Annons:
Etikettallmänt
Läst 892 ggr
Melden
2018-01-13 21:53

Marsvin gående löst i sitt rum

Hej, jag har sett och hört att många har sina marsvin springandes löst i sitt rum. Jag vill jätte gärna ha det men min mamma vill helst inte de på grund av att dom kommer att kissa och bajsa på golvet. Och då kommer de förstöras. Asså hade inte tänkt att jag skulle ha dom hela dan i mitt rum utan när jag byter buren eller när jag bara tar ut dom en snabbis. Jag vet att man kan ha dom i en hage men tycker de är så mycket roligare att ha dom löst i rummet, finns ju mycket mer saker dom kan leka runt med..finns det tipps på hur man kan ha dom löst i sitt rum och inte förstöra golvet mm??

Annons:
[Lonalia]
2018-01-13 22:06
#1

de kommer söka sig till mörka gömmor. skaffa kanske plastlakan (som man har i sängen hos barn som kissar på sig) eller någon vaxduk (som man har på bordet) Och lägg ut dem på de mörka ställena i rummet. Om du placerar hö på ett specifikt ställe kommer de ju försöka sig hålla sig där också så mkt som möjligt

Ljungåsen
2018-01-13 22:14
#2

Picknickfilt på golvet? Den har plastad baksida så kisset kommer inte åt golvet. Hur känsligt golvet är beror ju på vilken sorts golv det är. Plastmatta, linoleum eller klinkers är bara att moppa rent efteråt. Trägolv behöver skyddas. Det är bra att du vill ge dina marsvin golvtid. De behöver få komma ut och röra på sig. Sen får man förstås se till att det inte finns någonting som de kan skada sig på.

Mirinda
2018-01-14 02:42
#3

Våra marsvin har fått sin golvtid i köket. Visst har det blivit pluttar på golvet. Men de lärde sig faktiskt att använda de brickor med kutterspån som jag placerade på skyddade ställen när de skulle kissa. 

Om du har dem ute på golvet måste du marsvinssäkra ordentligt. Se till att sladdar och andra saker de kan tugga på och skada sig med är borttagna. De når längre upp än man tror när de är nyfikna. Se till att det inte finns några trånga vrår och prång där de kan riskera att fastna. Du kan ställa ut hus eller andra gömmor. Vi har en miniatyr-whiskey-tunna av trä. Där har jag lagt en dyna som de kan ligga på.

Lägg ut bitar av grönsaker de gillar eller kvistar av persilja och/eller basilika el dill. Göm godsakerna lite, så de får leta.

I början kommer de säkert att sitta och trycka i sina gömmor. Ha tålamod och låt dem sakta men säkert ta sig ut och upptäcka omgivningarna. 

Det är spännande att försöka iaktta hur de beter sig utan att de märker en. Du kommer att se att de går en liten bit ut ur gömmorna först. Sedan går de tillbaka i sina egna spår till tryggheten i gömman. Nästa gång vågar de gå lite längre och så tillbaka igen. Det de gör är något instinktivt för marsvin. Det kallas för växlar.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Blackiebo
2018-01-15 10:13
#4

Vi hade frigång till våra killar där vi bodde förut. Då bodde de i ena sonens rum och så fort vi var hemma satte vi dit en bro ( de bor i en bokhyllebur) så att de kunde gå ut om de ville. Vi spärrade av dock så de inte kunde komma till datorhörnan där det fanns kablar att gnaga på, vilket man förövrigt bör säkerställa var de än ska vara. Marsvin biter verkligen på ALLT. Den ena killen gick aldrig över tröskeln ut till vardagsrummet, medan den andra kom alltid ut. Han kom t.o.m till köket om han hörde att vi fixade med deras mat. Precis utanför deras bur var dock favorit platsen där vi alltid hade filtar utlagda med hus och andra gömställen.

Jag tycker inte det var särskilt mycket pluttar eller kissfläckar man behövde torka upp efter strapatserna, men jag är ju å andra sidan väldigt förlåtande då jag tycker det är det gulligaste som finns med marsvin som vågar sig ut på äventyr.

Upp till toppen
Annons: