Annons:
Etikettfoder
Läst 1403 ggr
[amanda-8886]
2/13/18, 3:43 PM

Höhäck

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag ska skaffa två stycken marsvin (säkert fler i framtiden). Jag undrar ifall min höhäck är okej? Jag satte den lågt så att marsvinen inte ska behöva sträcka sig för att nå upp. Kan jag ha denna höhäck kvar eller ska jag lägga höet på marken? Jag tänkte att marsvinen kommer att kissa och bajsa på höet ifall det ligger på marken, därför fixade jag en höhäck :D Hoppas att bilden kommer med, ibland går det inte.

Annons:
Fridaaaa
2/13/18, 3:53 PM
#1

Rekommenderar att ta bort höhäcken helt och ge i en hög i en hörna på golvet.
Då är det ingen risk att de fastnar, samt mer naturlig ätställning för dem :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
2/13/18, 3:59 PM
#2

Marsvin och höhäck är ingen bra kombination. Hö är inte bara mat för marsvinen, utan också världens bästa leksak att krypa under, och världens bästa bädd att ligga på. Visst kommer de kissa och bajsa i höet när det ligger på burgolvet, men det löser man lätt genom att ge nytt fräscht hö ett par gånger om dagen. Hö är inte dyrt, och det är marsvinens allra viktigaste mat. Ju mer lättåtkomligt höet är, desto bättre äter de. Och ju mer hö de äter, desto större chans att de håller sig friska.

[amanda-8886]
2/13/18, 4:03 PM
#3

Okej, tack för svar :)

[Wijnja]
2/13/18, 4:13 PM
#4

Lägger alltid hö i botten där alla kan komma åt äta plus dem kan fastna i höhäck och skada sig

Djur.livet
2/13/18, 6:06 PM
#5

Ta bort höhäcken på en gång! Ha det på marken:)

Mirinda
2/14/18, 12:11 PM
#6

Det finns marsvinsägare som löst det där med att höet gärna hamnar överallt i buren och blir kissigt.  Just nu kan jag inte komma på var de trådarna finns.

Det går att lägga höet i något annat än en vanlig höhäck av metall. Det är som du läst här ovan risk för att marsvinen fastnar i höhäcken. Särskilt om du tänker skaffa ungar. Små marsvin kan ta sig fram genom de mest trånga utrymmen, men de kan inte alltid räkna ut hur de ska ta sig därifrån.

Vi har en liten skrinda av trä. Den har vi grävt ner så att hjulen är djupt ner i spånet. Det funkade bra när vi hade två vuxna marsvin. Nu är vårt ena marsvin en unge och jag har tagit ut skrindan.

Ska du servera höet någon annanstans än i högar på burgolvet så bör det du lägger det i vara av naturmaterial. Det måste finnas lågt ner, för marsvin har munnen på undersidan och det är inte bra för deras nackar om de ska stå och sträcka sig upp hela tiden när de äter.

Just nu har vi en skokartong av ofärgad papp, som det finns en stor öppning utskuren i (ett upp-och-nervänt marsvinshus vi hade gjort åt de gamla marsvinen att gömma sig i under golvtiden.) Det blir som en hölåda. Gaveln har en "flapp" som bildar ett litet tak över ett hörn av kartongen när den ligger med botten (taket på papphuset) ner. I den kartongen serverar vi hö. Marsvinen går in och lägger sig i höet. De kryper in i det och tuggar och trivs. De tuggar en hel del på kartongen också.  Och visst kommer de att kissa i den. Men då får vi byta ut den.

Jag önskar att jag visste var trådarna om olika lösningar finns. Kanske är det någon annan som har hittat de gamla trådarna? Då kan ni väl lägga en länk i denna tråd! Eller ännu bättre: berätta hur ni själva gör! Skicka gärna en bild av hur ni serverar höet.

För hö är visserligen billigt (beror på vad man menar med billigt), men det känns onödigt att så mycket hö går åt för att det blir kiss och bajs i det.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Annons:
Ljungåsen
2/14/18, 12:29 PM
#7

Jag serverar hö i hemmasnickrade hölådor utan botten, liknande sådana där hyllor man kan använda för prydnadssaker. Bildexempel i länken nedan. https://www.bauhaus.se/hyllor-triple-cube-vit.html Marsvinen hoppar gärna in i lådan och smutsar förstås ner höet när de äter, men det blir inte hö i hela buren. Jag betalar 55 kr för 15 kg hö. Då gör det ingenting att det blir spill.

[amanda-8886]
2/14/18, 12:45 PM
#8

Okej! Jag ska köpa hö från min farbror, då blir det inte så dyrt :)

[amanda-8886]
2/14/18, 4:17 PM
#9

Jag har sätt många marsvinsburar gjorda av små galler. Ifall ni vet vad jag menar, vart kan man köpa?

[amanda-8886]
2/14/18, 4:21 PM
#10

Vet att man kan beställa från USA eller England, men finns det i Sverige?

haushinka
2/16/18, 3:26 PM
#11

Jag har kattlådor i buren som jag lägger höet i. Mycket följer såklart med ut, men det som blir kissigt och bajsigt är smidigt att lyfta ur och dumpa i en sopsäck ungefär varannan dag. :)

haushinka
2/16/18, 3:28 PM
#12

Ps. Har såklart strö i lådorna också, inte bara hö :)

[Wijnja]
2/16/18, 3:30 PM
#13

Har en del transportsektorn i buren dem tyckte mina va intressant hoppar in och ut

Annons:
[lifebyanki]
3/8/18, 12:13 PM
#14

fick med en höhäck fast av plast till mina marsvin, hade först höet på golvet men det hamnade överallt och jag som är perfektionst klarade inte att se det så. men jag löste det lätt att bara lägga höhäcken på backen istället, den hänger absolut inte utan den ligger på golvet, den har som en speciell yta, svårt att förklara hur jag menar men höet ligger på en yta på burgolvet, marsvinen är nöjda, jag är nöjd, alla är nöjda, perfekt

Iidakkristina
3/12/18, 11:28 AM
#15

Längt bort i hörnet ser du min häck den är super bra och dom kan inte skada sig på den:)

Iidakkristina
3/12/18, 11:29 AM
#16

Edit: Tomma inlägg borttagna.

Fotot kom inte med i dina inlägg, så de är borttagna för att det inte ska bli svårt att följa tråden.
hälsningar från MiF´s adm.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: