Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1010 ggr
Schhh
2017-12-06 23:41

Hur länge ska man kämpa?

Behöver lite input.

Det har gått över ett år sedan Alfies problem började. Först kissade han blod, hade ont och symptom på UVI. Varken stenar eller infektion upptäcktes, han fick Metacam i några dagar. Sedan drabbades han av luftvägsinfektion. En kur av Bactrim följde och symptomen försvann. Samtidigt återkom urinvägsproblemen, mer Metacam och sedan dess har han stått på medicinen periodvis. 

Vi röntgade och tog flera urinprov men inga fel hittades. Efter en tid blev han dålig igen, luftvägsinfektion och en ny kur med Bactrim. Kuren hjälpte inte, däremot hade jag börjat uppmärksamma att han grimaserade med munnen. Tillbaka till veterinären och Baytril kördes igång, samtidigt sövdes han och veterinären försökte slipa ner tänderna så gott hon kunde (det var lite inflammerat). 

Samma dag som hans tänder slipades kissade han blod, skrek högt och värre än någonsin tidigare. Det gick som tur var över, men han har fortfarande blodig urin flera dagar senare. Baytril hade ingen effekt på infektionen… Vissa stunder upplever jag att det är värre nu än innan. Han grimaserar fortfarande med munnen. Natten till idag fick han lös avföring, nästan diarré. Antibiotikakuren är avslutad.

Hur länge ska man fortsätta kämpa? Är det dags att ge upp? Eller tillbaka till veterinären och byta antibiotika, försöka fixa tänderna och kanske röntga? Han är 3 år, fortfarande ganska pigg men allmäntillståndet varierar…

Annons:
[AnimeV4]
2017-12-07 03:31
#1

Det är alltid svårt, men kan kännas enklare om man tänker på hur bra marsvinet mår överlag på en skala från 1 till 10. I det här fallet låter det som att det är dags.

Är det en marsvinskunnig veterinär du har varit till?

Jag tog nyligen bort ett marsvin som inte ens var 2 år gammalt pga socker i urinen, vilket gjorde att bakterier trivdes och han fick infektioner. Antagligen diabetes, så jag diskuterade med två uppfödare och vi var överens om att prognosen var dålig. Han togs bort på sin andra antibiotikakur när han mådde bra. 

Jag skulle på sin höjd ha gett det en sista chans hos en riktigt bra veterinär, sen skulle det få räcka.

Ljungåsen
2017-12-07 10:01
#2

Jag ställer samma fråga som jag gjorde i din gamla tråd. Har interstitiell cystit varit på tal som diagnos på urinvägsproblemen? Då kan det finnas blod i urinen, men inga stenar och ingen infektion. http://www.guinealynx.info/records/viewtopic.php?t=21 Om du ska hålla liv i honom så är det viktigt att han hålls smärtfri, annars får han ingen livskvalitet alls. Det går utmärkt att långtidsbehandla med Metacam. Marsvin tillhör de djur som tål Metacam bäst. Viktigt är också att han får i tillräckligt hög dos så att den gör nytta. Normalt brukar veterinären skriva ut 0,2 mg/kilo marsvin/dygn, men för kroniska smärttillstånd behövs inledningsvis 0,5 mg/kilo marsvin/12 timmar. När den akuta smärtan släppt kan man gå ner i dos. Den dåliga magen beror säkert på Baytril, som är ökänt för att slå ut även de goda tarmbakterierna. Prebiotika kan hjälpa. Jag brukar använda pro fibre rabbit. Hade det varit mitt marsvin så hade jag gjort ett försök med rejäl smärtlindring först, för att se om det ger honom livskvalitet. Om inte, så är det nog dags för honom att somna in.

Upp till toppen
Annons: