Foder

Erfarenheter av Höbondens höautomat

2018-01-09 13:46 #0 av: stingy

Är det någon som använder Höbondens höautomat?

http://hobonden.se/

Skulle gärna vilja höra era erfarenheter av den! Har tröttnat på allt skräp som blir när man fyller på hö i höhäcken, tänker att detta kan vara en smidig lösning, men ganska mycket dyrare. Hur länge kan man räkna med att en förpackning räcker? 

Anmäl
2018-01-09 13:52 #1 av: Lillyrod

Marsvin ska helst äta sitt hö från golvet. Höhäck är fel höjd och det är alltid en risk att de ska fastna. Hö är både mat och kul. De äter det, leker i det och sover i det. Högar på golvet är att föredra framför allt annat.

Jag har aldrig använt något att ha höet i.

Medarbetare på Akvariefisk ifokus.

Anmäl
2018-01-09 13:58 #2 av: Ljungåsen

Håller med #1 i allt hon skriver. Höhäck och marsvin är en dålig kombination.

Höbondens höautomat verkar vara en (svindyr) produkt för kaniner.

Anmäl
2018-01-09 14:07 #3 av: stingy

Ok. Jag är ingen expert, men det jag har läst och hört är att det är ok med höhäck om den är i marknivå. Våra brukar få en tuss halm att leka i och sova på.

Anmäl
2018-01-09 14:25 #4 av: Ljungåsen

Hö är inte bara mat, det är världens bästa sysselsättning. Man vill att marsvinen äter massor med hö, så att deras tänder slipas och så att deras mage får de fibrer den behöver. Om hö serveras löst på burgolvet så äter de mer.

Hö är inte dyrt, så det finns ingen anledning att spara på hö genom att använda höhäck.

Anmäl
2018-01-09 16:29 #5 av: haushinka

Håller med om att marsvin ska ha hö att leka och mysa i.
Gällande produkten så ser den ju ut att vara i kartong? Och hålet är ju jättestort. Mina marsvin hade tveklöst klämt sej in i hålet och sedan kissat i kartongen! :P

Anmäl
2018-01-09 17:17 #6 av: Djur.livet

Det ska vara hö på golvet ingen hö häck som dom andra skriver:)

Anmäl
2018-01-10 07:57 #7 av: stingy

Goda råd. Jag är nybörjare på marsvin och fick höra i djuraffären att de ska ha höhäck i marknivå. Provade ge dem en stor hötuss direkt på golvet igår kväll, det gillade de verkligen. Tack!

Anmäl
2018-01-10 07:59 #8 av: Lillyrod

Tummen upp

Medarbetare på Akvariefisk ifokus.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.