Annons:
Etikettfoder
Läst 2331 ggr
stingy
1/9/18, 1:46 PM

Erfarenheter av Höbondens höautomat

Är det någon som använder Höbondens höautomat?

http://hobonden.se/

Skulle gärna vilja höra era erfarenheter av den! Har tröttnat på allt skräp som blir när man fyller på hö i höhäcken, tänker att detta kan vara en smidig lösning, men ganska mycket dyrare. Hur länge kan man räkna med att en förpackning räcker?

Annons:
Lillyrod
1/9/18, 1:52 PM
#1

Marsvin ska helst äta sitt hö från golvet. Höhäck är fel höjd och det är alltid en risk att de ska fastna. Hö är både mat och kul. De äter det, leker i det och sover i det. Högar på golvet är att föredra framför allt annat.

Jag har aldrig använt något att ha höet i.

Ljungåsen
1/9/18, 1:58 PM
#2

Håller med #1 i allt hon skriver. Höhäck och marsvin är en dålig kombination. Höbondens höautomat verkar vara en (svindyr) produkt för kaniner.

stingy
1/9/18, 2:07 PM
#3

Ok. Jag är ingen expert, men det jag har läst och hört är att det är ok med höhäck om den är i marknivå. Våra brukar få en tuss halm att leka i och sova på.

Ljungåsen
1/9/18, 2:25 PM
#4

Hö är inte bara mat, det är världens bästa sysselsättning. Man vill att marsvinen äter massor med hö, så att deras tänder slipas och så att deras mage får de fibrer den behöver. Om hö serveras löst på burgolvet så äter de mer. Hö är inte dyrt, så det finns ingen anledning att spara på hö genom att använda höhäck.

haushinka
1/9/18, 4:29 PM
#5

Håller med om att marsvin ska ha hö att leka och mysa i.
Gällande produkten så ser den ju ut att vara i kartong? Och hålet är ju jättestort. Mina marsvin hade tveklöst klämt sej in i hålet och sedan kissat i kartongen! :P

Djur.livet
1/9/18, 5:17 PM
#6

Det ska vara hö på golvet ingen hö häck som dom andra skriver:)

Annons:
stingy
1/10/18, 7:57 AM
#7

Goda råd. Jag är nybörjare på marsvin och fick höra i djuraffären att de ska ha höhäck i marknivå. Provade ge dem en stor hötuss direkt på golvet igår kväll, det gillade de verkligen. Tack!

Lillyrod
1/10/18, 7:59 AM
#8

👍

Ljungåsen
1/10/18, 8:33 AM
#9

#7 Så bra att de nu får hö på golvet! Många djuraffärer ger dåliga råd för hur man bör hålla marsvin, så det är klokt att läsa på själv. Nedan kommer några kompletterande kommentarer gällande saker som ofta rekommenderas av djuraffärer. Jag hoppas att du inte har saltsten eller mineralsten. Det är någonting som marsvin inte ska ha, eftersom de ger en ökad risk för urinsten. Jag hoppas att du inte ger gnagarblandning, gnagarstänger eller lösviktspellets. Dessa innehåller fel saker i fel proportioner för att marsvin ska må bra. Vill du ge pellets så finns det bara ett märke på marknaden som har rätt proportioner, och det är Oxbow essentials. Jag hoppas också att du ser till att marsvinen får det c-vitamin de behöver. C-vitaminbrist kan bli riktigt allvarligt.

Upp till toppen
Annons: