Annons:
Etikettallmänt
Läst 1029 ggr
[stotsie]
10/12/17, 8:25 PM

Misstänker dräktigt marsvin. Åsikter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! För två veckor sedan köpte min bror två marsvinshonor från en privatperson. Jag såg dem första gången idag och tyckte den ena hade en väldigt misstänkt päronformad kropp. Dock har jag aldrig sett ett dräktigt marsvin irl förut. Är ju dessutom viktigt att veta om det är dräktigt eller inte, då hon är 3 år gammal. En bild läggs upp ihop med detta inlägg. Ge gärna åsikter

Annons:
[Wijnja]
10/12/17, 8:27 PM
#1

Hon är lite väl för gammal få ungar

[Wijnja]
10/12/17, 8:35 PM
#2

Vem köpte ni marsvinet av

[stotsie]
10/12/17, 8:42 PM
#3

#1 Jag är fullt medveten om riskerna vid den åldern, vilket jag poängterade i texten i inlägget. Han köpte henne av en privatperson så jag har ingen aning om vem det var. Vilket ändå inte spelar så stor roll just nu. Det viktiga är om marsvinets liv står på spel eller inte. Han ska ta henne till en veterinär på fredag men kan ju vara bra att få veta redan nu hur man kan göra för att minska riskerna så mycket som möjligt, OM hon nu faktiskt ÄR dräktig. - Det är ju det som är frågan.

[Wijnja]
10/12/17, 8:53 PM
#4

Precis om hur långt gången hon är ser lite dräktig ut

[stotsie]
10/12/17, 9:05 PM
#5

#4 Jo, tycker jag med. En misstänkt kulform just vid magen. Vågar dock ej känna efter för mkt då jag ej anser mig vara tillräckligt erfaren gällande dräktiga marsvin. Sen vet vi tyvärr inte om hon haft kull tidigare eller ej, vilket tydligen också kan bidra till komplikationer. Har ännu inte lyckats få fram någon direkt kontakt med förra ägaren (var ett blocket-köp). Får verkligen hålla tummarna för lilltjejen

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
vallhund
10/12/17, 9:17 PM
#7

#6 Receptbelagda mediciner är olagliga att ge till andra, oavsett om det gäller djur eller människor.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Wijnja]
10/12/17, 9:18 PM
#8

Bättre om marsvinet dör då hur tänker du

[stotsie]
10/12/17, 9:28 PM
#9

#6 Tack, får vänta och se. Hittat en uppfödare 10 minuter ifrån mig som jag ska kontakta imorgon för information och råd.

#7 Mycket sant. Dock får man ha lite i åtanke att det annars kan leda till en smärtfylld död för lillflickan

vallhund
10/12/17, 9:29 PM
#10

Medicin skall ordineras av veterinär, är du veterinär?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[stotsie]
10/12/17, 9:31 PM
#11

#10 vi är två till i tråden. Vem av oss pratar du med? :)

[stotsie]
10/12/17, 9:35 PM
#12

Jag uppskattar om samtliga som svarar i mina trådar anstränger sig för att hålla en god ton och inte köra med sarkastiska nedlåtande kommentarer. Tack på förhand! :)

[Wijnja]
10/13/17, 4:08 AM
#13

Inte ska plugga till veterinär hur så

Annons:
Metalmarsvin1
10/13/17, 8:35 AM
#14

Tycker att det brukar vara god ton överlag här på forumet, det är synd om andan ändras. Vi är alla här för att få hjälp och för att hjälpa, inte för att bråka med varandra. Mitt ena marsvin är ganska päronformat utan att vara dräktig så det är inte helt säkert att din brors marsvin är dräktigt. Det skadar dock aldrig att kolla upp, man vill ju vara 100% säker!

[Wijnja]
10/13/17, 9:22 AM
#15

Håller med jag försöker ju komma med hjälp

Eulwen
10/13/17, 1:34 PM
#16

OM hon är dräktig finns det inte så mycket att göra förutom att se till att hon har det bra och hålla tummarna. Dvs se till att trivs i sin bur, har sällskap och utrymme att röra sig på  och bra mat. Mat ofta så hon lockas att äta regelbundet samt att hon stimuleras att röra sig och inte bli stillasittande är de bästa förebyggande åtgärderna mot toxicos.

Vid 5vs dräktighet brukar man kunna känna rörelser i magen som bara blir tydligare ju längre hon går. 

När det närmar sig (och eftersom du inte vet om/när hon är parad så är det jättesvårt att veta när ungarna kommer, en födsel tar sällan mer än 30 min och de passar gärna på när man inte är hemma eller på natten) så är det bra om du har en veterinär i närheten som kan hjälpa till om det uppstår komplikationer.

Experimentera med läkemedel skulle jag inte göra.

Det finns ingen anledning till panik, tvärtom andas djupt.

[stotsie]
10/13/17, 2:08 PM
#17

#16 Okej tack så mycket! Hon är hos veterinären just nu så jag håller tummarna. Min bror är bara 10 och har aldrig haft djur tidigare. Riktig otur om det skulle hända något sådant vid allra första köpet

[stotsie]
10/14/17, 4:08 PM
#18

Uppdateringen. Stackaren är dräktig. Gäller att hålla tummarna de kommande veckorna…

[Wijnja]
10/14/17, 4:28 PM
#19

Oj då håller jag tummarna för er håll mig uppdaterad hur det går

[Forest]
10/17/17, 12:24 PM
#20

18. Kolla gärna upp könet på det andra marsvinet så det inte är en hane, för isf finns risken att det blir mer marsvin i framtiden. Kastrera hanen är ett tips :) 

Håller tummarna att det går bra för henne och bäbis/sarna.

Annons:
[stotsie]
10/18/17, 9:02 PM
#21

#20

de är båda honor

elsabergs
10/18/17, 9:11 PM
#22

Håll oss gärna uppdaterade sen om hur det går

[stotsie]
10/30/17, 11:05 AM
#23

Inatt lämnade sötnosen oss tyvärr. Ingen såg när det hände utan hon var still på morgonen när hon tittades till. Så otroligt synd! Alldeles för tidigt. Hon var supersnäll och glad :(

Mirinda
10/31/17, 11:33 PM
#24

Men så sorgligt!😕 Jag är väldigt ledsen för din brors skull och det blev säkert ledsamt för dig också.

Mår det andra marsvinet bra? Om den som sålde marsvinen till din bror inte hade koll på att den ena honan var dräktig, så kanske det var dålig koll på könet hos det andra marsvinet också. Jag  råder er att kolla upp det där med könet hos någon som kan bedöma det korrekt. För om din bror vill behålla det marsvinet så behöver det ganska så snart få en ny marsvinskompis att bo med. Och då är det viktigt att det inte blir två marsvin av olika kön i buren.

Men det är inte panik med att skaffa ett nytt marsvin. Trösta din bror så gott du kan. Du är jättesnäll och klok som försöker hjälpa din bror och det kan nog bli bra så småningom. 🌺

Vänd er till en seriös uppfödare eller ett av de omlaceringsställen som är kända för att vara noga med att marsvinen hamnar hos engagerade och hyfsat kunniga ägare.  Låt den värsta sorgen gå över och återkom hit så ska vi se om det går att hjälpa till att hitta en ny kompis åt det ensamma marsvinet. Det sörjer också.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[stotsie]
11/1/17, 10:04 PM
#25

#24 Tack! Ja andra marsvinets kön kollade vi upp i samband med att dräktigheten upptäcktes men det var också en hona så är ju uppenbarligen den förra ägaren som hittat på något knasigt… tråkigt när folk inte kan hålla ordning på sina husdjur… en 10 åring ska ej behöva hantera sådant. Speciellt inte några få veckor efter att ha skaffat sina första husdjur. Men han klarar sig igenom det. Pratar med honom om "djurhimlen" vilket gör honom glad. Jag ska ta honom till en uppfödare nu på söndag för att köpa en ny hona. Han använder dessa dagar till att ordentligt knyta ann till marsvinet som blev ensamt kvar. En klok ung man <3

Upp till toppen
Annons: