Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 852 ggr
[jeffza]
2/12/18, 9:09 PM

9 veckors marsvinstjej

Hejsan, 

på en av mina små honor har ena under tanden gått av, för några dagar sen skrek hon lite väl högt men inget jag la märke till då de bara bott hos mig i någon vecka då jag tänkte de saknade sin flock, men nu när jag kollade för hon har börjat dregla ganska mycket så har ena tanden på under raden gått sönder, 

Fick panik och börjar tänka om hon inte fått i sig någonting. 

Det enda jag lagt märke till är att hon dricker jätte mycket och man ser henne och hör henne alltid från  dricksflaskan, medan den andra honan alltid äter.

min första tanke är att se om jag kan få i henne någonting, men hon verkar inte vilja ha, 

så min fråga till er är, 

hur lång tid tar det innan en tand växer ut?

Och gjorde jag rätt som mosade ner pellets och blöt lade lite gran och mosade broccoli, hon började äta direkt när jag testade ge på sked och gett henne en skål nu och hon äter. 

så min fråga är gjorde jag rätt? 

mvh en väldigt orolig ägare

Annons:
[AnimeV4]
2/12/18, 9:29 PM
#1

Är hela tanden av eller är det en bit av den? Sålänge hon äter och inte har ont tycker jag att det är okej att avvakta för nu. Om tänderna börjar slipas ojämnt är det viktigt att en marsvinskunnig veterinär slipar dem under sövning.

Ljungåsen
2/12/18, 9:29 PM
#2

Tänder växer fort. Hur lång tid det tar beror ju förstås på hur mycket av tanden som gått av. En bit ner på den här sidan finns bilder, så kan man själv se. Och en himla massa goda råd om hur man hanterar marsvin med bruten tand. http://www.guinealynx.info/teeth_broken.html Det som är viktigt nu är att hon kan äta. Ibland kan man behöva klippa hö i mindre bitar, och skära grönsaker i stavar, så att marsvinet kan få in maten i munnen även om hon inte kan bita av. Critical Care (eller Recovery Plus) är bra Stödmatningsmat. Det är klokt att alltid ha någon av dem hemma när man har marsvin. Du behöver få koll på om hon äter, genom att väga henne minst en gång om dagen. Om hon inte äter måste hon stödmatas. Det enda knepiga du skriver är att hon dreglar. Det känner jag inte alls igen som någonting typiskt vid tandbrott.

[jeffza]
2/12/18, 9:35 PM
#3

tack så mycket för svar, 

efter att jag gav henne av den mosade pelletsen och broccolin så satt hon sig vid den vanliga matskålen och började äta, så känns skönt, var kanske den ¨pushen¨ hon behövde :)

Och det är inte hela tanden som går av men sen stor bit av den, men hon verkar inte ha ont, för hon kurrar som vanligt hon skrek lite men de var för jag hade henne i famnen utan sin kompis. men än så länge verkar hon vara okej 🙂

Ljungåsen
2/12/18, 9:48 PM
#4

Det ser oftast väldigt mycket mer dramatiskt ut än det är, och det vanliga är att tanden växer ut på ett par veckor. Ont gör det inte, men det kan vara svårt för dem att äta vissa sorters mat. Morötter till exempel, kan man skära i bitar som liknar tändstickor. Då går de att äta även utan alla framtänder. Det viktiga är att hon klarar av att äta hö. Gör hon det?

[jeffza]
2/12/18, 9:48 PM
#5

ja det gör hon,

Ljungåsen
2/12/18, 9:50 PM
#6

Då kan du ta det rätt lugnt, och bara hålla koll på att tanden växer ut rakt och fint.

Annons:
Upp till toppen
Annons: