Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1073 ggr
Smool
1/6/18, 8:53 PM

Kal fläck

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi upptäckte idag en kal fläck på en av våra två hanar som vi köpte från djuraffären för en vecka sen ungefär. Vad tror ni det kan vara?

Annons:
Ljungåsen
1/6/18, 9:10 PM
#1

Det ser inte alls trevligt ut. Rekommenderar ett veterinärbesök. Det är ingenting man laborerar med själv.

[AnimeV4]
1/7/18, 3:49 AM
#2

Japp, det är veterinären som gäller.

QueenDot
1/8/18, 5:08 PM
#3

Får jag fråga vilken djurbutik det var ? Jag köpte nämligen mina tre på samma djurbutik, sedan efter närmare undersökning i pälsen hemma visade det sig att butiken sålt marsvinen till mig med Ohyra vilket jag inte anser är okej..

Ljungåsen
1/8/18, 6:39 PM
#4

Det är inte ovanligt att zooaffärsdjur har både det ena och det andra problemet, så det behöver inte vara samma butik. Det är en anledning till att inte köpa djur i butik, men den främsta anledningen till att låta bli är aveln bakom. Läs gärna mer i länken nedan. https://marsvin.ifokus.se/discussions/50334463d3b4fd09ce001a9f-for-mammornas-skull Jag skulle önska att det blev förbjudet att sälja marsvin i butik, precis så som det är med hund och katt.

Novachan
1/9/18, 1:42 PM
#5

Tycker alltid så synd om marsvin i djuraffärer då alla verkar så rädda :(

[rumelle]
1/9/18, 7:50 PM
#6

Tycker det ser ut att kunna vara sellnic/mjällkvalster/marsvinsskabb ja, kärt barn har många namn. Det är tyvärr väldigt vanligt att marsvin i djuraffärer bär på det. Det är inte alltid det syns i butiken, men kan dyka upp vid stress som vid miljöombyte när de flyttar till en ny ägare. Det är relativt lätt att behandla om man tar tag i det med en gång, men kan vara dödligt för marsvinet om det går för långt då det kliar så mycket att de blir extremt stressade och inte kan äta och bete sig som normalt. Så ja, ett besök hos veterinären vore som sagt bra för att fastställa vad det är och kunna ge rätt behandling.

Annons:
Upp till toppen
Annons: