Annons:
Etikettallmänt
Läst 527 ggr
vendelay
11/30/17, 8:09 PM

Kastrera marsvinshane

Hur är det med att kastrera marsvinshanar, rekommenderas det eller är det vanligt med infektioner eller komplikationer osv?

Antar att det är svårare att kastrera honor, är det en större risk att kastrera dem? Som jag förstått det kastreras honor via ryggen nu för tiden istället för via magen (som hanar), det känns ju som att infektionsrisken skulle kunna vara mindre om såret är på ryggen?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Lillyrod
11/30/17, 8:17 PM
#1

För hanar behöver du inte in i kroppen alls. Det är testiklarna som tas bort och de sitter ju utanpå. Kastrerade min hane väldigt ung. På gränsen för vad man ska men han led hemskt av att det bodde två tjejer här med som han bara fick träffa genom burgaller.

Inga som helst komplikationer. Han bodde i egen liten bur när han kom hem och åt redan efter någon timme hemma. Såret läkte fint och stygnen gick bort av sig själva så vi behövde inte åka tillbaks till veterinären. 

Att söva ett litet djur eller vilket djur som helst är alltid en risk. Min lilla Avatar gick bort i våras efter en narkos. Hon vaknade men somnade sen in igen för gott. Allt kan hända det ska man vara beredd på.

[Wijnja]
11/30/17, 8:44 PM
#2

Lillyrod har helt rätt fick inte heller nån problem med nån hane

[Wijnja]
11/30/17, 8:45 PM
#3

Gick ju inte så bra med arwen gick sämre än vad jag kastrerade mina hanar hon överlevde med mådde inte speciellt bra efter narkosen

Blackiebo
12/1/17, 10:20 AM
#4

Våra två hanar är kastrerade, det gick bra och utan komplikationer. De syddes med stygn som skall försvinna av sig själv och det gjorde dem också. Killarna fick under de första veckorna när infektionsrisken är stor gå på lakan med mjukt underlag som hela tiden byttes ut för att det inte ska komma in något i såren.

Vet inte om kastrationer rekommenderas, men ibland kanske det är nödvändigt. Viktigaste är väl då att göra det hos någon som har gedigen erfarenhet av just operation på marsvin eftersom de är så känsliga mot narkos.

vendelay
12/1/17, 10:56 AM
#5

Spännande att läsa om era erfarenheter, tack!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Wijnja]
12/1/17, 1:31 PM
#6

Ångrar inte jag kastrerade blev lugn hos marsvinen

Annons:
Upp till toppen
Annons: