hittar inte in på Marsvin iFokus innan de går och köper ett billigt husdjur åt sina barn.

Jag vet inte hur gammal TS är, men får intrycket att han/hon inte är vuxen. Det bästa sättet att hjälpa marsvinen är att ställa lite vänliga frågor till trådskaparen.

Kanske hade vi kunnat lotsa TS rätt om vi öppnat upp för en diskussion, så att vi fick veta mer. Om TS inte hade brytt sig om sina djur hade han/hon inte ställt frågan och undrat om  det fanns anledning att oroa sig.

Vänliga hälsningar👋
Mirinda

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Annons:
maria654321
2017-09-27 14:22
#7

Jag tycker inte att ni behöver vara så taskiga, hen kanske har en anledning till att hen inte kan vara hemma…skärp er

[Wijnja]
2017-09-27 16:02
#8

Man får inte lämna marsvin utan uppsikt det är lag på det

[AnimeV4]
2017-09-27 21:37
#9

#8 Det handlar väl snarare om tillsyn dvs att man måste titta till dem ett visst antal gånger per dygn. Jag tror att en gång gäller för marsvin, men är osäker. Fast det kanske var det du ville säga🙂

[Wijnja]
2017-09-27 22:17
#10

Jag kan vill inte lämna marsvin ensamma då åker jag inte

Mariagonzales
2019-05-11 01:12
#11

Alltså förlåt men alla ni är ju dumma i huvudet. Snälla skärp er, det råkar vara så att jag skrev tråden för 2 år sedan. Det är klart jag älskar mina marsvin mer än allt. Jag bodde hemma med min pappa sen jag var 4 år och han hade precis dött, vilket var varför jag inte vågade gå hem igen. Skäms på er!

Herveaux
2019-05-11 15:09
#12

#11 Vad dillar du om? Ingen har ju skrivit i tråden på två år..?
Vi som svarar kan bara utgå från vad som skrivs, det du inte skriver, vet vi heller inte om.
Skäms på dig själv som kommer och är så otrevlig (efter två år?!) när folk är måna om hur djur behandlas.

Edit: Det luktar helt klart unket troll här.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Upp till toppen
Annons: