Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 860 ggr
Paubks
2/10/18, 11:09 AM

Sår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som vet vad detta är? Sitter nedanför örat och hon har tappat päls på området. Vad gör jag med detta? Veterinär, tvättar eller bara låter det vara?

Annons:
Novachan
2/10/18, 11:20 AM
#1

Veterinär

Ljungåsen
2/10/18, 11:27 AM
#2

Ja, veterinär. Det ser ut som någon sorts svamp, möjligen Ringorm. http://www.guinealynx.info/fungus.html

Paubks
2/10/18, 11:36 AM
#3

Tack för svar, då blir det ett besök dit.

Paubks
3/5/18, 2:02 PM
#4

Puffar upp denna igen då jag efter veterinärbesöket tyvärr fick till svar att min lilla tjej både har skabb och Ringorm. Det är av intresse för mig att få veta vart det kommer ifrån från början. Kan detta bara komma från ingenstans eller är det så att hon har blivit smittad som liten ex av andra marsvin hos uppfödaren då hon inte är så gammal och att det legat vilande i kroppen ett tag innan det bröt ut?

Ljungåsen
3/5/18, 2:11 PM
#5

#4 Stackars liten! Bra att ni kom iväg till veterinären, och att hon nu får behandling så hon kan bli bra igen. Vill du dela med dig av vilken behandling hon får? Smittan kommer inte från ingenstans, utan hon har blivit smittad av något annat marsvin. Både marsvinsskabb och Ringorm kan ligga latent under lång tid, och marsvinet visar då inga symptom alls. Ofta är det när marsvinet utsatts för stress, till exempel vid en flytt eller byte av burkompisar, som det bryter ut.

Paubks
3/5/18, 2:21 PM
#6

Båda jag har får behandling (den andra har inga tecken än på varken skabb eller ringorm) med stronghold och itrafungol. Blir det värre skulle vi lägga till en salva i behandlingen. Utöver det är det sanering med virkon. De är inte så gamla våra två, dom är systrar och 3 månader gamla. Den som har blivit sjuk hade vi haft ca 2 veckor när hon fick detta och då var hon ungefär 8 veckor så det har inte legat vilande så länge. Det känns tråkigt att vi fick en sådan här start. Vilket jobb det är med sanering osv.

Annons:
Ljungåsen
3/5/18, 2:44 PM
#7

#6 Det du beskriver, att bara ett av marsvinen visar symptom, är väldigt vanligt. Bra att du fått behandling till båda två! Jag förstår mycket väl att det inte är roligt, speciellt inte om man är ny som marsvinsägare. Att sanera vid Ringorm är ett jättejobb, men väldigt viktigt för att man inte ska få tillbaka det. Det kommer gå över, och då kan du börja njuta av dina flickor.

Paubks
3/5/18, 5:48 PM
#8

Ja jag hoppas den andra klarar sig undan och att vi blir av med det relativt snabbt.

Upp till toppen
Annons: