Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1214 ggr
Lovegs
2018-02-08 18:06

GMO marsvin

Hur skulle ni reagera om man använde GMO till att befria satin marsvin från satinsjukan.

Annons:
[Wijnja]
2018-02-08 18:08
#1

Satin går inte bota i dag finns bara en utväg inte avla på satin då kan man utrota sjukdomen

Lona
2018-02-08 19:35
#2

Får alla satinmarsvin satinsjukan eller bara vissa? Vet man arvsgången?
Finns det gentest för satinsjukan? (Antar att det inte är så stor och lukrativ marknad att ta fram DNA-analyser för marsvin.)
Om det skulle gå att göra GMO-marsvin för att få bort satinsjukan så innebär det sannolikt att man lika gärna skulle kunna göra ett DNA-test och därmed avla bort anlagen på naturlig väg.

(Får väl tillägga att jag inte är särskilt insatt i just marsvinsavel och satinsjukan, däremot i genetik.😊)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Wijnja]
2018-02-08 20:09
#3

Man får inte avla på satin marsvin längre

godisgrisen
2018-02-09 00:09
#4

Vad jag förstått är satinsjukan kopplad direkt till satingenen så det borde vara svårt att ta fram satinmarsvin som inte får sjukdomen. Ja alla satinmarsvin får sjukdomen om de inte hinner dö av något annat innan den byter ut. Vissa djur hinner inte ens bli ett år innan de blir sjuka andra kan leva friska i många år innan de får ont.

Det är vackert med satinpäls men enligt mig absolut inte värt det obehag de drabbade marsvinen får lida. Så att hålla på att trixa med GMO eller andra genetiska expriment med satiner känns knappast etiskt. Vi får nog acceptera att satinmarsvin är något som inte ska finnas hur fint det än är. Att avla fram djur som blir sjuka är inte tillåtet enligt svensk lag och därmed inte heller i SMF.

[Wijnja]
2018-02-09 05:20
#5

Tycker det är bra att man inte får ställa ut satiner i Sverige det va nån som sa att satin bärare kan bära på genen

Lovegs
2018-02-09 06:08
#6

Okej då vet ja

Annons:
[Wijnja]
2018-02-09 11:15
#7

Bra du tar upp frågan superviktig fråga dessutom

[Wijnja]
2018-02-09 11:24
#8

Avla på satin är onödigt lidande för marsvinen

Lovegs
2018-02-10 07:04
#9

7 varför är frågan viktig🤔?

Ljungåsen
2018-02-10 07:15
#10

Jag hittade en rätt så intressant länk om hur man tar fram genmodifierade djur. https://genteknik.nu/sa-har-gor-man-genmodifierade-djur/ Att använda den metoden för satinsjukan känns inte alls etiskt försvarbart. Man kan liksom inte modifiera de djur som redan finns, utan bara nya djur, i fosterstadiet. Det verkar både enklare och säkrare att låta bli att avla på satiner.

Lona
2018-02-14 12:26
#11

Det är dessutom dyrt att ta fram genmodifierade djur och det tar många år att få fram en ny stam. En genmodifierad mus som kommit till på naturlig väg via avel, där ursprunget är en manuellt genmanipulerad mus, kan kosta 10 000-tals kronor. Det ger en liten hint om hur stora summor det rör sig om när det gäller den här typen av forskning.

I Sverige skulle man garanterat aldrig få ett etiskt tillstånd för försöken och i andra, mindre nogräknade länder, lönar det sig helt enkelt inte.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: