Annons:
Etikettskötsel
Läst 1276 ggr
[rumelle]
2018-01-09 20:21

Klippa långhår?

Har sedan i höstas ett långhårigt marsvin (ja, hon har två kompisar). Har aldrig haft en långhår förut så jag vet inte så mycket om pälsvård för just sådana. Att bli borstad/kammad är väldigt opopulärt. Jag har tagit lite med en klippmaskin ett par gånger vid rumpan och insidan av bakbenen då hon blev lätt smutsig och tovig där och även mellan frambenen där hon fick tjocka tovor. Har försökt klippa i övrigt så att håret inte släpar så mycket i marken, men borde jag klippa henne mer och regelbundet? Underlättar jag för henne att hålla sig själv ren om jag klipper eller kvittar det? Hon känns ju ren och fin i pälsen annars tycker jag. Jag har ju inga utställningsplaner så hon måste ju inte ser supersnygg ut i frisyren, för mig är hon ändå en underbart vacker liten hårboll. 😍
Hur gör ni andra som har långhåriga små grisar?

Annons:
flocken
2018-01-09 20:30
#1

Jag klippte alltid mina i typ " page frisyr" så att benen, mage var fria från päls. O även rumpan. På sommaren klippte jag bort nästan allt. Lämnade bara några cm

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Ljungåsen
2018-01-09 20:34
#2

Jag har just nu tre marsvin med växande päls, och jag klipper de allihop med hårklippningsmaskin, över hela kroppen. 6 mm långt tycker jag är lagom, och jag klipper ungefär varannan månad. De brukar bli mycket piggare precis efter en klippning, så jag tror de tycker det är skönt att bli av med pälsen.

[rumelle]
2018-01-09 20:48
#3

Ja, det lutar åt att jag ska klippa henne mer. Hennes päls är just nu 8-9 cm. Vet inte hur lång päls hon får om man helt låter bli och vet inte hur fort pälsen växer. Har klippt kanske 3-4 cm en gång tidigare för någon månad sedan. Och hon har ju klart längre päls nu än när hon flyttade hit i slutet av september, då var hon ca 3 mån gammal.

Ljungåsen
2018-01-09 21:06
#4

Jag tycker pälsen växer som ogräs, och jag tror inte att marsvinen tycker det är speciellt bekvämt med all päls. Mina långhåriga är pojkar allihop, och jag vill absolut inte riskera att de får in päls i snoppen. Jag tycker det är viktigare att det är praktiskt än att det är snyggt.

[rumelle]
2018-01-09 21:11
#5

Ja jag håller absolut med om att det är viktigare att det är praktiskt och att de inte får besvär av att ha så lång päls. Kan även tänka mig att det måste bli varmt under den kalufsen på sommaren!

Låter som att det blir klippning på schemat när jag är ledig i morgon. Får ta och ladda batteriet på klippmaskinen. Den var tydligen mindre läskig än att bli klippt med sax, trots att den låter illa. 😛

Ljungåsen
2018-01-10 07:29
#6

Lycka till med klippningen. De flesta marsvin brukar acceptera klippmaskin riktigt bra. Jag brukar ge mina ett bad efter klippningen, så man blir av med alla små lösa hårstrån.

Annons:
[rumelle]
2018-01-12 17:22
#7

Ja, Cindy blev klippt. Det blev inte vackert, men hon är lika glad ändå. 😂

Ljungåsen
2018-01-12 17:56
#8

Säkert gladare, tror jag.

Upp till toppen
Annons: