Annons:
Etikettallmänt
Läst 730 ggr
Lillajaa
10/31/17, 9:06 PM

Hur övertalar man förädrar?

Hej! Jag har blivit väldigt intresserad av marsvin den senaste tiden. Jag läser mycket om dom och tittar på videor på Youtube. Jag får dock inte skaffa marsvin då min lillasyster är allergisk och att jag måste vänta 5 år då jag fyller 18. Finns det något sätt för mig att ha marsvin trots systerns allergi? Min syster är aldrig i mitt rum och jag tänkte ha marsvinen där (om jag skulle få) men kan hon bli allergisk mot dom isåfall? Finns det andra lösningar? Tacksam för svar :)

Annons:
[stotsie]
10/31/17, 9:10 PM
#1

Hälsa på någon, exempelvis en uppfödare, som har marsvin. Få information om marsvin samtidigt som ni då får se om lillasyster reagerar eller ej under den lilla stunden ni är där

Aleya
10/31/17, 9:19 PM
#2

Jag skulle aldrig rekommendera att skaffa djur om någon i familjen är allergisk. Allergin kan bli värre. Så vänta tills du flyttat med att skaffa djur.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

ApanAnn
10/31/17, 10:23 PM
#3

Är du beredd att duscha och byta kläder varje gång du går ut ur ditt rum för att träffa din syster? Städa varje dag så att inte allergener samlas i dammet och sprids där hemma? Det är nog bara att glömma pälsdjur tills du flyttar hemifrån tyvärr…

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Mirinda
10/31/17, 10:23 PM
#4

Jag tror inte heller att det är någon bra idé att välja marsvin som husdjur om någon i familjen är allergisk. 

Är din syster allergisk mot andra pälsdjur också eller bara marsvin? För det finns många andra husdjur som är mysiga och goa ifall din syster inte får allergiska reaktioner av alla sorter.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Lillajaa
11/1/17, 7:34 AM
#5

Hennes allergi har blivit mycket bättre sen hon var liten. Hon tål hästar, hundar och katter och så vidare. När vi var mindre fick vi ge bort våra katter pga allergi men nu funkar det jättebra. Jag tror hon är mer allergisk mot dammet än marsvinet men jag vet inte.

haushinka
11/1/17, 9:06 AM
#6

Som nån annan tipsade om kan ni ju hälsa på uppfödare och se om syrran reagerar. Och är det damm/spån hon är allergisk mot kan man ha t ex fleece istället.

Annons:
Lillajaa
11/1/17, 10:40 AM
#7

Jag tror inte hon har jättekraftig allergi mot marsvin utan det är något mamma sagt. Hon har ju ridit förut och varit med massa hästar, hö, damm osv och inte känt någonting, men det kanske inte är samma sak. Jag tror inte hon skulle känna så mycket om dom var på mitt rum men jag vågar ju inte prova innan vi vet.

[stotsie]
11/1/17, 2:55 PM
#8

just därför är det bättre att hälsa på marsvin innan man tar in dem i huset. visar hon allergisk reaktion så åker ni hem och sen är det inte mer med det. bättre att vara på den säkra sidan. sen om dina föräldrar vägrar så måste du ju respektera det beslutet

Aleya
11/1/17, 2:57 PM
#9

#8 fast att hälsa på ger inte någon garanti för att hon tål marsvin. Personen kanske tål dom marsvinen men inte det man skaffar. Så allergi är snårigare än vad man tror.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Mirinda
11/1/17, 3:19 PM
#10

Sök efter en uppfödare som är godkänd av Svenska marsvinsföreningen! Om dina föräldrar går med på att besöka en uppfödare, så ta med din syster. Då kan ni få bra information om hur det är att ha marsvin. De är exotiska djur, så det är speciellt med skötseln. 

Varning för superlångt inlägg! 😉

En sak som jag, som är mamma till en marsvinshusse, hade velat bli förvarnad om är hur mycket marsvin bajsar. Spån dammar och skräpar ner hur försiktig man än är. De ska äta hö hela tiden (80% av maten) och de behöver C-vitaminrika grönsaker varje dag.

Inte för att jag vill avskräcka dig, för marsvin är jättemysiga djur, men det är en hel del jobb med dem. Om du ska ha dem på ditt rum får du inte vara allt för ljudkänslig, för de kan låta på natten.

Ja, nu har du fått höra lite om nackdelarna.

Fördelarna överväger för oss som gillar marsvin och har tid och ork med dem. De lever mycket längre än hamstrar om de får vara friska. De är flockdjur så man måste ha minst två. Hanar bör inte vara fler än två i samma bur. Då blir det bråk. Honor kan vara flera än två, men då måste buren vara större. 

Marsvin har egen personlighet. En del blir tama lätt - det måste man börja med om man väljer att köpa två ungar. En del blir inte alls särskilt tama. De umgås hellre med sin marsvinskompis. Marsvin är snälla, men inte speciellt intelligenta. De kan bli sjuka och då måste man snabbt uppsöka veterinär om de inte vill äta. Det är kul att ha marsvin. De är roliga att studera. Att sitta och mysa med ett marsvin är avkopplande. Men så är det ju med en katt också eller en gerbil, om de blir lika tama (kan inte så jättemycket om gerbiler). 

Min bonusdotter var allergisk tills hon kom upp en bit i tonåren. Det gällde främst höet, men även de flesta pälsdjur. Hon hade ett rum att sova i,  där marsvinen och min gamla katt inte fick vara. Men hon var bara här varannan helg. Så det gick bra. Hon hade en gerbil ett tag. Den tålde hon. Hennes storebror ville gärna ha en hund eller katt, men det gick inte p g a flickans allergi.

Det är underbart att vara mamma till en pojke som har marsvin. Men han är inte lika förtjust i att sköta dem nu, som när han var 10 år. Seriösa uppfödare säljer bara marsvin till vuxna. De kollar att marsvinen hamnar hos ansvarstagande människor och att föräldrarna vet något så när vad deras familj ger sig in på. För du kommer att behöva hjälp av dina föräldrar. Så tänk på saken och prata med de andra i familjen!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Ljungåsen
11/1/17, 3:27 PM
#11

Jag tar emot omplaceringsmarsvin, och har just nu sju stycken här hemma. Tre av dem kommer från tre olika familjer som fått ge upp sina marsvin på grund av allergi. Att skaffa marsvin om någon i familjen är allergisk är en dum idé, för det blir lätt värre med tiden. Sedan är jag så tråkig att jag tycker att djur i en familj ska vara hela familjens djur. Om det inte finns något intresse hos de vuxna så riskerar djuret att få plågas i onödan om/när det blir sjukt.

Lillajaa
11/1/17, 4:11 PM
#12

Hon blir mer allergisk om hon kelar med pälsdjur uppe i ansiktet eller vad man ska säga. Jag tror inte hon skulle känna av något på mig utan bara marsvinen om hon skulle kela med dom. Min mamma kan tänka sig att åka till en uppfödare och prova vara lite med dom. Vi har faktiskt haft marsvin på prov i en vecka när vi var mindre och min syster kände inte någonting då vad hon minns. Jag är mestadels i mitt rum förutom när jag är i skolan, så jag har ju ganska mycket tid för dom. 

Man kanske kan förvara höet utomhus, och ta in lite till marsvinen. Jag läste att man kunde fukta höet innan man ger det till marsvinen då det blev mindre dammigt eller något (minns inte exakt) så skulle det funka?

Mirinda
11/1/17, 5:19 PM
#13

Du kan nog inte avhjälpa hökruxet med att fukta höet. Hö ska vara torrt. Marsvinen gillar att ligga på hö och att krypa in i höhögen. Fuktigt blir det när de kissar i det. Marsvin "pratar med" varandra och en del vattenflaskor låter när marsvinen dricker. De kan skramla med burgallret (om man har dem i en köpebur). Så vissa marsvin låter mer än andra. 

Marsvin är väldigt sociala av sig och gillar att ha koll på "sina människor". Våra bor i vardagsrummet, helt enkelt för att buren inte fick plats någon annan stans. Det passar både marsvinen och oss. 

Våra pälsbollar skriker högt när de hör att man står vid skärbrädan. De tror att de ska få gurka även om  det ligger en falukorv på skärbrädan.😃 

Så underskatta inte det där med ljuden! Det beror alldeles på vilken sorts marsvin det är. Flera medlemmar på sajten har blivit jätteirriterade på marsvin som gnager på gallret eller stökar runt i buren nattetid. Skulle du kunna sova nära inpå buren ifall de inte är lugna när du måste i säng?

Har du läst några Artiklar här på sajten om skötsel, mat och annat som kan vara bra för dina föräldrar att sätta sig in i också? 

Den enda riktigt bra bok om marsvin jag har läst heter Mitt husdjur marsvinet. Den är skriven av Mia Winge som kan massor om marsvin. Hon har tagit hand om många omplaceringsdjur på Marsvinshjälpen. Just sådana marsvin som inte fick bo kvar för att någon i familjen blev allergisk eller marsvin som ägarna inte orkade sköta om längre.

Boken är inte så tjock. Den är lätt att läsa och innehåller rätt fakta om marsvin. Om ni inte hittar den i bokhandeln, så finns den på biblioteket. Jag och min son (då 10 år) läste den tillsammans innan våra marsvinskillar Dumle och Gozo flyttade in.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Annons:
[stotsie]
11/1/17, 10:09 PM
#14

#9 Jag är fullt medveten om hur allergi fungerar. Dock om hon reagerar under ett litet besök så vet de ju direkt att det inte finns någon poäng med att diskutera vidare om saken. Och det var poängen med mitt förslag. Så slipper de köpa hem några som sedan kanske måste säljas direkt igen pga "upptäckt" av en reaktion

Aleya
11/1/17, 10:35 PM
#15

#14 fast jag syftar på att det är väl onödigt för både djur och människa att skaffa hem ett pälsdjur om man vet att en i familjen kan reagera och kanske tillslut bli så dålig att djuret måste säljas. Varför ska man ens riskera en så trist situation om det går att undvikas?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[stotsie]
11/2/17, 12:35 AM
#16

#15 Just därför skaffar man inte innan man vet säkert att ingen i familjen kommer reagera?

Aleya
11/2/17, 6:07 AM
#17

#16 en person som är allergisk kanske inte reagerar i början. Men eftersom det man inte tål finns där man bor så blir det värre. Så vad förstår inte du med att man inte bör skaffa djur med en allergiker i familjen?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Lillajaa
11/2/17, 9:22 AM
#18

#13 jag har ganska lätt att "stänga av" ljud när jag ska sova, har haft hamster tidigare som har sprungit i hjul osv och jag har kunnat sova trots att det låter.

[stotsie]
11/2/17, 9:35 PM
#19

#17 Jag fortsätter gärna diskussionen när du har en trevligare ton. :) Är uppenbart ur min synvinkel att du missförstår vad jag skriver.

[stotsie]
11/2/17, 10:02 PM
#20

#18 Du kommer få hur många olika åsikter som helst här :) Det bästa är att ni diskuterar i din familj och att ni inte tar ett förhastat beslut. Att skaffa husdjur är lite som att skaffa barn. Det krävs planering och man bör vara beredd på att de kommer vara vid liv i flera år och kommer behöva din uppmärksamhet och omsorg under hela den tiden. Så ha inte för bråttom. Går det absolut inte att lösa i din familj så skadar det ju ändå inte för dig att hälsa på en uppfödare, som under besöket kan informera dig om allt du behöver veta inför den dag du kan skaffa :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: