Annons:
Etikettfoder
Läst 912 ggr
lalaz4
2017-11-12 18:23

Benig hane

En av hanarna som flyttade in hos mig för ett år sedan har gått ner i vikt och är väldigt benig, han har varit lite benig hela tiden men har alltså gått ner mer nu. Han är pigg och glad och äter mycket och ofta, så tänderna borde det inte vara problem med. Förutom hö och grönsaker varje dag får de kligröt med havregryn några gånger per vecka. Borde jag börja ge pellets?  Hur pass mycket av revben/rygg/höfter borde gå att känna på ett marsvin?

Annons:
Ljungåsen
2017-11-12 21:11
#1

Man ska kunna känna ryggrad och revben men inte alltför tydligt. Äldre herrar kan vara väldigt beniga just över baken, även om de är i lagom hull för övrigt. Väger du honom? Om inte så skulle jag rekommendera att du börjar väga en gång i veckan, och skriver upp vikten så att du har koll. Även om han äter bra så kan det vara klokt att ta honom till veterinären för kontroll av kindtänderna, och en allmän hälsokontroll. Med den mat du ger honom borde han inte gå ner i vikt. Om han börjar bli äldre så är pro fibre rabbit ett bra tillskott. Det innehåller prebiotika och probiotika och hjälper marsvinet att få en bra bakterieflora i tarmarna, vilket gör att näringen i maten tas upp bättre.

lalaz4
2017-11-13 20:45
#2

Vägde honom igår, tyvärr har jag inte gjort det speciellt regelbundet så vet inte när han började gå ner i vikt. Ska göra det oftare nu. Han är runt tre år, så gammal är han inte. Han väger lite mindre än sin bror som alltid har varit den lilla. Ska jag vänta en stund och se om han går ner mer eller är det dags att boka tid hos veterinären? Han har alltid varit mager sen han flyttade hit nästan ett år sedan, så har inte tänkt mycket på det, speciellt inte då han äter konstant. 

Så skelettet borde gå att känna lika mycket som på andra djur? Har läst runt lite och blev lite osäker om det. I så fall är han inte allvarligt underviktig, bara lite smalare än vad han borde vara. Det jag reagerar mest på är att ryggraden mellan höfterna är tydligare än vad jag är van med på djur, det är likadant på hans bror (som har gått upp lite sedan de kom).

Ljungåsen
2017-11-13 20:57
#3

Jag tror det är en bra idé att boka en tid hos en marsvinskunnig veterinär. Är han bara tre år så är det ju inte av ålder som han gått ner i vikt, och någon orsak borde det ju finnas. Bättre att hitta den tidigt, så blir det enklare att fixa. Hur mycket har han tappat? Och under hur lång tid?

lalaz4
2017-11-13 21:24
#4

Under 15 månader har han gått ner ungefär 150 g.

Ljungåsen
2017-11-13 21:45
#5

150 g är rätt mycket, men å andra sidan så är 15 månader en rätt lång tid. Det hade varit betydligt värre om han tappat den vikten på 2-3 månader. Hade det varit mitt marsvin så hade jag tagit honom till veterinären.

Upp till toppen
Annons: