Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1909 ggr
[AnimeV4]
11/20/17, 4:12 PM

Akut omplacering

Jag ska försöka hålla mig kortfattad.

Allting är kaos med tanke på alla möten (vissa 8 h/gång med resor inräknade), strul med vården, utredningar och psykisk ohälsa.

Marsvinen får mat, fräscht vatten och städat dagligen. Däremot orkar jag varken städa min lägenhet eller laga mat ordentligt, samt brister i min personliga hygien. Jag äter något litet varannan-var tredje dag eftersom jag inte orkar diska eller laga mat, så jag är nästan alltid hungrig. Det händer även att jag har dagar då jag inte ens orkar gå riktiga promenader med hunden eller att katten får uppmärksamhet.

"Varför ska just marsvinen flytta? Är de mindre värda än hunden och katten?" kanske vissa tänker. Nej, så är det inte. Däremot så blir marsvinen sjukare oftare än hunden och katten, vilket är påfrestande både ekonomiskt och mentalt. Det är även tyngre att hålla rent omkring dem med tanke på att de kräver spån och hö.

Nu till saken: Vad vet ni för omplaceringshem? Det spelar ingen roll om de är privata eller lite större. Marsvinshjälpen har fullt. Jag är även öppen att omplacera till privatpersoner, men intresset existerar inte.

Marsvinen som behöver flytta finns i länkarna nedan. Dela gärna.

https://marsvin.ifokus.se/discussions/59ea1770ce12c45d5b000d36-s-5-ar-gammal-hane?participating-1

https://marsvin.ifokus.se/discussions/5a00a2f58e0e74465e006452-s-trevligt-hanpar?participating-1

Annons:
Ljungåsen
11/20/17, 4:46 PM
#1

Eragons är de jag först tänker på, men du kanske redan varit i kontakt med dem? Annars finns Krongårdens. http://www.krongardens.se/omplacering-34205786 Eller gosarnas marsvin. http://gosarnasmarsvin.se/?page_id=122 Kan inte Saphiras ta emot sina egna uppfödningar?

[AnimeV4]
11/20/17, 4:59 PM
#2

#1 Jag har inte kikat med Eragons än, men jag ska läsa lite och se. Tack för de andra tipsen! Jag tror knappast att Saphiras är intresserad av att ta tillbaka sina två med tanke på smittorisk m.m, men jag ska kolla ändå.

[AnimeV4]
11/20/17, 5:12 PM
#3

Såhär står det på Krongårdens:

"- Vi har inte möjlighet att ta emot djur (gnagare eller kaniner) för omplacering som ska bo inomhus då vi enbart har passningar inomhus. 
Kaninerna bor i en lada där det är fritt från vind och något varmare än utomhus, en del bor i sina uteburar anpassade för året runt och en del i hagar beroende på årstid. " 

Inväntar svar ifrån uppfödare, men jag ska pröva Gosarnas trots att de inte verkar så aktiva. Ska även skriva till Eragons.

Ljungåsen
11/20/17, 5:38 PM
#4

Hon skriver i alla fall på sin hemsida att hon gärna vill bli kontaktad om marsvinen ska omplaceras. http://www.saphiras.com/Kopvillkor

Ljungåsen
11/20/17, 5:45 PM
#5

Här kanske du kan hitta någonting mer. Jag tror att Tigerharen tar emot marsvin. https://www.djurensratt.se/adoptera-mera/omplaceringsregistret

linnea567
11/20/17, 5:45 PM
#6

Jag har ett litet privat omplaceringshem för gnagare i Lund om det kan vara intressant för dig.  :) Behåller alltid djur hos mig i minst två veckor, för att försäkra om att de mår som de ska, innan jag letar upp nya föralltid-hem till dem.

Annons:
[AnimeV4]
11/20/17, 5:53 PM
#7

Jag har fått klartecken ifrån uppfödaren att de kan flytta tillbaka och omplaceras via henne. Det känns jättebra❤️

Och jag kontaktar alltid uppfödare om någon omplacering planeras. Det är det minsta man kan göra, känner jag🙂

Jag kommer dessvärre ha en ensam 5-årig hane kvar, men det blir ju bara en bur även om jag skulle behöva skaffa en kompis till honom tills han vandrar vidare. Fast det verkar inte finnas någon chans att hitta en unge att låna eller köpa till det ändamålet. Jag är rädd att han blir deprimerad och han är ju ändå väldigt pigg och fräsch trots sin ålder..😕

Ljungåsen
11/20/17, 5:57 PM
#8

Kolla med Eragons. Jag vet att de emellanåt lånar ut marsvin. Det brukar gå fint att sätta ihop två vuxna hanar, så du behöver inte leta efter en unge.

[AnimeV4]
11/20/17, 6:03 PM
#9

#8 Då gör jag det! Tack för tipset!

MarsvinGuineaPigs
11/28/17, 9:17 AM
#10

Jag måste starkt avråda från att omplacera marsvinen till Krongårdens. Jag kan inte uttala mig om andra djurarter hos dom, men marsvin har de inte tillräcklig kompetens för. Jag har personligen haft mina marsvin där när jag var på semester, och det kommer aldrig hända igen. Det var en fruktansvärd upplevelse som jag i månader funderade på att anmäla till Länsstyrelsen. Då kanske ni förstår på vilken nivå deras marsvins-hantering var. Jag skrev tidigare en tråd om detta, men valde att inte gå ut med namnet på stället i den tråden. Men bara tanken på att någon skulle lämna dit sina marsvin gör mig illamående, och då måste jag stoppa.

Det finns flera marsvinsgrupper exempelvis på fb där du kan få hjälp också.

Ljungåsen
11/28/17, 11:04 AM
#11

#10 Tack för den informationen! Det var jätteviktigt att få veta.

[AnimeV4]
11/28/17, 5:48 PM
#12

#10 Jaha, det var det stället! Fyf*n. Jag läste den tråden och mår fortfarande dåligt av den. Perfekt att den varningen hamnade i denna tråden!

Annonser har legat uppe i en väldigt bra facebookgrupp redan, men så gott som alla vill ha ungar.

---

Örjan, den ensamma 5-åringen, lämnades till Eragon igår. Vi hade en lång pratstund om honom och marsvin i övrigt och det kändes jättebra.

Han sitter för tillfället själv (i närheten av andra burar) hos en av de som är delaktig där då det ska komma in två hanar utöver en annan ensam. De ska se vem han matchar bäst med, helt enkelt🙂

Nu ska jag bara se om jag kan få transporthjälp ner till Malmö.. Annars blir det en jätteupptäcktsfärd, helt enkelt😃

Ljungåsen
11/28/17, 6:01 PM
#13

Så skönt att det ordnat sig för Örjan! Och att han snart får en ny vän.

Annons:
[AnimeV4]
11/28/17, 9:15 PM
#14

Ja, det är jätteskönt. Det hjälper mycket mot min stress att veta att han är i goda händer och att de andra två också kommer att vara det i januari, om inte tidigare.

[AnimeV4]
1/2/18, 8:07 PM
#15

Nu har hanparet flyttat! De bor 3 minuter bort och det kändes jättebra att de hamnade där de hamnade😃

Upp till toppen
Annons: