Skötsel

Ensamt marsvin, vad ska jag göra

2018-01-13 14:32 #0 av: trixiez

Min hane på 6 1/2 år är sedan en tid tillbaka själv då hans vän dog. Han äter, beter sig och mår bra och som vanligt. Har alltså inte sett, hört eller märkt av några tecken på att han inte skulle må bra, med tanke på att han är lite till åren så är han relativ aktiv. Jag är osäker på hur länge det resterande marsvinet kommer att leva och vet därför inte vad det rätta att göra är. Att skaffa ett nytt marsvin skulle bidra till en stress som jag inte vet om han klarar av på grund av ålder samt att det nya marsvinet antagligen inom kort skulle bli själv igen och då skulle jag behöva omplacera denna då jag tar studenten om 1 år och då ska flytta långt för att plugga. Jag har dåligt samvete för att min gris är själv nu samtidigt som vi umgås väldigt mycket och han verkar må prima och behöver därför verkligen råd från er här! Vad ska jag göra? Att tillägga är att det endast är jag i min familj som är marsvinsintresserad.

Anmäl
2018-01-13 14:46 #1 av: Ljungåsen

Ditt marsvin behöver en ny vän. Någon större stress med att få en ny vän brukar det inte bli, så länge som nya vännen är ordentligt vuxen han också.

En del omplaceringsorganisationer lånar ut marsvin som sällskap till den som blivit ensam. Då slipper du leta nytt hem sedan, utan kan bara lämna tillbaka det.

Alternativt att du omplacerar ditt marsvin till någon som ger honom en vän. Att ha ett ensamt marsvin är ett brott mot djurskyddslagen.

Anmäl
2018-01-13 14:59 #2 av: trixiez

Tack! Jag bor i Dalarna, någon som vet var jag kan låna ett marsvin? Helst så snart som möjligt! 

Anmäl
2018-01-13 15:06 #3 av: Ljungåsen

Kolla med Eragons. De finns visserligen i Göteborg, men har gott om kontakter på många ställen.

https://www.eragons.se/kontakta-oss/

Anmäl
2018-01-13 15:07 #4 av: trixiez

Tack, gärna fler tips om någon har!

Anmäl
2018-01-13 17:02 #5 av: Ljungåsen

Marsvinshjälpen och Gosarnas marsvin finns i Stockholmstrakten. Om de lånar ut vet jag inte, men det går ju alltid att mejla och höra efter.

Varglyans har verksamhet i Dalarna, men verkar inte ha något marsvin inne just nu (om sidan är uppdaterad).

http://www.varglyansomplacering.dinstudio.se

Anmäl
2018-01-13 17:38 #6 av: Mirinda

Hej!
Jag sitter i samma båt.

Gozo, drygt 6 år har blivit ensam. Han söker en kompis. Helst en hanunge som finns inom rimligt avstånd från Stockholm.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Anmäl
2018-01-13 18:58 #7 av: Ljungåsen

#6 Det borde inte vara några som helst problem att få tag i ett marsvin i Stockholmstrakten. Kollat Blocket? Där finns det en hel del annonser.

Annars rekommenderar jag Marsvinshjälpen.

Anmäl
2018-01-14 02:25 #8 av: Mirinda

Jag har fått kontakt med en tjej som var väldigt aktiv här på MiF förr. Hon kanske kan hjälpa oss.

Jag vill att Gozo får en liten unge att sällskapa med. Ett vuxet hanmarsvin som är yngre och starkare än han själv kommer nog inte att vara särskilt snäll mot honom. Men jag är medveten om att en liten hane blir en större "slyngel" rätt fort. 

Dock vet jag inte hur det blir oavsett om det blir en unge eller en vuxen kompis som flyttar in. Det hade varit mycket lättare om kastraten Dumle blivit kvar. Honom hade jag kunnat skaffa en äldre hona eller två till. Det hade blivit jättebra. Men nu är det som det är.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.