Annons:
Etikettskötsel
Läst 1819 ggr
trixiez
2018-01-13 14:32

Ensamt marsvin, vad ska jag göra

Min hane på 6 1/2 år är sedan en tid tillbaka själv då hans vän dog. Han äter, beter sig och mår bra och som vanligt. Har alltså inte sett, hört eller märkt av några tecken på att han inte skulle må bra, med tanke på att han är lite till åren så är han relativ aktiv. Jag är osäker på hur länge det resterande marsvinet kommer att leva och vet därför inte vad det rätta att göra är. Att skaffa ett nytt marsvin skulle bidra till en stress som jag inte vet om han klarar av på grund av ålder samt att det nya marsvinet antagligen inom kort skulle bli själv igen och då skulle jag behöva omplacera denna då jag tar studenten om 1 år och då ska flytta långt för att plugga. Jag har dåligt samvete för att min gris är själv nu samtidigt som vi umgås väldigt mycket och han verkar må prima och behöver därför verkligen råd från er här! Vad ska jag göra? Att tillägga är att det endast är jag i min familj som är marsvinsintresserad.

Annons:
Ljungåsen
2018-01-13 14:46
#1

Ditt marsvin behöver en ny vän. Någon större stress med att få en ny vän brukar det inte bli, så länge som nya vännen är ordentligt vuxen han också. En del omplaceringsorganisationer lånar ut marsvin som sällskap till den som blivit ensam. Då slipper du leta nytt hem sedan, utan kan bara lämna tillbaka det. Alternativt att du omplacerar ditt marsvin till någon som ger honom en vän. Att ha ett ensamt marsvin är ett brott mot djurskyddslagen.

trixiez
2018-01-13 14:59
#2

Tack! Jag bor i Dalarna, någon som vet var jag kan låna ett marsvin? Helst så snart som möjligt!

Ljungåsen
2018-01-13 15:06
#3

Kolla med Eragons. De finns visserligen i Göteborg, men har gott om kontakter på många ställen. https://www.eragons.se/kontakta-oss/

trixiez
2018-01-13 15:07
#4

Tack, gärna fler tips om någon har!

Ljungåsen
2018-01-13 17:02
#5

Marsvinshjälpen och Gosarnas marsvin finns i Stockholmstrakten. Om de lånar ut vet jag inte, men det går ju alltid att mejla och höra efter. Varglyans har verksamhet i Dalarna, men verkar inte ha något marsvin inne just nu (om sidan är uppdaterad). http://www.varglyansomplacering.dinstudio.se

Mirinda
2018-01-13 17:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hej!
Jag sitter i samma båt.

Gozo, drygt 6 år har blivit ensam. Han söker en kompis. Helst en hanunge som finns inom rimligt avstånd från Stockholm.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Annons:
Ljungåsen
2018-01-13 18:58
#7

#6 Det borde inte vara några som helst problem att få tag i ett marsvin i Stockholmstrakten. Kollat Blocket? Där finns det en hel del annonser. Annars rekommenderar jag Marsvinshjälpen.

Mirinda
2018-01-14 02:25
#8

Jag har fått kontakt med en tjej som var väldigt aktiv här på MiF förr. Hon kanske kan hjälpa oss.

Jag vill att Gozo får en liten unge att sällskapa med. Ett vuxet hanmarsvin som är yngre och starkare än han själv kommer nog inte att vara särskilt snäll mot honom. Men jag är medveten om att en liten hane blir en större "slyngel" rätt fort. 

Dock vet jag inte hur det blir oavsett om det blir en unge eller en vuxen kompis som flyttar in. Det hade varit mycket lättare om kastraten Dumle blivit kvar. Honom hade jag kunnat skaffa en äldre hona eller två till. Det hade blivit jättebra. Men nu är det som det är.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Ljungåsen
2018-01-14 06:21
#9

#8 Du får naturligtvis ha vilka önskemål du vill, men jag tycker att påståendet att en ny vuxen sannolikt skulle vara dum mot Gozo är helt fel. Min erfarenhet är att det är lätt att sätta ihop rejält vuxna herrar med varandra, och att ingen är dum mot den andre. En unge blir tonårsmarsvin strax, och de är inte alltid så trevliga mot sin vän. Där är sannolikheten för att nya marsvinet är dumt rätt hög.

trixiez
2018-01-20 13:33
#10

Tack för hjälpen, mitt marsvin håller nu på att introduceras till en ny vän. Det går bra än så länge, de är inte jätteintresserade av varandra än. Har sällskapet men föredrar att hålla sig på var sitt ställe så länge de inte äter då de äter tillsammans och kommer bra överens.

Ljungåsen
2018-01-20 14:04
#11

#10 Tack för uppdateringen! Det låter jättebra att de kan sitta och äta tillsammans.

Mirinda
2018-01-23 23:07
#12

#9 Jag tror jag var lite otydlig.

Jag vill helst ha en unge, eftersom det går bäst initialt. Jag skriver i #8 att jag vet att en unge blir en "slyngel" ganska snart. Det går knappast att förutse hur det går. Det beror ju på vilken personlighet ungen utvecklar. Man ska ha i bakhuvudet att Gozo kanske inte har så långt kvar. Då måste det nya marsvinet också tas om hand på ett bra sätt.

Gozo är lugn och tålig. Hans kompis Dumle var aktiv och fartig. Det var han som höll Gozo igång. Därför tror jag att Gozo behöver en fartig unge att vara fosterfarfar åt. Vår uppfödare rekommenderade en hanunge på långlån, eftersom det lutar åt att vi inte ska ha fler marsvin sen. Det lär bli svårt, eftersom det verkar vara många fler som söker marsvin än uppfödare som vill sälja just nu. Vilken uppfödare ställer upp på att låna ut en hanunge när de inte alls har svårt att sälja istället?

Om vi lånar en hanunge tills Gozo också "gått över regnbågsbron", så måste jag tänka på den ungens bästa. Vill inte uppfödaren ta tillbaka det marsvinet för att behålla det, utan genast säljer det vidare får det marsvinet eventuellt flytta tre gånger inom överskådlig tid. Inte så bra. Alternativet är att köpa en unge. Då kan jag själv bestämma vem som får överta det unga marsvinet, när det är dags.

Jag tänker på Gozos bästa. En vuxen hane skulle antagligen försöka dominera Gozo, som varit en lugn, tolerant och mycket stabil chef i buren. Det är inte svårt att räkna ut hur det skulle gå. Gozo får högst troligt stryka på foten. Han är gammal och rår inte på en yngre vuxen hane. 

Blocket och djuraffär är ställen jag vill undvika. Det finns en risk att vi drar hem någon smitta eller så blir det andra problem. Vi aktiverar Gozo så mycket som möjligt och letar kompis hos seriösa uppfödare.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Ljungåsen
2018-01-24 07:40
#13

#12 Du har inte varit otydlig. Jag förstod ditt resonemang redan första gången, men jag håller fortfarande inte med om det. Under tiden som du letar efter "det perfekta marsvinet" som sällskap, så sitter Gozo ensam - med alla de nackdelar för hans livskvalitet som det innebär. Det är just resonemanget att det är viktigare vilket sällskap han får, än att han får sällskap som jag har svårt för.

Marsvinsherrar brukar vara lätta att sätta ihop med andra herrar om de är antingen unga (som du är inne på) eller ordentligt vuxna (över två år gamla). I mellanperioden kan det vara mer eller mindre hopplöst. Då brukar kastrering och flickvän vara enda alternativet. Med tanke på hur gammal Gozo är så är det ju extremt sannolikt att en ny unge kommer bli ensam just i den ålder där han är svårihopsatt med någon annan. Genom att välja en unge så döms han (sannolikt) till ensamhet längre fram.

Du skriver att Gozo är lugn, stabil och tolerant. Det innebär att han är en ideal kandidat för att få en ny, vuxen vän. Han kommer inte att tjafsa i onödan. Det innebär också att han sannolikt inte bryr sig om det är han som bestämmer i buren eller inte. Det viktiga är inte vem som bestämmer, utan att marsvinen själva är överens om vem det är.

En av mina pojkar är precis som du beskriver Gozo: lugn, stabil och tolerant. Först bodde han tillsammans med sin son, och var då en solklar ledare i lådan. När sonen hastigt dog var han tre år gammal, och fick en ny vän som var sex år. Sexåringen tog kommandot i lådan, och min då treåring fann sig snabbt i att inte vara den som bestämde. Sexåringen lämnade oss strax före sin sjuårsdag, så min treåring (som då fyllt fyra) fick en ny kompis som också var fyra år. Nu är han ledare i lådan igen, och det går precis lika bra.

Avslutningsvis vill jag bara påpeka att jag tycker det är olyckligt att du klumpar ihop Blocket och zooaffärer i samma resonemang. På Blocket finns annonser av alla typer: från seriösa uppfödare, från omplaceringsorganisationer, från oseriösa uppfödare (de som tar en kull bara för att det är skoj) och från de som av olika anledningar inte kan ha kvar sitt/sina marsvin. Beroende på vilka preferenser man har så kan man själv välja ut vilken verksamhet man vill stödja.

Att köpa från zooaffär innebär att man stödjer grossistavel, och det tycker jag är en helt annan (och värre) sak att stödja.

Jag hoppas Gozo får en ny vän snart. Det behöver han.

Annons:
[Wijnja]
2018-01-24 10:59
#14

Hade samma ptroblem. Har redan fixat nya 6 veckor

Mirinda
2018-01-24 15:40
#15

#13 Jag har kontakt med två uppfödare. Det är personer som jag haft kontakt med tidigare. Det säljs många ungar internt, mellan uppfödare. Men hanungar som inte har de rätta utseendemässiga förutsättningarna för att bli avelshanar blir det alltid över.

Du känner inte mig. Jag letar inte efter "det perfekta marsvinet". Min inställning är densamma som den uppfödare jag köpte Dumle och Goso av för över 6 år sedan har. I köpet ingick livtids support. Det gör det inte om jag tar hit första bästa marsvin som behöver ett hem.  

Du är en engagerad marsvinsägare som gör många och tålmodiga insatser här på MiF. Många gånger har jag tänkt PM:a till dig och säga det. Men alla medlemmar kan gott få läsa hur mycket jag uppskattar dig.🌺

Visst har du rätt om det du skriver. Men den situation min familj är i är att vi vill känna oss trygga med att det finns ett bra hem för det yngre marsvin som kommer att överleva Gozo med många år om det får ha hälsan. Den ena personen jag får hjälp att söka en ny burkompis av är en erfaren och pålitlig kvinna som har uppfödning här i närheten. Hon har haft marsvin i mer än 30 år. Hon har stöttat mig under den sista tiden Dumle fick. Henne litar jag stenhårt på. Hon kommer att säga till mig om jag är ute och cyklar när det gäller Gozo. Det var henne vi köpte våra fina tort´n white-pojkar av för över 6 år sedan.

Att ta hand om äldre marsvin är en hedervärd insats. Sådana marsvinsägare och engagerade djurvänner behövs. Om du läst i tråden "Ingen tycker att Dumla är söt", så vet du att jag varken tar ställning för eller emot olika åsikter bland medlemmar. Jag ser till våra medlemmars bästa. Fastän jag blivit rätt ensam som aktiv Medarbetare en längre tid har jag fortsatt att finnas här just för att Marsvin i Fokus är en viktig sajt. Hit vänder sig många nybörjare. Här kan de få svar på de typiska nybörjarfrågorna. Vi är lätta att hitta. Du är den som väldigt ofta tar dig tid att svara dessa oerfarna ägare. Jag beundrar ditt tålamod.

Med ovanstående sagt vill jag nu avsluta detta inlägg, som blev väldigt personligt, med ett stort tack till dig för all hjälp du gett marsvin genom att råda deras ägare här på sajten.👍🏆🎁

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Ljungåsen
2018-01-24 18:11
#16

#15 Tack för att du uppskattar vad jag gör. Jag gör det för att jag tycker väldigt mycket om marsvin, och jag tycker att alla marsvin förtjänar det bästa liv de kan få, med utrymme, sysselsättning, bra mat, kompisar och veterinärvård när det behövs. Även seriösa omplaceringsorganisationer lämnar livstids support på sina marsvin, det är det inte bara uppfödare som gör. Om jag mot förmodan inte skulle kunna ha mina kvar, så skulle jag kunna lämna tillbaka dem, och känna mig övertygad om att de kommer få goda, nya hem.

[Wijnja]
2018-01-24 18:21
#17

Man behöver inte avla om man inte vill det är inget tvång

[Wijnja]
2018-01-24 19:17
#18

Man kan fråga om man kan få låna en hane till avel

[Wijnja]
2018-01-24 19:20
#19

Jag kollarvmervpå deras temperament hur dem blir utseende mesigt så bryr jag mig inte om aragon har ingen bra päls kvalité men hans temperament är perfekt

[Wijnja]
2018-01-24 19:20
#20

Hur ser dina hanar ut nyfiken

Annons:
Upp till toppen
Annons: