Annons:
Etikettallmänt
Läst 605 ggr
Novachan
2018-01-03 20:49

Hur vanligt ensamma marsvin?

Jag frågar av ren nyfikenhet:

Jag vet att marsvin är flockdjur och att ibland funkar inte vissa marsvin ihop eller att de inte fungerar alls med något marsvin. Men jag undrar hur vanligt är det att ett marsvin inte skulle fungera ihop med något annat marsvin? Är det vanligt att en del av omplaceringsmarsvin är just sådana som måste bo ensamma?

(Jag har själv inga marsvin och är tveksamt om jag skulle skaffa i framtiden men jag har fått hålla två marsvin från olika hem för många år sedan och i båda fallen bodde marsvinen själva. Jag vet ej vart marsvinen kom ifrån eller varför de bodde själva. Men dom var mysiga att hålla)

Annons:
Ljungåsen
2018-01-03 21:20
#1

Jag har sju marsvin, alla är omplaceringar och alla har sin egen historia. Två av dem (en hona och en hane) har suttit ensamma under lång tid i tidigare hem.

Honan satt ensam sina första år, och har därför ett inte helt korrekt marsvinsspråk, vilket gör att hon inte var helt lätt att introducera till nya vänner. Inte så att hon är elak själv, men andra marsvin (som inte känner henne) blir lätt elaka mot henne eftersom hon reagerar fel vid många interaktioner. Hos mig bor hon med en annan yngre hona och en kastrat, och det fungerar numera fint.

Hanen är ett sådant där typfall, när folk köper två jämnåriga småhanar, och sedan blir det världens bråk mellan dem i puberteten, så man separerar dem för att det är enklast så. Här bor han tillsammans med en annan vuxen hane, och de är verkligen bästa vänner. Det var en mycket enkel introduktion, och jag tror att han verkligen hade saknat att ha en vän.

Jag tror att den största anledningen till att folk har ensamma marsvin är att de inte vet hur man ska göra för att introducera en ny vän. Det fungerar liksom inte att bara dimpa ner det nya marsvinet i buren och tro att det går bra. Det är ett projekt för att få det att fungera.

Jag har tagit emot omplaceringar i många år nu, och jag har aldrig träffat på ett marsvin som måste vara ensam. Jag är inte säker på att jag tror att sådana marsvin ens finns. Jag tror att folk gärna vill tro så, för att det blir enklast för dem.  Då har de en ursäkt för att inte skaffa en ny kompis.

godisgrisen
2018-01-04 00:20
#2

Håller med om att nästan alla marsvin som sitter själva för att folk fått för sig att de inte funkar med andra sitter själva i onödan. Jag har uppfödning och har/har haft väldigt många marsvin och bara en enda har varit omöjlig att ha med kompis. Han var nog egentligen ängslig och osäker och valde att hellre flyga på kompisen innan han blev påflugen. Han gav sig på både honr och ungar faktiskt. Jag gissar att nästan alla hanpar som börjar bråka skulle reda ut det själva med lite tid och goda förutsättningar. Det är när ägarna delar marsvinen som det blir svårt att få ihop dom igen. Förstår att man är orolig att de ska skada varandra men för marsvinen är det nödvändigt att göra upp rangen och det kan gå lite hett till för att de måste liksom sen när de vet var de har varandra blir de vänner. Det gäller både hanar och honor. Jag brukar ha mina avelshanar i par i stora burar och det funkar… okej alla funkar inte med alla men de flesta med någon.

Upp till toppen
Annons: