Annons:
Etikettskötsel
Läst 1072 ggr
zooeyrush
2018-01-18 20:10

Vård av lite äldre marsvin

Hallå allihopa,

förra söndagen var jag uppe hos Gosarnas Marsvin i Norrtälje och hämtade upp en kastrerad hane som nu bor tillsammans med mina tre honor. Efter lite misstänksamhet de första två dagarna trivs de nu ganska bra ihop. 

Han är en teddy/rex och är lite äldre än vad jag är van vid, han fyller 4 år i juli. 

Mina honor är runt året och de få marsvin jag hade som yngre blev aldrig över 2 år. Min fråga riktas nu till er som är vana vid äldre marsvin och framför allt hanar: är det något viktigt eller speciellt jag bör tänka på? Vill alltid bättra mig och lära mig nytt.

Har någon vissa saker jag bör tänka på med honom eller ska hålla reda på när jag kör hälsocheck så låt mig gärna veta.

Tack på förhand 🙂

Annons:
Ljungåsen
2018-01-18 20:34
#1

Grattis till nytillskottet! Hoppas han kommer trivas fint med dina flickor. Om han fyller fyra i juli så är han alltså tre och ett halvt nu? Det tycker inte jag är speciellt gammalt, men han kommer ju förstås bli gammal så småningom. I länken nedan finns goda råd för hur man tar hand om gamla marsvin. http://jpgpr.guinealynx.info/jpgpr400.html Det viktiga är att märka tidigt om det är någonting som inte är helt bra. Väga varje vecka, och skriva upp vikten. Ofta är viktförlust det första tecknet på sjukdom. När det gäller hanar så behöver man hålla koll på att de inte får in skräp i snoppen, eller problem med impaktion. Instruktioner för hur man gör rent finns i länken nedan. http://www.guinealynx.info/impaction.html Teddymarsvin kan lättare få problem med svamp i pälsbotten, eftersom deras päls är tätare, så det är också en bra idé att ha koll på. Om han accepterar att bli borstad med en mjuk borste så kan det hjälpa.

zooeyrush
2018-01-18 21:25
#2

Ja precis, han är tre och ett halvt, inte så väldigt gammalt men för mig är det äldre än vad jag någonsin har haft hand om 🙂

Tack för länkarna, ska kolla in dem!

Det om pälsen fick jag veta vid adoption, hon föreslog att man kunde bada med typ fungoral schampo en gång per månad, är det något att göra, eller blir det för mycket bad i onödan?

Ljungåsen
2018-01-18 22:16
#3

Fungoral är bra mot mjäll (som ju är en sorts svamp), men det är viktigt att föna honom torr efter bad, för fukt i pälsbotten under en längre stund kan ge mer mjäll. Om du istället borstar regelbundet, även mothårs, så kommer du inte behöva bada lika ofta. Jag skulle bara använda Fungoral om han får mjäll, inte annars.

Upp till toppen
Annons: