Annons:
Etikettallmänt
Läst 1080 ggr
Mirinda
2018-01-10 02:33

Vi har sorg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dumle, vårt 6-åriga busfrö, somnade in för ett dygn sedan. Hans kompis Gozo har blivit ensam kvar.

Det gör ont. Det är tyst, så fruktansvärt tyst här hemma.

Dumle var en obotlig optimist som kastade sig upp på burkanten med framtassarna, så fort han hörde att någon av oss var i köket eller när hans älskade husse, min 16-årige son, kom hem. Min sambo, som är morgonpigg, saknade den glada Dumle i morse; ingen som skrek efter morgongurkan.

Jag och min son grät i ett par timmar och försökte trösta varandra. Jag fixade en fin låda åt Dumle. Där lade jag honom i hans slitna lilla tygkorg med den enda blomma som fanns i huset; den sista lilla hyacintblomman och ett stort blad persilja.

Det blir aldrig som förut här hemma utan Dumle.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Annons:
[AnimeV4]
2018-01-10 02:34
#1

Så himla sorgligt. Jag beklagar😕🌺

Tarotstollan
2018-01-10 06:05
#2

Beklagar! 😕 De är så mysiga de små liven!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Ljungåsen
2018-01-10 07:27
#3

Beklagar sorgen. Det är alltid lika hemskt när en liten älskad lämnar en, och tomrummet blir gigantiskt. Jag hoppas ni har en bra plan framåt för Gozo, så han slipper vara ensam.

Mirinda
2018-01-10 11:51
#4

Tack!

Just nu är det svårt att ens se foton på Dumle utan att börja gråta. Men det är värst för hans lugna fina vän Gozo. Jag sitter och uppmuntrar Gozo att äta. Han vilar mycket, men har slutat "leta" efter sin vän. Om jag är vid buren eller har honom i famnen får jag igång hans ätande.  Vi ägnar oss mycket åt honom nu. Jag flyttar runt grejor och skålar lite då och då, samt är "allmänt besvärlig" för att han inte ska sova för mycket och glömma bort att tugga hö när han är vaken. Han har fått dubbelgurka med askorbinsyra för säkerhets skull.

Det var inte så här det skulle bli. I mina tankar det senaste året hoppades jag på att den betydligt piggare och fartiga kastraten Dumle skulle bli sist kvar. Hade tänkt ta hand en om eller två pensionerade avelshonor eller andra tanter som inte drar jämt med varandra, tills det var dags för alla gamlingar att gå över regnbågsbron.

Dumle var så utåtriktad och körde med alla tvåbeningar i sin flock (vår familj). Han höll Gozo igång också, genom att ömsom vara den som jobbade in käket och godsakerna till båda och ömsom sno såväl mat som favorithus från Gozo. 

Vår lugne stabile Gozo var chef i buren och sade ifrån till Dumle när han fick nog. Det hände inte ofta. Hans tålamod med sin lille fosterbror var enormt.

Visst vet jag vad Gozo behöver; en ny liten buse att ta hand om - någon som han kan ge trygghet och värme. En liten hanunge som är fartig och busig kan säkert få igång gubben Gozo.

Det är svårt att ha en förnuftig plan klar när det gått så fort. Igår kväll lämnade vi in Dumle för kremering. Han låg så fint på sin gamla slitna tygbädd i en stadig skokartong. Nu plågas han inte mer. 

Jag fantiserar om att Dumle är i marsvinshimlen, där han såklart är en ung och viril intakt hane. Han jagar säkert honor och tuggar i sig alla möjliga godsaker. Kanske finns där ett lugnt marsvin han kan vila intill när han fått på nosen av honor som tycker han är för påstridig. 

Det är en tröst i eländet att fantisera så.🌈

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Ljungåsen
2018-01-10 12:33
#5

Jag känner igen det där med att inte kunna titta på kort utan att det gör ont. Det är hemskt, varje gång. Ofta har kvarvarande marsvinet behov av nytt sällskap långt innan man som människa sörjt klart. Jag tycker det hjälper att lägga fokus på den som är kvar, och se till hans (eller hennes) bästa före sitt eget. Jag råder att skaffa ny vän så fort det bara går. En del marsvin blir väldigt deprimerade av att vara den som är ensam kvar, och slutar äta. Det kan gå illa riktigt fort. Eftersom Gozo är ordentligt vuxen så behöver inte nya vännen vara en unge. Det brukar gå fint att sätta ihop två vuxna hanar, bara man vet hur man gör. En del omplaceringsorganisationer lånar ut marsvin till sällskap, om det är så att ni inte vill fortsätta med marsvin efter Gozo. Mina varmaste tankar till er allihop.

[Wijnja]
2018-01-16 11:11
#6

Så sorgligt beklagar verkligen här finns ingen gizmo som skriker efter mat längre

Annons:
Upp till toppen
Annons: