Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 1130 ggr
musse_lusse
1/30/18, 5:13 PM

Bygga marsvinsbur

Hej! Jag har tittat på om jag ska fixa en bokhyllebur väldigt länge nu. 

Problemet varför vi inte skaffat någon är för att jag vet inte vad jag ska ha som skyddar träet. Vet att vissa bara har en vaxduk men mamma tror att det kommer läcka igenom och träet kommer lukta och tillsist mögla. Vet att man kan ha en våtrumsmatta och plastmattor men fattar inte hur man ska kunna skära i dem eller kapa av delar. 

Har även tänkt att man kan ha flera lager av olika saker men vet inte riktigt vad.

Min fråga är alltså vad ska jag ha för något som skyddar träet?

Tacksam för svar :))

/// Musse_lusse 

Instagram: MusseAndLusse

Annons:
[AnimeV4]
1/30/18, 5:24 PM
#1

Byggplast är säkert mycket bättre än vaxduk. Dock så har jag vaxduk i båda mina burar och eftersom jag städade varje dag samt hade mycket spån har aldrig vaxdukarna tagit stryk. Är det blött på kan man gnugga bort det med spån och slänga det.

Stigfinnaren
1/30/18, 6:28 PM
#2

En vaxduk håller nog inte så länge, så du får vara beredd på att byta ut den då och då. Du  behöver du en mattkniv för att skära ut en plastmatta.  Jag har formplywood i mina lådor. Det är lite dyrare, men man får ett "evighetsgolv" som du bara tvättar rent när du städar.

haushinka
1/31/18, 10:08 AM
#3

Det finns en transparent vaxduk på Jysk som är lite tjockare än den vanliga. Billig och håller bra! 

https://jysk.se/inredning/bordstextilier/vaxdukar/vaxdukar/vinylvaxduk-engsmelle-140-klar

Blackiebo
1/31/18, 10:20 AM
#4

Våra killar har bott i bokhyllebur med vaxduk i flera år och det har aldrig läckt igenom. Har man bara tillräckligt med bottenmaterial och håller rent på ett bra sätt är det nog ingen fara. Jag städar hela buren varje dag.  Då plockar jag bort alla bajspluppar och kisshögar och fyller på med lite nytt spån för att täcka upp det jag städat bort. Byter helt gör jag en gång i veckan och då passar jag på att rengöra vaxduken ordentligt. 

Vi har bytt vaxduken en gång, mest för att jag var lite trött på den gamla.

Upp till toppen
Annons: