Annons:
Etikettallmänt
Läst 3357 ggr
[stotsie]
2017-11-07 22:12

Finns djursäljande butiker kvar?

Hejsan!

Av ren nyfikenhet undrar jag om det ens finns kvar några djursäljande butiker, då jag upplever att jag aldrig ser smådjur längre när jag handlar till småttingarna där hemma. Har alla kedjor backat med detta eller finns det kvar som fortfarande sysslar med detta?

Vill nämligen i sådana fall undvika att handla någonting alls från dessa då jag ej vill vara med och stödja sådant. :)

Annons:
Kirnzy
2017-11-07 22:14
#1

Jag har inte sett en enda som har slutat att sälja djur. Vet bara en som inte gör det här (en väldigt liten). Så ja, det finns massor.

[PeterTM]
2017-11-07 22:17
#2

Det är väl bara Arken Zoo som enbart säljer påsar och annat löst i tillbehörsväg. Övriga zoobutiker säljer väl djur av alla de slag och det tycker jag är bra. Hur ska djurintresserade, exempelvis akvarister, kunna få tag i det de behöver för sin hobby annars?

[stotsie]
2017-11-07 22:27
#3

Jaså! Jag känner till minst 5 i mitt område där djuren plockats bort helt

Kirnzy
2017-11-07 22:38
#4

Vad bra, hoppas fler slutar sälja djur! :) Även om fiskar kan "behövas" säljas i butik pga att det finns såå många arter och att det skulle finnas "seriösa uppfödare" i tillräckliga mängder av alla arter är inte rimligt..

[stotsie]
2017-11-07 22:39
#5

#2 Personligen anser jag det vara fel att sälja smådjur i butik då det sker att exempelvis personalen felbestämmer kön och därmed blir ett jätte ungt djur dräktigt, samt att uppfödarna till butikerna massproducerar djuren utan att tänka speciellt mycket på djurens bästa. Dessutom händer det ofta att man upptäcker att flera djur i affärerna bor väldigt många i ett alldeles för litet utrymme etc… kort sagt är det många affärskedjor som inte kan hantera djuren ordentligt. Därför anser jag personligen att när det gäller smådjur så ska man hålla sig till uppfödare där det går att följa och se att denne hanterar sina djur rätt och bryr sig om var de hamnar. I en affär kan vem som helst gå in och köpa men de flesta uppfödare är noggranna med att reda på lite om sina köpare innan de säljer, samt så har många av dem krav på att efter köpet få bli uppdaterad om djurets liv och mående :)

[PeterTM]
2017-11-07 22:47
#6

#5 Då är det väl bättre att höja statusen på yrket så att personalen blir kunnig. Det där snacket om "seriösa" uppfödare låter så vackert, men det finns minst lika många oseriösa uppfödare som seriösa och då kan djur få lida mycket länge innan det upptäcks. I en butik kan alla kunder se själva och direkt anmäla om brister finns.

Jag tycker att det är fel att ta bort djuren ur djuraffärerna. Även om kunskaperna om små däggdjur är för dåliga hos personal, finns massor av andra djur, insekter, arachnider, leddjur, blötdjur, fiskar, groddjur, reptiler, fåglar bara för att ta några exempel. Samtliga är intressedjur och utan butikerna som säljer dem skulle verksamheten ske utan insyn, vilket skulle drabba djuren i första hand.

Annons:
vendelay
2017-11-07 23:20
#7

De flesta djuraffärer i närheten av mig säljer marsvin, hamstrar, fåglar och fiskar. Tror vissa säljer gerbiler och chinchillor också. Jag är osäker på om Arken Zoo säljer levande djur men jag är relativt säker på att den butiken som jag brukar handla från (Liljeholmsgallerian) INTE gör det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[stotsie]
2017-11-07 23:22
#8

#6 Som kund är det svår för mig att höja statusen på yrket. Däremot kan jag välja vem jag köper djur hos. 

Det är okej att du har din åsikt :) Dock kommer jag hålla fast vid min.

Dessutom… i grunden är det just oseriösa uppfödare som butikerna oftast får sina djur ifrån :s

Ljungåsen
2017-11-08 06:54
#9

Det finns absolut Arken Zoo-butiker som säljer levande smådjur. Den här, till exempel. https://www.arkenzoo.se/arken-zoo-goteborg-eriksberg Jag är emot försäljning av levande djur i butik, dels på grund av hur avelsdjuren behandlas, och dels på grund av den bristfälliga kontrollen av den som köper. Många zooaffärsdjur köps på impuls, och får inte den skötsel de förtjänar. Problemet med marsvin är att det fortfarande finns fler marsvin än det finns goda hem som marsvin kan bo i. Därför är jag inte speciellt positivt inställd till uppfödare heller. Jag är en "adopt don't shop"-människa, och mina marsvin är omplaceringar allihop. En del kommer ursprungligen från zooaffär, andra från mindre seriösa uppfödare. http://www.happycavy.com/case-for-adopting-vs-buying-guinea-pigs-rescue/

Blackiebo
2017-11-08 10:54
#10

Arken Zoo på min ort säljer djur och det gör de i grannstaden  också. Jag åker förbi ibland just för att kolla att de åtminstone har det hyfsat bra även om de bor för trångt.

 I en djuraffär i Sundsvall, inte just Arken Zoo, hade marsvinen INGET hö i buren. Det hade de satt högt i en höhäck på utsidan av gallerburen så marsvinen var tvungna att stå på bakbenen för att nå upp och försöka dra ut strå för strå. 

Jag har så svårt att förstå att det fortfarande råder en så stor okunskap hos zoohandlare. Det är en ekvation som inte går ihop för mig.

haushinka
2017-11-08 19:35
#11

Jag var inne i en djuraffär i Skövde härom veckan, och det satt 5 marsvinsungar i en (förvisso väldigt stor) bur som helt saknade gömställen och krypin. Marsvinen såg vettskrämda ut och hade ingenstans att ta vägen :(

[PeterTM]
2017-11-08 20:11
#12

Det Arken som finns här har akvariefiskar, inga andra djur. Jag tycker att man ska säga till så snart man ser något som inte är bra för djuren i en djuraffär, men jag tror inte alls på att djuräffärer borde sluta sälja djur, det kan inte vara mer än en mikroskopisk andel av kunderna som tycker att det är en bra lösning.

Jag sysslar själv mest med reptiler och fiskar och ser ofta helt vansinniga hanteringar av framför allt ödlor och ormar i zooaffärer. Då säger jag till och om det inte skett någon förändring/förbättring till nästa besök, anmäler jag till hälso/miljöförvaltningen hos kommunen och/eller Länsstyrelsen.

[stotsie]
2017-11-08 20:27
#13

#12 Fast om du själv ofta ser "vansinniga hanteringar" av dessa djur i zooaffärer, så är det väl självklart att det bör bli otroligt mycket strängare krav för att affärer ska ha tillåtelse till att sälja djur? Och om de inte kan uppnå den standarden borde de lägga ner försäljningen av levande djur. Tyvärr tas ju inte djurs liv på så stort allvar men det är alldeles för vanligt att djur, i samband med zooaffärer, har ett mycket tufft liv och detta är något som BORDE uppmärksammas så att antingen de slutar säljas eller att butikerna skärper till sig ordentligt både när det gäller avel, omgivning samt kunskap hos de anställda.

Annons:
Ljungåsen
2017-11-08 20:51
#14

#12 Den mikroskopiska andelen kunder som är emot försäljning av levande djur i butik är större än du tror. Jag känner ingen som tycker att det är okej. Artikeln nedan skrevs för fem år sedan, men är precis lika aktuell idag. https://marsvin.ifokus.se/discussions/50334463d3b4fd09ce001a9f-for-mammornas-skull Den verksamhet man ser i butik går att anmäla om den bryter mot lagen, men det är inte det som är det stora problemet. Det stora problemet är hur avelsdjuren behandlas och att djur säljs till vem som helst och riskerar dålig skötsel. När det gäller marsvin (vi är ju trots allt på en marsvinssida och diskuterar) så finns det dessutom redan alldeles för många marsvin, om man jämför med hem marsvin kan bo i. Att köpa i butik bidrar till att mätta en redan mättad marknad.

[PeterTM]
2017-11-08 20:59
#15

#13 Reglerna för djurhandel är redan ganska krävande, men fusket beivras dåligt för att för få anmäler, för få säger ifrån. Jag tror som sagt inte att det är någon lösning att ta bort djurförsäljningen från licensierade butiker, därför att då går verksamheten under jorden så att säga och då har djuren inget lagligt skydd alls.

Kunskapskraven är också rätt högt ställda på personer som arbetar med djurförsäljning om man tittar i Jordbruksverkets bestämmelser, men regelverket efterlevs dåligt och kontrollerna är bristfälliga. Återigen menar jag att det är där kunderna kommer in, ser man något så måste man påpeka, sker ingenting ändå måste man anmäla.

Jag har själv tjatat så mycket på myndigheterna om en speciell zoobutik (för många år sedan), att de till slut drog in handelstillståndet för ägaren och butiken begärdes i konkurs.

[stotsie]
2017-11-08 21:41
#16

#15 Du tycker alltså att, trots att du uppmärksammar ofta att de djuren har det dåligt och butikerna gärna fuskar med skötseln av dem, så ska de ändå få fortsätta ha djur? Och att istället för att de slutar sälja levande djur så ska de gå i konkurs av kunder anmälningar. Är det inte ganska mycket lättare för djur och människa att djurförsäljning helt enkelt får gå via uppfödare och att man ser till att skicka en kontrollant från och till för att se till att de sköter det hela som de ska. En kund i en butik är ofta en okunnig person som blev förälskad i djur på en bild och impulsivt vill köpa ett. Därför går det inte att ta för givet att kunder är tillräckligt kunniga heller för att leka djur-poliser. Som sagt så är majoriteten av alla uppfödare jag känner till mycket noggranna med vem de säljer sina djur till samt så vill de med jämna mellanrum bli meddelade om deras mående/hälsa. I en djuraffär kan vem som helst köpa ett djur. Personalen bryr sig inte om vem de är och de bryr sig inte heller om att följa upp för att se till att djuren fortsätter ha det bra. Och för att inte tala om de stackars djur som "producerar" de ungar som säljs i butikerna… massproduktion utan någon vidare tanke över föräldrarnas mående. 

Jag upprepar: Ha du din åsikt om du vill. Men jag har sett tillräckligt för att dina ord ej ska kunna förändra min åsikt. Kan vi inte bara acceptera att vi tycker olika i detta och sen gå åt skilda vägar?

Honestyisdead
2017-11-08 22:07
#17

Jag är för ett djurförbud i butiker. Bättre att låta kunniga uppfödare sköta aveln. Och vi som köpare måste vara kritiska i vår väl så vi inte stödjer skitaveln.

Känner faktiskt ingen som stödjer försäljning av djur över disk.

[PeterTM]
2017-11-08 22:51
#18

#16 Ja och att tillsynen måste förbättras. Jag förstår inte alls varför du känner dig angripen här. Som du säger har du din åsikt och jag har min och om mina åsikter bemöts känner jag att jag måste få svara. Jag har inte det minsta intresse av att ändra din eller någon annans åsikt, utan försöker bara utveckla hur min ser ut.

#17 Det är en bra tanke, men jag tror att den är mer eller mindre utopisk, dels för att det finns många icke seriösa uppfödare och dels för att det inte finns såpass många människor som vill hålla på med uppfödning av alla olika intressedjur att det skulle räcka till och då leder det till svartimport och "underground"-försäljning.

[stotsie]
2017-11-08 23:01
#19

# 18 Jag uttryckte aldrig att jag kände mig angripen. Dock känns denna diskussionen lite meningslös nu då vi bara upprepar vad vi redan sagt.

Upp till toppen
Annons: