Boende & inredning

Hemmabyggd bur idéer? :)

2017-11-10 20:56 #0 av: stotsie

Jag går nu i tankar om att kasta ut de köpta burarna och satsa på en hemmabyggd bur istället. Då man kan bestämma exakt hur rymliga de ska vara och kan special-anpassa dem för var de ska stå etc...

Så nu önskar jag att få lite bilder, information och tips så jag kan fiska lite idéer innan jag påbörjar. Tack på förhand! :D

Anmäl
2017-11-11 07:53 #1 av: Stigfinnaren

#0, att specialanpassa lådor efter vad de skall stå är smart. Jag har byggt ett antal lådor med den förutsättningen och i olika material beroende på vad jag haft hemma. Lådan i detta inlägget har jag byggt av 30 cm breda hyllplan med ursågning för två plexiglasfönster. Sågytorna vid fönstren snyggar man till med förlimmade kantlister som stryks fast med strykjärn. I alla mina lådor har jag satt upp "tiggpinnar".  Man kan ju givetvis ha olika typer av tät botten. Jag har valt brun formplywood som är vatten- och kisstät. Den håller i all evighet och är lätt att tvätta vid städning.  Jag bifogar lite bilder i separata inlägg.

Anmäl
2017-11-11 07:59 #2 av: Stigfinnaren

0#, bild på fäste för vattenflaska och tiggpinne.

Anmäl
2017-11-11 08:09 #3 av: Stigfinnaren

0#, här är en låda byggd av annan typ av hyllplan samt med fönster på två sidor.  Jag byggde ett bord av MDF-skiva för att få upp lådan i bra höjd.

Anmäl
2017-11-11 13:02 #4 av: stotsie

#3 Riktigt fina och smarta verk du har där! :O  Har ej tidigare hört ordet tiggpinne men gud så smart! Tack för att du delar med dig! :D

Anmäl
2017-11-11 13:27 #5 av: Stigfinnaren

#4 Tack, våra marsvin älskar tiggpinnarna. Jag bifogar även en bild på låda 3 som jag byggt av överblivna spontade golvplankor. Jag limmade ihop dem till lagom höjd innan jag sågade ut hål för plexiglasfönstren. På denna bild hade jag inte hunnit sätta upp tiggpinnen.

Anmäl
2017-11-11 15:04 #6 av: stotsie

#5 Tänk alltså! Jag behöver en hel del tur om jag ska få det att se så snyggt ut, haha! ^_^

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.