Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 555 ggr
zooeyrush
2017-10-21 18:59

Marsvin och c-vitamin

Hallå kommer här med en fråga till er,

jag var för ett tag sedan med min tjej Stella till veterinären då hon hade tappat päls på en baktass och kliade och bet sig i pälsen mycket. åt och drack som vanligt, sprang omkring och lekte som vanligt. veterinären jag var hos då (och även ytterliggare en gång alldeles nyligen) meddelade mig att alla marsvin MÅSTE ha extra c-vitamin utöver grönsaker och annat. alltså att de behöver c-vitamindroppar i vattnet eller oralt mha spruta.

själv håller jag inte riktigt med? tycker det absolut går att täcka behovet mha grönsaker. annat kanske om immunförsvaret är nedsatt eller så. 

tyckte bara att detta lät något konstigt så ville höra vad ni har för åsikter 🙂

Annons:
Lillyrod
2017-10-21 19:54
#1

Får de bara rätt grönsaker med c-vitamin i så behövs inga konstgjorda vitaminer. Jag ar aldrig gett mina några andra c-vitaminer än det de får i kosten och har aldrig haft problem med det. Ju mindre konstgjort desto bättre. 

Bra att du ifrågasätter en veterinär som förmodligen inte har någon utbildning i exotiska djur : )

Ljungåsen
2017-10-21 20:08
#2

Ger man rätt grönsaker i rätt mängd så behöver man inte ge extra c-vitamin. En anledning till att veterinärer brukar rekommendera ett tillskott av c-vitamin är att många marsvin faktiskt inte får tillräckligt. De bor hos människor som tror att de har koll, men som inte har det. Brist på c-vitamin leder till mycket värre konsekvenser än ett överskott. Därför får alla mina en gurkskiva med ett par korn askorbinsyra på varje morgon. Naturligtvis får de c-vitaminrika grönsaker också.

zooeyrush
2017-10-21 20:47
#3

Tack för svaren!

Jag har haft ett himla besvär med att få i småttingarna c-vitamin mha spruta då de totalvägrar men hur upplever du med askorbinsyra i pulver Ljungåsen? Ändrar det smaken något på gurkan eller äter de glatt allihopa? Funderar att kanske testa med det istället.

Ljungåsen
2017-10-21 20:55
#4

#3 Ja, askorbinsyra ändrar smaken på gurkan, men det har aldrig varit något problem för något av de marsvin jag haft. Jag tror de tycker det är gott. Det är ju inga mängder det handlar om. Två-tre korn ger hela dagsbehovet av c-vitamin för ett enkilos marsvin.

Lillyrod
2017-10-21 22:24
#5

För mej känns det ganska onödigt att PETA i dem de där kornen om de ändå får de vitaminerna de ska ha genom kosten.

Mirinda
2017-10-22 02:45
#6

Det är inte nödvändigt med extra C-vitamin om marsvinen serveras rätt sorts grönsaker. Sorgligt nog får en del marsvin (p g a ägarnas okunnighet) mest sallad, gurka, morötter och tomater. Det är inte mycket C-vitamin de marsvinen får i sig. Det kan vara därför en del veterinärer säger det där om extra C-vitamin till alla marsvinsägare de möter. I en del djuraffärer ger de liknande råd.

Om man är det minsta tveksam på om de får i sig tillräckligt, så visst kan man förstärka med lite askorbinsyra på gurka. Att ge C-vitamin i vattnet är ingen bra idé.  Att köpa särskilda droppar och försöka få in i munnen på dem är inte bara krångligt. Det är slöseri med pengar också.

Våra marsvin gillar inte citrusfrukter  eller någon annan syrlig smak. Därför gör jag ibland "dubbelgurka" (två skivor med lite askorbinsyra emellan) Men det är bara om någon av dem är sjuk eller jag är osäker på om en av dem ätit tillräckligt med grönsaker.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Annons:
zooeyrush
2017-10-22 08:48
#7

Ja det är därför jag tycker att det vore himla konstigt att de ej skulle få i sig c-vitamin genom kosten. Jag ger dagligen någon kombination av grönkål, vitkål, spetskål, blomkål, broccoli, paprika, persilja och så vidare. Så det får ju de grönsaker som innehåller mest c-vitamin. 

Jag tror fortfarande på min första instinkt, att det var någon slags Ohyra, men nu behandlas de för det också så bara vänta och se om de blir bättre antar jag. Ska ändå ha askorbinsyra i åtanke.

Ljungåsen
2017-10-22 09:42
#8

Ett växande marsvin behöver ungefär 30 mg c-vitamin per kilo marsvin, ett vuxet ungefär 10 mg c-vitamin per kilo marsvin. Om man vill ge c-vitamin bara genom grönsaker så är det klokt att väga och räkna, så att man skaffar sig en korrekt bild av hur mycket som behövs. Humlans har en bra näringstabell. http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/foder/naringstabell.html Där kan man se c-vitamininnehållet för diverse vanliga grönsaker, men även deras innehåll av kalcium. Speciellt persilja, men även grönkål innehåller höga halter av kalcium, vilket inte är bra. För mycket kalcium i kosten leder till en ökad risk för urinsten. #7 Om veterinären misstänkte någon sorts svamp så är det inte konstigt att de rekommenderade c-vitamin. Lindrig brist på c-vitamin kan leda till svampangrepp. https://www.eragons.se/vanliga-sjukdomar/ Vilken behandling har marsvinen fått?

zooeyrush
2017-10-22 11:18
#9

Veterinären sa vid första besöket att det var Ringorm men jag propsade på att vi skulle ta ett skraptest för att veta säkert och det visade sig vara negativt. Stella fick ändå bad med fungoral schampo dagligen innan svaret kom enligt veterinärens anvisningar. Fick även smärtlindring och 2ml c-vitamin oralt dagligen. Nu står de även alla på Stronghold men bara efter att jag frågat om man kanske inte borde behandla alla marsvin samtidigt, det var inget hon sa till mig alls. 

Jag ska bli bättre på att väga mina grönsaker och verkligen kolla näringsämnen hela tiden. Jag tycker det är lite svårt att veta exakt hur mycket av alla grönsaker som är en bra balans, alla har så olika åsikter om vad man bör ge.

Lillyrod
2017-10-22 12:14
#10

Det är inte stora bitar som ett marsvin behöver av t ex paprika för att dagsbehovet ska bli tillgodosett.  Jag har aldrig vägt eller på annat sätt kollat vad de får i sig. Att veta vilka grönsaker som är bäst att ge är däremot bra. 

Vitkål är en bra bas tycker jag. Det verkar som om dina får det de behöver om du ger något av det du räknade upp varje dag. Lycka till med de små!

Ljungåsen
2017-10-22 12:16
#11

#9 Kanske har du läst den här artikeln om Ringorm? https://marsvin.ifokus.se/articles/4d71503ab9cb4622330623d4-ringorm Där står det bland annat att skrapprov kan visa negativt, även om det finns en ringormssmitta. Ringorm är en sorts svamp, och Fungoral fungerar bra mot svamp. Stronghold används vanligtvis mot skabb, så det verkar som behandlingen täckt in det mesta. Hoppas att de blir friska nu. Det viktiga är att marsvinen får tillräckligt med c-vitamin, inte hur de får det. Det finns flera olika sätt, och alla fungerar. http://blogg.agria.se/marsvinsbloggen/2012/02/27/c-vitamin-den-viktiga-c-vitaminen/

Upp till toppen
Annons: