Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1320 ggr
[AnimeV4]
2017-12-14 20:10

Skriva av sig Del 1

Här kan vi skriva av oss om saker som händer i eller utanför marsvinsvärlden!👍

Jag kan börja med att jag har det struligt med transport av mina två hanar ner till Malmö. Det måste klaffa med kattvakt och hela köret för att jag ska få hjälp med sträckan Göteborg-Malmö, men jag har fortfarande 3-4 timmar enkel resa till Göteborg, så jag skulle totalt vara borta 9-10 timmar, byten och tid hem inräknat..😕

Annons:
[Wijnja]
2017-12-14 20:59
#1

O nej vad jobbigt värre själv blev jag anklagad för ha skadat gizmos öron

[AnimeV4]
2017-12-14 22:12
#2

#1 Jag såg det! Det var elakt gjort av personen.

[Wijnja]
2017-12-14 22:19
#3

Håller med

Mirinda
2017-12-15 01:27
#4

Bra initiativ PuffBuck!🌺

I en sådan här tråd kan man klaga av sig. Ingen behöver störa sig på det. Ibland känns saker motiga. Ibland orkar man inte vara positiv. Ibland vill man bara "kräkas" ur sig, utan att känna dåligt samvete för att andra får lyssna.

Det är frivilligt att läsa vidare i tråden.

Jag oroar mig för att mina gamla marsvinsgubbar ska dö i "fel ordning". En är kastrat och kan gå med en gammal pensionerad avelshona, om han blir sist kvar. Den andre är okastrerad och skulle antagligen deppa ner sig rätt fort om han blir sist kvar. Jag är långt ifrån säker på att jag vill börja om med en liten hane ihop med min okastrerade gubbe. Om jag gör det kommer jag säkert att fästa mig vid den lille. Det är ju sonens marsvin, men de ser hela familjen som sin flock.

Det enda vettiga vore kanske att låta den gamle okastrerade hanen somna in om hans kompis dör först. Men då måste jag vara stark åt min son.  Sedan får jag väl gråta ut själv, för det marsvinet är min favorit. Sonen, husse, är neutral. Han kan inte favorisera något av sina marsvin.

Än så länge mår våra gubbar bra. Den ene har bara tre tänder. Den tappade tanden gör att vi måste slipa hans tänder ofta. Men jag är en fummelmaja och en fegis. Jag får ta honom till veterinären igen. Han är värd allt, min lille kämpe. Nu har vi snart fått ett helt år tillsammans, efter en operation för att dränera en illasittande böld.

Hur kan man fästa sig så vid två ointelligenta pälsbollar utan svans? Har ingen aning. De bara är; helt underbara och så sammansvetsade som bara två marsvinsgubbar i samma bur kan bli. De är ett underbart team. En är framåt och tigger mat åt båda. En är långsam och ganska försiktig. Han kollar in hur det går för kompisen. De småträter som gubbar på två ben också gärna gör ibland. De är trygga med varandra. 

Kanske är det dumt att bekymra sig i förhand. Det skulle marsvinen aldrig göra.

Tack för att ni orkade läsa ända hit!🤐

Mirinda

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Lillyrod
2017-12-15 06:06
#5

Ointelligenta?? Det är de verkligen inte. De vet absolut allt som händer i köket och därikring 😃

Ljungåsen
2017-12-15 06:56
#6

#5 Jag tycker inte heller att marsvin är ointelligenta. Åtminstone mina är jättesmarta, och vet precis hur de ska bära sig åt för att tigga till sig extra godis. #4 Har du tänkt att sluta med marsvin när dina herrar tar slut? Om det blir den okastrerade som är kvar sist, så behöver du inte börja om med en unge. Det brukar gå utmärkt att sätta ihop två äldre herrar med varandra. Alternativt så har Marsvinshjälpen ett pensionärshem för gamla marsvin, där han kan leva sin sista tid.

Annons:
Ljungåsen
2017-12-15 07:18
#7

Jag oroar mig för mitt äldsta marsvin. Vi vet inte exakt hur gammal hon är, men minst sex år är hon. Troligen äldre. Räddad från fullständigt vedervärdiga förhållanden för fyra år sedan, och gott och väl vuxen redan då. Nu märks det tydligt att hon är gammal. Hon ser dåligt, och rör sig långsamt, och sover mycket, men äter bra, umgås med kompisarna och håller vikten. Jag skulle så gärna önska att hon får en sista sommar på gräs innan hon lämnar oss, för hon älskar verkligen att vara ute.

[Wijnja]
2017-12-15 08:23
#8

Verkligen inte gizmo va ju super smart trassel vet jag inte hur gammal hon är

Upp till toppen
Annons: