Annons:
Etikettskötsel
Läst 1380 ggr
dannne01
2017-09-29 18:54

Marsvin efter operation

Hej så i onsdags så var jag och opererade mitt marsvin då dom gjorde ett lätt ingrepp och tog bort en väldigt liten slags "cysta" som var på magen. Nu 2 dagar efter operation och enda sen han kom hem så har han varit lite avslagen/slö tycker jag (tänkte att det kanske inte behöver vara så konstigt, men veterinären sa att marsvinet skulle vara uppe och gå runt relativt snabbt) .  Så jag är lite osäker vad jag ska göra eller om det bara är naturligt? Jag ger honom smärtstillande. Han äter lite grann men inte lika mycket som förut, försöker även att få i han c-vitamin vatten om det här så att han får för lite. Något annat jag kan göra? Ni som har opererat erat marsvin hur upplevde ni att dom var efteråt? Tacksam för svar :)

Annons:
Fridaaaa
2017-09-29 19:08
#1

Viktigt att marsvinet kommer igång och äter hö. Du har inte Critical Care?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
2017-09-29 19:17
#2

Stödmatar du? Väger du honom dagligen? Det är jätteviktigt att han får tillräckligt med mat i systemet, annars kan tarmrörelserna stanna av. Äter han hö? Grönsaker? Pellets? Det är klokt att undvika gasbildande grönsaker som kål och gurka de första dagarna efter en operation. När min pojk opererades så var han väldigt medtagen efteråt. Sen blev han gradvis bättre, för att sedan bli sämre igen. Han hade fått en urinvägsinfektion och fick behandlas med antibiotika, och det tog veckor innan han började äta ordentligt själv. Om ditt marsvin inte är piggare imorgon, tre dagar efter operationen, så skulle jag ringa veterinären. Det borde han vara om allt går som det ska.

dannne01
2017-09-29 19:24
#3

#1  Har sett att han äter lite hö och jag jag har Critical Care så kanske ska föröska mata med han det nu också #2 Okej jo ger han grönsaker och pellets och hö, han får morötter, sallad och brocolli och lite äpplen just nu. Ser att han brukar äta men inte så mycket,  har stödmatat han lite grann också. Okej ska faktiskt ta och väga han idag då. Tack så mycket båda två! ^^ ringer veterinären imorn då om han inte är piggare imorn.

Ljungåsen
2017-09-29 19:41
#4

#3 Jag tycker du ska stödmata honom. De brukar bli piggare med ordentligt med mat i magen. Broccoli är en kålväxt, så den skulle jag vara försiktig med just nu. Morötter är snällt och bra. Om du har möjlighet att plocka gräs till honom så brukar det vara populärt och höja aptiten (under förutsättning att han är van att äta gräs, annars kan det bli jobbigt för magen).

dannne01
2017-09-29 21:29
#5

#4 okej tack, testade det men han verkade inte så sugen (han gillar normal sätt gräs). Fast hade precis fått i han lite Critical Care innan.  Tack iaf!  Ska iaf nog ta och ringa till veterinären imorn, får hoppas att det går bra :=)

[Wijnja]
2017-09-29 23:58
#6

Har han kommit i gång äta låter som samma problem som min hona hon kom inte heller äta efter en operation

Annons:
Upp till toppen
Annons: