Annons:
Etikettallmänt
Läst 1220 ggr
Twix741
12/5/17, 5:01 PM

Marsvin är uppe på natten

Hej jag skaffade i helgen 2 stycken marsvin och dom är uppe på natten och dagen. Jag hade för mig att marsvin är dagaktiva?

Annons:
[Wijnja]
12/5/17, 5:08 PM
#1

Både och de är vakna på natten

Ljungåsen
12/5/17, 5:19 PM
#2

Marsvin är aktiva hela dygnet, med flera kortare sömnperioder utspridda över dygnet. Mina är oftast tröttast på förmiddagen. Nedan är en intressant artikel om marsvins dygnsrytm. http://www.guineapigtoday.com/2012/01/18/in-search-of-the-natural-guinea-pig-sleep-cycle/

[Wijnja]
12/5/17, 5:23 PM
#3

Dem vilar i mellan åt

Mirinda
12/6/17, 9:06 AM
#4

Min teori är att marsvinen, i viss mån, anpassar sig efter sina människor. 

Här bor marsvinen i vardagsrummet. De hör vem i familjen som kommer ut ur ett sovrum eller in genom ytterdörren. Våra steg låter olika. Kommer den som skämmer bort dem mest (avslöjar inte vem😉) så rusar vår mästertiggare fram till burkanten och sätter upp tassarna. Sedan hör man hans högljudda pipande efter något ätbart. Vad klockan är spelar ingen roll för marsvinen. Jag kommer och går på varierande tider. De är så uppmärksamma på var de har mig och de andra i sin "människoflock". Vi är väldresserade matleverantörer alla tre.😉

Våra gubbar (de är 6 år) har alltid varit pigga när min sambo går upp c:a kl 4-5 på morgonen. Men de är lika pigga när jag har min sköna soffhängtid; oftast c:a 23--01 på nattkröken, utom när jag måste upp jättetidigt. De vet att de får en godbit av både sambon och mig. 

Det sista jag gör innan jag lägger mig är att fylla på hö och ge mina goa grisar var sin bit "nattgurka" eller ett par blad basilika var. Vid riktigt högtidliga tillfällen kan det rent av bli en vindruva eller en liten bit melon.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Ljungåsen
12/6/17, 9:34 AM
#5

#4 Precis så tror jag också att det är. Jag är rutinbunden, och gör alltid samma saker vid samma tidpunkt, så mina marsvin kan klockan. Det som jag tyckte var intressant med artikeln i #2 är att den säger att marsvin inte har några längre sömnperioder.

[Wijnja]
12/6/17, 10:06 AM
#6

Som mina marsvin går upp 5 och lägger mig nio

Annons:
Upp till toppen
Annons: