Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 2498 ggr
jenniekberg
2017-10-17 14:48

Marsvin som ''skriker''

Jag och min sambo har två underbara marsvinspojkar som är ungefär ett och ett halvt år gamla och som är allmänt glada och pigga.

Det ena marsvinet har alltid varit väldigt pratglad och haft mycket ljud för sig, men på senare tid har han börjat ''skrika'' i högan sky och detta gör han i stort sett varje dag.  Med skrika menar jag ett väldigt högt ''oii oii oiiiiii''. Ni vet det där vanliga ljudet som de flesta marsvin gör när de vill ha något gott, fast mycket högre!

I början trodde vi att han gjorde det när han ville ha mat, men nu gör han det ibland medan han sitter och tuggar på sina grönsaker så det verkar ju inte vara anledningen..  Och det verkar inte som om han gör det för att han har ont, mår dåligt eller är stressad heller.. för efter varje gång han har gjort detta ljudet verkar han hur obekymrad som helst, han fortsätter att äta eller lägger sig ner och sover precis som om ingenting har hänt.

Så vad kan detta ''skrikandet'' bero på? Vill han bara ha uppmärksamhet tro?
Han verkar ju för övrigt må hur bra som helst, han är pigg, kelig och har god aptit.

Annons:
Ljungåsen
2017-10-17 15:04
#1

Har du sett den här sidan? Där finns beskrivningar på många olika marsvinsljud. http://www.guineapighub.com/guinea-pig-sounds/ En del marsvin är mer högljudda än andra. Ibland beror det på att marsvinet själv inte hör så bra, och alltså tar i mer än vad som behövs. Brukar du göra rent hans öron? En del marsvin kan ha en imponerande produktion av öronvax, och det kan bildas vaxproppar.

jenniekberg
2017-10-17 15:14
#2

Anledningen till detta inlägget är att han hyfsat nyligen har börjat göra såhär, så det tillhör inte något av hans vanliga ''marsvinsljud''. Dock så gör han det skrikande ljudet bara max 1-2 gånger om dagen, vissa dagar gör han det inte alls. Och alla andra hans små läten är i vanlig ljudnivå, så att han hör dåligt tvivlar jag på. Men vi brukar kolla deras öron så att de ser rena och fina ut.

Jag glömde förresten nämna detta tidigare men innan han börjar ''skrika'' höjer han på huvudet och det ser nästan ut som om han sniffar i luften. Kan det vara att han reagerar på någon doft eller något ljud?

Ljungåsen
2017-10-17 16:39
#3

Är det ljudet som kallas wheeking i min länk i #1 som är det ljud du menar? I så fall skulle jag tolka det som att han bara är pratglad, och högljudd.

Tjeja
2017-10-17 16:47
#4

Låter för mig som det där extra höga oui-ljudet som honor gör när de blir parade typ. Trodde från början att de skrek av smärta men sedan började jag undra om det var orgasmskrik? 

Hur som haver, tänker jag att om din gris beter sig glad och nöjd i övrigt så är det nog någon sorts glädjeskrik i alla fall.  specifikt på varför är ju svårt att svara på utan att se när det händer vad som skulle ha triggat det.  Du skriver att han sniffat, ja inte omöjligt att det är någon som luktar gott och han tror han ska få smaka på? 

Han gör inga krumhopp/lyckohopp/popcornhopp i sammanhanget?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

jenniekberg
2017-10-17 17:52
#5

Tack för era svar.

Man får väl anta att så länge han beter sig som vanligt i övrigt behöver man inte oroa sig.  Kanske det är en tillfällig sak han har fått för sig bara.

Och för att svara på din fråga Tjeja, nej han gör inga popcornhopp just då.

Tjeja
2017-10-17 19:32
#6

Marsvin är ju skyggdjur.  Det innebär att de döljer om de är sjuka på något vis så länge som möjligt och beter sig "som vanligt" även när de är sjuka. När man väl märker att de är hängiga och mår dåligt är det ofta långt gånget och riktigt illa.

Därför kan det vara väldigt svårt att veta om något är fel.  Upplever de hot utifrån skriker och springer de ju genast, men sjukdom döljer dem. Därför tror jag spontant att skriket inte är tecken på sjukdom utan snarare något positivt.  Om det vore något som skrämde eller hotade, skulle grisen ju knappast sitta kvar och äta.

Därmed inte garanterat att din gris är frisk, men skriket i sig beror nog knappast med sjukdom att göra i alla fall.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: