Annons:
Etikettskötsel
Läst 1199 ggr
Randomel93
2017-11-13 21:07

Sparsam städning?

Hej! Jag ska skaffa ett par marsvin till våren och jag vill vara helt förberedd innan dess och två funderingar jag har är 1. Vad tycker ni om alspån som bottenmaterial, fördelar, nackdelar? 2. När ni städar veckostädningen (räknar med att storstäda Minst 1 gång i veckan) tar ni bort precis allt då eller får bottenmaterial som fortfarande är fräscht stanna?

Annons:
[stotsie]
2017-11-13 21:28
#1

Jag plockar lite bajs dagligen och varje lördag byts allting ut :) Sen längst ner i botten har jag en vaxduk som är enkel att dra upp allt med för att slänga. Sen torkar jag bara av den och lägger tillbaka den längst ner. Sen går det ju att göra dem rumsrena i buren. Dvs en liten toalettlåda. Lyckas man med detta behöver man inte städa hela buren lika ofta utan kan satsa på just den lådan istället :)

Ljungåsen
2017-11-13 21:50
#2

Alspån har jag inte provat. Jag tycker en kombination av hampaströ och easyströ fungerar bra. Precis som #1 så punktstädar jag dagligen, och städar ur hela lådan en gång i veckan. De perioder jag har haft småkillar i puberteten här hemma så har jag sparat en del gammalt strö så att lådan luktar hemma. Det minskar risken för tjafs.

Randomel93
2017-11-13 22:00
#3

Tack för svaren! Jag tänkte se om jag klarar göra dom rumsrena med låda :) har du en hörnlåda eller fyrkantig? Ljungåsen, vart köper du sånt strö? :)

Ljungåsen
2017-11-13 22:07
#4

#3 Granngården har hampaströ, där kallas det för lättströ. Easyströ kan vara besvärligare att få tag i, men många Djur&Natur-butiker har det.

Randomel93
2017-11-13 22:22
#5

Och blandar du helt 50/50? Hur kommer det sig att du valt just den blandningen? Haha, jag visste inte att jag ens undrade över detta men du väckte min uppmärksamhet :)

[stotsie]
2017-11-13 22:52
#6

#3 Jag har en ganska stor bur till dem och får därför plats med en liten kattlåda, vilket för mig är att föredra. Har även en låda under höet som jag också tömmer dagligen då hö som hamnar på botten blir kissat på och börjar då lukta riktigt illa :)

Annons:
Randomel93
2017-11-13 22:57
#7

Aha, antar att dom lägger en del pluttar och allt därtill när dom äter, intressant att utfodra dom i låda för att förenkla, det lär jag testa! :)

Ljungåsen
2017-11-14 06:38
#8

#5 Hampaströ har en fantastisk uppsugningsförmåga, dammar inte och luktar inte, men det är lite hårt för tassarna. Easyströ suger upp betydligt bättre än vanligt kutterspån, men inte riktigt lika bra som hampaströ. Så jag har hampaströ i botten, ett tjockt lager, och sedan ett lager easyströ ovanpå. Det blir mjukt och trevligt.

Randomel93
2017-11-14 11:07
#9

Tack för hjälpen! Kommer säkert komma fler frågor under resans gång, känns skönt med sådana här forum där man kan fråga mer erfarna :)

Mirinda
2017-11-17 16:38
#10

Hej!

TS. Vad bra att du förbereder dig ordentligt innan du skaffar marsvin!👍 Det är mysiga djur. Alla har sin egen personlighet. Har inte ångrat mig en dag, sedan sonen fick marsvin för 6 år sedan. Vi var också väl förberedda, utom på en sak: mängden bajspluppar två marsvin kan få ur sig på ett dygn.😂

Plupparna är hanterbara. Kisset är värre. Att de kissar i höet de drar in i husen och framför vår "servering" gör att vi måste rensa varje dag.

Alspån har vi inte provat. Det är rätt så dyrt. Vi använder en kombination:

Underst har vi något som ser ut som grova sågspån: TierWohl Super. Det är dyrt per bal. Men eftersom det är så drygt (vi lägger ett lager på 2-3 cm) och har en fantastisk förmåga att suga upp kiss så lönar det sig i längden. Ovanpå det lägger vi ett tjockt lager vanliga kutterspån, som vi köper billigt på Granngården.

#1 Om du fått dina marsvin rumsrena, är du välkommen att hålla en kurs i hur man gör här på sajten. Jag har då inte lyckats med det; Inte många andra heller för den delen.🙂

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Randomel93
2017-11-17 16:49
#11

Aha tack! Jo mängden bajs minns jag nog alltförväl från marsvinen jag hade för 14 år sedan 😂

Lillyrod
2017-11-17 18:47
#12

Rumsrena marsvin har inte jag heller hört talas om. Inte någonstans 🙂

[stotsie]
2017-11-17 18:53
#13

Jodå mina är rumsrena. tog mig 3 veckor att få till det ordentligt. Har en kattlåda under höet och även kattlådor under varje "hus". Numera bajsar de ingen annanstans än i dessa lådor. Well då och då pluppas det en eller två utanför men kan det hända människor så kan det hända marsvin också ^^

Annons:
Lillyrod
2017-11-17 20:21
#14

Det är ju för att det är på dessa ställen de håller till. Om jag sätter lådor överallt i min bur där de är så hamnar ju bajset där men jag tror inte att det är något de gör medvetet. Det hamnar i lådorna för att det är där de sitter helt enkelt. 

Kaniner funkar att få rumsrena men marsvin kan helt enkelt inte hålla sig även om de skulle vilja 🙂

[stotsie]
2017-11-17 20:52
#15

#14 de bor inte i någon bur

Lillyrod
2017-11-17 20:54
#16

Nej men du har lådor där de sitter.

[stotsie]
2017-11-17 20:55
#17

Men antar att det bara är inbillning att de aldrig bajsar någon annanstans längre, som de gjorde i början oavsett hur många lådor man satte ut :)

[stotsie]
2017-11-17 21:43
#18

#16 mina marsvin sitter inte i husen. De sover i husen. :) På dagen springer de runt i hela vardagsrummet. Med sammanlagt 5 lådor i.

[stotsie]
2017-11-17 21:44
#19

Men erfarenhet är ju skitsnack så fort någon inte håller med. Så nu beger jag mig från denna diskussionen 👍

Upp till toppen
Annons: