Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 1049 ggr
Disaaa_02
2018-01-05 18:38

Utökning av marsvinsflock?

Jag och min familj har just nu två marsvins honor, de är ca 9 månader, och funderar på att skaffa en till liten hona. Vi har aldrig tidigare fört ihop ett nytt marsvin med två vi redan har och är lite osäkra på hur man gör. Vi är rädda att det ska bli slagsmål och att en eller fler ska bli allvarligt skadade, utfrysta eller i värsta fall dödade. Tänkte höra om det är någon här på iFokus som har erfarenhet av det här då jag inte riktigt kan hitta någon information som känns lätt att följa eller att förstå.

Annons:
Ljungåsen
2018-01-05 19:44
#1

Bebisar brukar vara lätta att introducera. Viktigt är att göra introduktionen på en neutral yta och inte i de befintliga marsvinens bur. Det är också viktigt att den bur de kommer bo i alla tre är tillräckligt stor, och att det finns gömställen för alla, och hö på mer än ett ställe. Ofta får man en bättre fungerande flock om man har en kastrat i den. Det är ingenting ni funderat på? Mer råd om hopsättningar finns här: https://www.eragons.se/sammanfora-marsvin/

Disaaa_02
2018-01-06 07:32
#2

#1 Okej, tack för svar! Du säger att introduktionen ska ske på en neutral plats, men kan de sedan återgå till den redan befintliga buren när de är introducerade? Och hur länge ska de introduceras för varandra innan de kan börja leva tillsammans i en bur? Hur stor bur skulle du rekommendera för tre marsvin? Är rädd att den vi har kanske är lite för liten… Och sist tänkte jag även dubbelkolla vad du menar med ”kastrat”, antar att det betyder ett kastrerat marsvin, eller? Väldigt tacksam för svar :)

Ljungåsen
2018-01-06 07:45
#3

En kastrat är ett kastrerat hanmarsvin. De flesta flockar blir mer harmoniska och stabila om man har en kastrat i dem. En del honor blir otrevliga och griniga när de brunstar, och då kommer kastraten hålla dem sysselsatta så de inte har tid att bråka med burkompisarna. Efter introduktionen kan de gå tillbaka till sin vanliga bur. Det underlättar om den då har blivit ordentligt luktsanerad med ättika så att den inte luktar hemma för de gamla marsvinen. När det gäller vuxna marsvin så tar introduktionen oftast minst 48 timmar, men för bebisar går det ofta betydligt fortare. Man ser rätt lätt om det tjafsas, eller om det blir fredlig samexistens med en gång. Innan det har lugnat ner sig så skulle inte jag flytta dem tillbaka till buren. Jag skulle inte ha en trio på mindre yta än 160*70, men ju större desto bättre.

Disaaa_02
2018-01-06 09:25
#4

#3 Okej, en kastrat kanske vore något! Om det tjafsas under introduktionen, vad ska man som människa göra då? Avvakta eller ingripa? Och vad händer om de inte slutar tjafsa? Vi är lite oroliga då vi inte vill se våra små grisar bli skadade. Räcker det med en bur på 156,5 x 77cm? Och har du kanske något tips på burförsäljare? Är verkligen supertacksam för all hjälp!

Ljungåsen
2018-01-06 10:31
#5

Enligt min uppfattning så är det bättre att utöka flocken med en kastrat än en hona till. Bor du i någorlunda närhet av Göteborg så brukar Eragons ha kastrater. Skulle du i alla fall hellre vilja ha en hona till så kontrollera kön ordentligt själv. Du vill verkligen inte stoppa ner en okastrerad hane till dina flickor. Och, köp inte från zooaffär. Inte för att zooaffärsdjur nödvändigtvis är sämre än andra, men aveln bakom är vidrig. https://marsvin.ifokus.se/discussions/50334463d3b4fd09ce001a9f-for-mammornas-skull Tjafs vid introduktionen blir det nästan alltid. Jag ingriper bara om det blir fullt slagsmål med blodvite som följd. Att de jagar runt varandra, burrar och klättrar på varandra är normalt i början. Det ser mycket värre ut än det är. Din bur räcker för tre. Själv tycker jag bäst om att ha marsvin i låda, istället för bur. I den här tråden finns lite bilder. https://marsvin.ifokus.se/discussions/5a0604858e0e741f0f00535f-hemmabyggd-bur-ider

Disaaa_02
2018-01-06 10:48
#6

#5 Okej, en kastrat skulle nog passa bra. Är det bäst att köpa en kastrerad eller kan man köpa en okastrerad och kastrera senare och är de fortfarande bebisar då eller räknas de som vuxna efter kastrering? Bor tyvärr inte vid Göteborg och har inte sett till några kastrater till salu i vårt område, men ska hålla utkik. Hemmagjord bur såg extremt fint och bra ut, kanske något jag skulle kolla in :)

Annons:
Ljungåsen
2018-01-06 11:06
#7

#6 Jag rekommenderar att du skaffar en färdigkastrerad. Om du skaffar en hanbebis så dröjer det runt ett halvår innan han är stor nog att kastreras, och så länge kan han inte sitta ensam. Det är varken lagligt eller snällt (mot honom). Vill du helst låta kastrera själv så skulle jag leta efter en hane på mellan åtta månader till ett och ett halvt år ungefär. Man behöver inte ha marsvin från bebistiden för att de ska bli tama, eller för att man ska kunna knyta an.

Disaaa_02
2018-01-06 16:22
#8

#7 Okej, tack så jättemycket för all hjälp! Tror jag har klarnat ut allt jag funderade över :)

elsabergs
2018-01-13 15:26
#9

några dagar efter :) men vill bara tillägga att de gånger jag har fört ihop marsvin med varandra (honor) så har det gått hur bra som helst. jag städade buren innan jag lade in de tillsammans och köpte ett hus som ingen av grisarna sätt förrut så det fanns nya saker att lukta på. lycka till!

Upp till toppen
Annons: