Annons:
Etikettutställningar
Läst 3884 ggr
[Wijnja]
1/1/18, 3:50 PM

Ingen tycker dumla är söt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min fin dumla passar inte för utställning hela hon är ju fel för mig är hon den finaste jag har super snäll otroligt söt för vara ett PET marsvin

Annons:
Fridaaaa
1/1/18, 3:51 PM
#1

Varför passar hon inte till utställning?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Herveaux
1/1/18, 3:53 PM
#2

Att vara söt och att vara framgångsrik på utställning är väl två helt olika saker ändå?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Wijnja]
1/1/18, 4:02 PM
#3

Fel g avlar inte själv hela hon passar inte om man kollar på marsvin så ser alla marsvin likadana ut andra raser bara färger finns marsvin som ser värre ut vad dumla är

[Wijnja]
1/1/18, 4:11 PM
#4

när en domare vill ha henne men jag sa hon inte va till salu då fick man dåliga poäng

Fridaaaa
1/1/18, 4:15 PM
#5

#4 Du fick inte dåliga poäng för att domaren inte fick köpa henne.
#3 Nu hänger jag inte riktigt med?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wijnja]
1/1/18, 4:17 PM
#6

Jo en domare vill ha henne hon va inte till salu fick sen dåliga poäng varje gång man ställer henne så får man dåliga poäng fast hon har blivit superfin har fått kämpa med henne för hon ska få bättre hyll hon duger ändå inte

Annons:
Aleya
1/1/18, 4:21 PM
#7

Får jag undra varför du ställer ut om du blir sur och klagar här varje gång? Det kan inte alltid gå bra i alla tävlingar. Men att klaga över saken gör en själv bara mer bitter, tar energi och gör inte tävling roligt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Fridaaaa
1/1/18, 4:24 PM
#8

#6 Nej det beror inte på det, garanterat.
Allting hänger på domarens egna tycke när det kommer till petklass, ibland får man bra poäng ibland inte. Hur mycket har du ställt henne?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wijnja]
1/1/18, 4:58 PM
#9

Två gånger en gång förra året nu i somras

[Wijnja]
1/1/18, 5:17 PM
#10

Kan det vara fel färg då

Herveaux
1/1/18, 5:27 PM
#11

Får man ingen skriftlig bedömning som när man ställer ut en hund?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Wijnja]
1/1/18, 5:39 PM
#12

KU är färgbedömning nu för tiden nu har dem satt poäng på färg står att man ska färgavla jag kan inte avla har inte heller rätta färgerna

Fridaaaa
1/1/18, 7:04 PM
#13

#11 Man får bedömningssedel men står oftast inte som på hund :) Är poängsystem, och den som får högst poäng i sin klass går till finalen :)

#9 På två gånger kan man ju inte säga att hon inte är lämplig för petutställning dock. Plus att i pet bedömer dem inte färger så som de gör i rasklasser

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Herveaux
1/1/18, 7:25 PM
#14

#13 Aha, tack, då har jag lärt mig något nytt idag också!😃


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

vendelay
1/1/18, 8:14 PM
#15

Ursäkta om jag är trög men VEM bryr sig vad en domare tycker? Är inte pet-klassen samma som för huskatter, att det inte är någon ras? Då finns det väl ingen som helst anledning att ens ställa ut henne till att börja med?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Fridaaaa
1/2/18, 9:19 AM
#16

#15 Stämmer bra det att det är som med huskatter.
Men, man kan ju ställa för skoj skull? Jag ställer huskatt, jag ställde i petklass när jag ställde marsvin tex?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vendelay
1/2/18, 8:09 PM
#17

#16 Förlåt, jag skrev otydligt. Det jag menade var liksom snarare: vem bryr sig vad en domare säger i en tävling som liksom inte spelar någon roll? Alltså, om det hade varit ett avelsdjur så kan det ju ha relevans för kommande kullar att djuret ser ut som standarden säger men om det är ett "vanligt" djur så är det viktigaste väl att en själv älskar sitt djur? Förstår ni hur jag menar?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Mirinda
1/3/18, 2:48 AM
#18

#17 Det framgår vad du menar.👍

Här nedan kommer en ganska lång text som den som orkar kan läsa. Du som överväger att ställa ut ditt marsvin i pet-klass kan ha intresse av att veta hur det kan gå till när domaren bedömer pet-marsvin. Du Wijnja, kan behöva fundera på vad som är viktigast för dig; att du och dina marsvin har det bra tillsammans eller att en domare tycker likadant som du om ditt marsvins utseende. 

Alla mattar och hussar håller väl på att deras egna marsvin är söta? Bra så! Vill man ställa ut sitt marsvin, så får man vara beredd på att ta emot kritik. Gillar man inte det och blir sårad av domare som rangordnar de marsvin som ställs ut i en klass, så ska man kanske inte ställa ut marsvinen man har. 

Pet-klass handlar inte om hur marsvinen ser ut; inte i första hand i alla fall. Det finns inte någon standardbeskrivning av hur ett pet-marsvin ska se ut. Domaren tittar på de marsvin som är på tävlingen. Om vi förutsätter att alla marsvin i en utställnings pet-klass är välskötta rent fysiskt, så gör domaren en bedömning av marsvinets beteende just där och då.

Naturligtvis är det domarens egen personliga smak som styr. Men man fokuserar inte på färger och teckning i pet-klass. Det finns rasklasser med rasstandard som måttstock. Detta slipper man i pet-klass. Men just därför blir domarens personliga smak mer avgörande i valet av vinnare.

Sen beror det förstås på om marsvinet är lagom i hullet och om det är handtamt, så att domaren kan hålla i och undersöka marsvinet utan att det ser dödsförskräckt ut. Man bör ha den fysiska miljön i en utställningslokal i åtanke också. Är det en stor utställning med många människor och mycket ljud och lukter som ens marsvin inte känner igen? Eller är det en liten utställningslokal med få tävlande och låg ljudnivå? Om marsvinsägaren är spänd och nervös så lär marsvinet känna av det när det bärs fram till domaren. Om marsvinet aldrig blivit hanterat av en främling kan det reagera så att det påverkar bedömningen när domaren undersöker det. Är ägaren lugn och marsvinet inte så känsligt för främmande lukter och ljud, så är  kelgrisen så klart lugnare när det bärs fram till domarbordet.

Allt det ovanstående spelar in när man ställer ut marsvin i pet-klass. Till syvende och sist är det domarens personliga smak som avgör vilket marsvin som placerar sig som etta i varje klass.

Tycker man inte som domaren, så gör man inte det. Antingen får man acceptera att det är som det är på utställningar eller så låter man bli att ställa ut sina kelgrisar.

Vi ställde ut vårt rasrena marsvin Gozo i pet-klass en gång. Han saknar den rätta teckningen för sin variant av färger; därför ställde vi i pet. Det fanns ett viktigt skäl till att ställa ut vår hane. Jag ville veta om en expert på marsvin (domaren) ansåg att vi skött om vårt marsvin på rätt sätt. Det syns på öron, ögon, päls, tassar, klor och tänder. Det kollar de jättenoga på i pet-klass. 

Vi fick beröm för vår hane på alla fysiska punkter utom en klo. Jag hade varit där med klosaxen samma morgon för att jämna till och lyckats klippa för nära pulpan. Det blödde inte men blev rött. Jag klantade mig helt enkelt. Förutom det där med pulpan fick marsvinet höga poäng. Domaren var nöjd med hans beteende också. Ändå kom han bara trea i sin klass. Konkurrensen var helt enkelt för tuff. Det marsvin som vann finalen i pet-klassen blev en kort tid efteråt utsett till årets pet-marsvin. Det var en stor, stilig hane som hette Silversurfaren, om jag minns rätt.

Jag satt med vår hane och tittade på de marsvin som stod på sina utställningsplattor i finalen. Domaren tog gott om tid på sig innan hon delade ut rosetter och andra priser. Under tiden låg lille Gozo och åt basilika i min famn. Vi hade med en hel kruka och han smaskade i sig och mådde gott. De marsvin som var i final och fanns närmast mig och vår kelgris kände doften av basilika. Deras nosar vändes åt vårt håll och de vädrade ivrigt. Gissa om vårt marsvin var en vinnare? Det tyckte i alla fall han, som hade det mysigt i min famn, medan de andra marsvinen väntade på domarens beslut. Han tänkte inte byta sin basilika mot någon tjusig rosett.😉 

Marsvinen och vi tvåbeningar i flocken är helt överens om att vi struntar i vad hela världens marsvinsdomare tycker. Vi vet ju att våra marsvin är vackrast och charmigast😍; precis som du vet att dina är det.😎

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Wijnja]
1/3/18, 5:18 AM
#19

Älskar mina djur helt underbara marsvin ska vara marsvin dem behöver inte ställas ut för jag vet jag har bra djur om dem inte tycker om mina djur är deras problem detvkostarcbara pengar och tid dem harcinte heller koll på smittor varje gång man ställer ut så får man hem Ringorm det är inte värt ställa ut dem har noll koll dumla är jättecharmig jag köpte henne för jag tyckte hon va söt nu är hon ännu sötare hon servut som ett troll mina marsvin charmar alltid veterinären dem tyckte hon va för smal mesans min veterinär säger hon inte ska gå upp mer

Fridaaaa
1/3/18, 8:56 AM
#20

#19 Fast handlar inte om tycka om vs inte tycka om djuren.
Smittor brukar sällan spridas på utställningar just pga kollen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Wijnja]
1/3/18, 11:19 AM
#21

Det är just dem inte har

Fridaaaa
1/3/18, 11:25 AM
#22

#21 Aldrig varit på utställning som inte haft bra veterinärcheckar osv. Är sällan något spridits via utställning

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wijnja]
1/3/18, 1:15 PM
#23

Dem har inga veterinärer på plats

Fridaaaa
1/3/18, 2:47 PM
#24

#23 Nä men man behöver inte vara veterinär för att kunna se utvärtes grejer. Det är kunniga som kan se avvikelser på djuren.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wijnja]
1/3/18, 3:26 PM
#25

Oftast ser man inte Ringorm tyvärr innan det har slagit ut

[Wijnja]
1/3/18, 3:26 PM
#26

Dem brukar oftast vara smittbärare

Fridaaaa
1/3/18, 3:27 PM
#27

#25 Nä det vet jag om.
Men det är sällan det sprids via utställningar som tur är.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Wijnja]
1/3/18, 3:28 PM
#28

Nej där har du helt fel

Fridaaaa
1/3/18, 3:33 PM
#29

#28 Nix har jag inte.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lyan
1/3/18, 3:47 PM
#30

I detta fallet har Wijnja faktiskt rätt. Ringorm sprids ofta på utställningar trots noggrann incheck. Därför är det mycket viktigt att sanera djur och utrustning när man kommer hem från en utställning

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Fridaaaa
1/3/18, 3:51 PM
#31

#30 Då råder det delade meningar och erfarenheter kring det hela. 

Vanligare förr att det spreds än nu, då många är mycket mer nogranna med allting. Så sker inte så ofta längre. Vilket är bra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lyan
1/3/18, 3:57 PM
#32

#31 Jag skulle tro att risken är lika stor nu som tidigare, bara det att folk har blivit mer medvetna om risken nu och tar den på allvar och fixar sina djur när man kommer hem. Ta tex tygstolarna i Landskronalokalen, det är omöjligt att sanera hela den lokalen och där har garanterat funnits smittbärare där då det har hållits väldigt många utställningar där

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

vendelay
1/3/18, 5:56 PM
#33

#18 Det du skriver i din långa text, det var det jag ville förmedla men orden räckte inte riktigt till 👍

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Mirinda
1/3/18, 11:45 PM
#34

#33 🙂

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Annons:
Ljungåsen
1/4/18, 9:10 AM
#35

Dumla är definitivt söt. När det gäller utställningar så tycker jag man ska fundera på varför man vill ställa ut sina marsvin. http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/om_marsvin/utstallning.html

godisgrisen
1/4/18, 9:29 PM
#36

#35 Men herrgud vad är det för länk du sprider? Den personen kan ju inget om avel och utställning och framför allt inget om hur uppfödare och utställare tänker! Det där är ju helt vansinnigt! Jag som är uppfödare och utställare känner verkligen inte igen mig i den konstiga texten! Det finns väl för det första INGEN uppfödare som inte i första hand tänker på hälsa och temperament!  Det där var det konstigaste jag läst. Tycker nog att man bör ha lite kunnskap om saker innan man lägger ut det på nätet. Man ska inte gissa hur människor resonerar om man inte själv har någon insyn, då kan det gå så här fel. Ser ofta länkar till Humlans sida men nu tappade jag allt förtroende för den tyvärr vet sen tidigare att avelsdelen där också är späckad med falska antaganden.

Mirinda
1/5/18, 3:19 AM
#37

#36 Det råder uppenbarligen delade meningar mellan dig och den som har Humlans marsvin. Det blir svårt att föra en diskussion med sakliga argument i tråden, eftersom både du och Humlans marsvins text generaliserar.  Ljungåsen har inte uttryckligen sagt att hon instämmer i allt som står i texten hon länkat till.

Ingen kan väl vara tvärsäker på vad alla uppfödare sätter i första hand, hur det går till på alla utställningar och hur alla  marsvin upplever en utställning?

Visst är utställningar till för människor. Vi marsvinsägare vet så klart att marsvinen inte uppfattar något av tävlingssituationen. De har ingen ambition att vinna priser. Det är ju självklart.

Men marsvinsägare har en möjlighet att träffas på utställningar och dela sitt stora intresse för dessa underbara djur. De kan knyta kontakter och ha roligt ihop. Jag tror inte att marsvin vare sig njuter av eller lider av att vara på utställning. Sedan kan man ha åsikter om olika utställares ambitioner och olika metoder att få sina marsvin i topptrim.

TS skriver om pet-klass och berättar ur sitt subjektiva perspektiv hur hon upplevt att hennes marsvin blivit bedömt och hon är inte nöjd. Vi diskuterar marsvinsägares upplevelse av utställning. Humlans marsvins länk uttrycker vad hon anser om  marsvinens upplevelse. För mig är det två olika diskussioner.

Min erfarenhet av utställningar (rätt så begränsad) och de uppfödare som ställer ut (jag har haft kontakt med många) är positiv. Att jag inte vill ställa ut våra marsvin regelbundet är en helt annan sak. Det  är ett val vår familj gjort.

Engagerade uppfödare som vill nå resultat på utställningar är, enligt min mening, väldigt måna om att marsvinen mår bra. Mår marsvinen inte bra så vinner de ingenting. De seriösa uppfödare  jag har mött har generöst delat med sig av sina kunskaper, inte minst här på Marsvin i Fokus.🙂

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

godisgrisen
1/5/18, 11:06 AM
#38

Fast texten är förlegad och gammal den är skriven under den tid då Eragon förde en massiv hatkanpanj mot allt som hade med SMF att göra. Den är inte saklig bara retorisk och bygger på de argument som fördes då inte på erfarenheter. Den är knappast rumsren numera när kriget har falnat. Jag ogillar att bränsle ges till detta krig igen. Det är mycket tydligt att humlan inte har erfarenhet av utställningar och oerhört olyckligt att hon gissar hur utställare och uppfödare resonerar speciellt då hon så tydlgt gissar fel. 

Ja det är klart att utställningar är till för ägarna och inte marsvinen. Men motiveringen att åka på utställning och föda upp marsvin stämmer ju inte med den beskrivnig Humlan ger. Att samla poäng och rosetter är i viss mån motiverande men meningen att ställa ut är ju att få respons på sitt avelsarbete så uppfödarna vet vad de ska tänka på i aveln. Det är svårt med avel och nästan omöjligt att veta var man är påväg utan den väglednig man får på utställnigarna. Fast främst är jag säker på att vi gör det för att träffa likasinnade att babbla marsvin med.

Framför allt har Humlan en extremt skev bild om uppfödarnas inställning till avel. Tyngdpunkten ligger verkligen på hälsa och mentalitet och inte på utseende marsvin ska i första hand vara lyckliga och friska och fungera som husdjur. Vi uppfödare är mer beroende av att få våra ungar sålda till bra hem än att få fram utställningsvinnare. Det är inte många som blir utställningsvinnare så det största ansvaret för uppfödarna ligger på alla de ungar som säljs till kel. På utställningarna när vi pratar marsvin pratas det mer om marsvien som personer än som utställningsdjur. Marsvinen är inte objekt för oss utan familjemedlemmar som för alla andra marsvinsägare. Möjligen var det vanligare förr då pratar vi 20-15 år sen att uppfödare hade många avelsdjur numera är det knappt några som får mer än  20 kullar på ett år de allra flesta får mycket färre än så. Så strorproduktion är det knappast fråga om. Så den biten i Humlans text är allt annat än sann.

Jag blev på allvar chockad när jag läste den texten. Jag är i den världen känner massor av uppfödare vet hur folk resonerar. Jag kan intyga att det helt enkelt inte stämmer.

[Wijnja]
1/14/18, 1:30 PM
#39

vetv ni vem hon är bakom humlans hemmsigda jag tror inte uppfödarna avlar sönder sina djur som hon i eragon sa hon började hoppa på mig jag är en djurplågare som ställer ut fick en massa skit av henne

Aleya
1/14/18, 2:26 PM
#40

#39 får jag undra varför du ska snacka skit om det ena och det andra? Du verkar ju själv allt annat än perfekt gällande saker och ting.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Wijnja]
1/14/18, 2:28 PM
#41

Jaha om jag inte gillar henne så gör jag väl inte det

Annons:
Aleya
1/14/18, 2:41 PM
#42

#41 jag menar att du behöver inte sitta och skriva saker som det kanske inte ens finns fog för. Och denna tråden handlade om att du ansåg att utställningar är skit p g a att du inte vann. Nu detta. Finns det nått positivt någonsin? Som sagt så kanske det är dags att fundera på om du ska hålla på med marsvin om inget duger

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Wijnja]
1/14/18, 2:59 PM
#43

Hon är nog inte bättre spm går snackar skit om uppfödare hon tror väl alla utställare är uppfödare

Aleya
1/14/18, 3:55 PM
#44

#43 men ge dig. Nu beter du dig som ett barn som inte får som h*n vill. Det finns faktiskt barn som sitter och läser detta och även den du snackar skit om kan läsa. Ja det är ditt problem om du får folk som är sur på dig. Men du borde börja tänka på hur du skriver och vad.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Mirinda
1/18/18, 1:44 AM
#45

Den här tråden håller på att spåra ur alldeles. Detta är en varning. Nedan står  kommentarer riktade till de inlägg  det är mycket tveksamt om vår Sajtvärd hade släppt igenom oredigerade. Jag tycker det är trist att ta bort hela eller delar av inlägg. Men jag kommer att gå tufft fram om denna tråd fortsätter som en samlingsplats för personer som kritiserar någon som inte deltar och inte får en chans att uttala sig.

Jag tar inte ställning för eller emot. Men vi ska ha en trevlig ton på sajten och det finns en sajtregel mot personangrepp. Det är ytterst nära att samtliga nedanstående inlägg passerar den gränsen. Än låter jag tråden vara kvar, men finns det inget mer att säga än att klanka ner på andra personer, i eller utanför tråden, så är det lika bra att jag stänger den.

Nu tar vi det vackert!  Vänliga hälsningar från Mirinda

#36  Vill du kritisera Humlans marsvins text får du föra den diskussionen någon annanstans,; antingen får du starta en ny tråd eller också kan du väl ta den kritik du har mot texten till författaren av den. Dina argument må vara sakliga, men de leder inte till något konstruktivt i denna tråd.

#38 Tänk på att alla inte vet vilken person du kritiserar. Ett gammalt groll mellan någon och SMF kan knappast vara av allmänintresse för våra medlemmar och för de, oftast väldigt unga, som inte är medlemmar utan bara söker fakta om marsvin. 

Kanske ska du också tänka över en sak angående Humlans marsvins hemsida. Där finns inte bara texten om avel. Där finns t ex korrekt information om marsvinens kost som hjälpt många nybörjare, inklusive mig, att få tydlig information.

Seriösa uppfödare blir upprörda över s k bakgårdsavel. Den uppstår om entusiastiska och naiva marsvinsägare tar sig vatten över huvudet. Jag instämmer med de seriösa uppfödare (Du är ju en av dem) som inte vill se sådana avelsexperiment.
Mitt råd till dig är att du tar ett djupt andetag, går in på Humlans marsvins sajt och så låtsas du att du är en ny marsvinsägare till två honor. Låtsas att du har en kompis med samma okunskap om avel som äger hanar. Tänk dig in i rollen av en ung entusiast, med en hona som din rollfigur vill ska föda söta marsvinsungar. Läs texten med de "glasögonen" på! 

Sådana gånger gör texten nytta.

#39 och #43 Vill du klaga på en viss person som går att identifiera så bryter du mot våra sajtregler, vilket givetvis alla som skriver så gör.

#42 I detta inlägg går du för långt. Ditt språkbruk och tonen i det första lät jag passera, eftersom du svarar på ett inlägg i samma tråkiga samtalston. Först i #44 låter dina argument sakliga och det ligger något i vad du skriver.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

godisgrisen
1/18/18, 11:20 AM
#46

#45 Nej det är inte okej att sprida information som utger sig att vara fakta men som egentligen bygger på en konflikt vilket Humlans sida gör. Jag kan inte få det rumsrent hur jag än försöker. Inte ens med de glasögonen på. Och jag kan inte ta det med Humlan själv eftersom jag inte vet vem som ligger bakom sidan, vet bara vilken gruppering personen tillhör. Jag är väldigt kritisk till att den länken kan få stå i denna tråd oemotsagd eftersom den är gravt viklad och inte bygger på fakta.

Mirinda
1/19/18, 8:35 AM
#47

#47 Länken är inte oemotsagd. Du har tydligt och klart talat om vad du anser. Jag har låtit dina och alla andras inlägg vara kvar. Men jag tror att det är dags att ta tillbaka tråden till diskussionen om marsvinsägares upplevelse av utställningar i allmänhet och bedömningen av pet-klass i synnerhet.

Vill någon ta upp gammalt groll här, så är mitt tips att dra ett streck och gå vidare. Inte minst för att uppmärksamheten dras till länken ju mer det skrivs i tråden.

#43 Wijnja! Är du nöjd med de svar du fått? Om du vill kan du starta en ny tråd där rubriken skulle kunna vara något i stil med:

Ställa ut pet-marsvin?

Det finns säkert medlemmar som sitter och funderar på om de ska ställa ut sitt pet-marsvin för första gången. Du kan berätta hur det är, som marsvinsägare.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

godisgrisen
1/19/18, 11:51 AM
#48

#Äh det handlar inte om gammalt groll. Texten skrevs av Humlan baserat på en konflikt. Nu finns texten kvar och den är lika viklad och felaktig som när den skrevs. En text som inte är faktabaserad ska inte användas som en länk där den påstås vara fakta. Onödigt av dig att lägga vikt på gammalt groll när jag vill betona att texten inte är okej det är den inte oavsett groll.

Annons:
Mirinda
1/24/18, 12:21 AM
#49

#48 Jag ser till vad TS skrev i #0 och ville diskutera. Dessutom finns det som sagt fakta som är korrekt på Humlans marsvins sida. Jag ser till allmänintresset och tar, som jag tidigare poängterad,e inte ställning för eller emot.

Det länkas frekvent på iFokus. Om varje person som lägger upp en länk ska hållas ansvarig för innehållet i alla länkar, så skulle vi få många diskussioner och till slut skulle nog många dra sig för att länka till sidor de själva tycker är bra.

Det står var och en fritt att följa länkar och att välja om de vill följa råd eller tro på påståenden. Det gäller även de råd som skrivs i trådar här på MiF. Råden i en tråd går ibland stick i stäv mot varandra. Läsare får själva välja om de vill tro på/följa råd de får här, liksom på andra ställen på internet.

Du är välkommen att skriva på MiF om avel och utställningar. Vi behöver erfarna uppfödare som kan råda andra. Skriv gärna en artikel om ämnet och skicka till mig!

 Det kan bli värdefullt för många medlemmar om du har lust att dela med dig av dina kunskaper om avel och utställningar. Kan du skriva en artikel som blir lättbegriplig och innehåller korrekta fakta, så får vi en intern text att länka till när det kommer nya frågor om utställningar, domarnas arbetsmetoder och vilka kriterier domare utgår från när de bedömer marsvinen. Många känner sig osäkra inför att ställa ut för första gången. Då behövs lite råd och tips från en sådan person som du. Du har ju båda perspektiven; utställare och domare.👍

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Upp till toppen
Annons: