Annons:
Etikettallmänt
Läst 587 ggr
[stotsie]
2017-11-14 19:29

Starta omplaceringshem

Hejsan!

Som vissa av er vet fick min bror oturen att köpa ett marsvin från en okunnig privatperson som låtit marsvinet bli parad trots för hög ålder. Efter den upplevelsen blev jag intresserad av att eventuellt ta hand om marsvin i behov av ett hem. Ett omplaceringshem är vad jag har i åtanke.

Detta är ingenting jag påbörjat ännu. Jag är ännu för ung och okunnig. Dock är det något jag vill köra igång. Inte ännu, utan när jag känner att jag vet/kan tillräckligt mycket om marsvin, alla olika sjukdomar och annat som kan vara viktigt att veta. Likt en uppfödare men istället tar jag bara in marsvin och hjälper dem att hitta nya hem. Dock vill jag ju att de nya hemmen ska uppleva att de kan vända sig till mig för kunskap, tips och råd. 

Det jag vill nu är att fiska så mycket information som möjligt. Böcker samt internet sidor läser jag redan igenom så mycket det går. Men jag menar mer era personliga erfarenheter som ni tycker kan vara värt för alla/andra att ta del av. Sådant som kan vara superhjälpsamt när det gäller marsvin som kanske haft det extremt dåligt ställt och behöver känna trygghet igen.

Tacksam för alla råd och svar jag kan få! Båda negativa och positiva. Tack på förhand!

Annons:
[AnimeV4]
2017-11-14 19:40
#1

Du kanske kan fråga de som driver Marsvinshjälpen och Eragons?

[stotsie]
2017-11-14 19:48
#2

#1 Tack, jag har faktiskt redan skickat mejl till dem och inväntar svar :)

Herveaux
2017-11-14 19:56
#3

Jag som inte kan någonting om marsvin lärde mig en hel del i tråden Om Molly här på forumet. Intressant och spännande att följa Mollys resa i ett nytt hem.

Lycka till med dina planer!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Ljungåsen
2017-11-14 20:00
#4

Jag tänkte på det här blogginlägget när jag läste vad du skrivit. Det är några år gammalt, men ändå aktuellt. http://blogg.agria.se/marsvinsbloggen/2013/11/19/rad-till-en-person-som-vill-oppna-ett-eget-omplaceringshem/ Hela bloggen är läsvärd, och ger en bra inblick i hur det är att bedriva omplaceringsverksamhet. Jag har tagit emot omplaceringsmarsvin i många år nu, och det finns mycket som jag tycker är viktigt, men jag behöver lite tid på mig att formulera mig. Jag återkommer.

Ljungåsen
2017-11-15 07:19
#5

Nu har jag funderat.

Jag tycker det är viktigt att du tar dig en rejäl funderare på varför du skulle vilja starta en omplaceringsverksamhet. Det är absolut ingenting du behöver redovisa här, men det är alltid klokt att ha anledningen klart för sig själv innan man börjar.

Du behöver också fundera på hur du ska få in marsvin i din verksamhet. Ska du ta emot från folk som vill omplacera? Ska du rädda misskötta eller ensamma marsvin som annonseras ut på exempelvis Blocket? Ska du etablera kontakt med polisen/länsstyrelsen och ta emot djur som omhändertagits? Ska du ta emot oönskade hanar från mindre seriösa uppfödare? (Ja, det förekommer!)

Fundera vidare på hur du ska få någon sorts ekonomi i  det hela. Inte så att jag tror att man kan tjäna några pengar på att hålla på med omplacering, men det finns ju gränser för hur stora förluster man kan ta. Veterinärvård är jättedyrt, och i många fall helt nödvändigt.

Om du börjar omplacera så behöver du ta ansvar för de omplacerade marsvinen under hela deras livslängd, och vara beredd på att ta dem tillbaka ifall det skulle behövas.

Många marsvin som farit illa är inte friska när de kommer. Marsvinsskabb och svamp är vanligt. Det kan vara bra att ha etablerat en kontakt med en veterinär, som kan skriva ut de receptbelagda mediciner du behöver, och dit du kan rekommendera dina adoptörer. Beroende på var du bor kan det bli mer eller mindre svårt att hitta en kompetent veterinär.

Folk som ska adoptera av dig behöver utbildas, framför allt gällande vikten av C-vitamin, och vikten av att väga marsvinen regelbundet för att få koll på hur de mår. Båda delarna slarvas det väldigt med. Sjuka marsvin kan låtsas äta, och man begriper inte att det är ett problem förrän man vägt och inser att de tappat i vikt.

Marsvin, som kommer från tuffa förhållanden, är inte sämre än andra marsvin, och de blir inte nödvändigtvis mindre tama än de som haft det bra hela tiden. Det kan ta lite längre tid, men behöver inte göra det.

En absolut majoritet av de oönskade marsvinen är hanar. Det finns någon konstig föreställning om att hanar bara bråkar, och att honor är enklare. En anledning till det, tror jag, är alla dessa jämnåriga pojkbebisar som säljs av både zooaffärer och uppfödare.  Är de jämnåriga så kommer de att hamna i puberteten samtidigt och då kan det bli världens maktkamp. Det går lätt att undvika, genom att se till att para ihop pojkar med en åldersskillnad. En vuxen och en bebis har bättre chanser att fungera ihop även då lillskiten blir ett hormonmonster.

Två vuxna hanar brukar man kunna sätta ihop utan problem om man vet hur man gör, och har det utrymme och det tålamod som krävs. Det kan vara bra om du kan hjälpa till med hopsättningar, för folk i gemen har alldeles för lite tålamod. Det kan ta veckor innan en relation är så stabil att de kan bo i en bur tillsammans.

KOMMENTAREN REDIGERAD AV MODERATOR.

[stotsie]
2017-11-15 18:23
#6

ett marsvins dräktighet varar ju mellan 59-72 dagar.  om det skulle hända att förlossning inte skett efter dag 72, är det akut till veterinären då? kan man räkna med att ungarna är döda?

Annons:
Upp till toppen
Annons: