Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 1641 ggr
[sofftoffimas]
2018-02-15 21:33

Parande hanar

Vad betyder det att hanar parar sig med varann? Är det ett sätt att bestämma vem som är ledaren? De jagar varann ganska mycket också(ungar på 6 veckor)

Annons:
[AnimeV4]
2018-02-15 21:35
#1

Det låter som att de håller på att bli könsmogna. Då kan de bli väldigt klängiga. Var beredd på att det kan bli tjafs eller i allra värsta fall slagsmål. Vänta på att sära på dem om det blir faktiska slagsmål, då det brukar gå att lösa på andra sätt.

Ljungåsen
2018-02-15 21:55
#2

Precis som #1 skriver så är dina småpojkar i puberteten, och det kommer de vara åtminstone ett år framöver. Det kan bli ruskigt livat, och i värsta fall rent slagsmål. Att de rider på varandra är ett uttryck för dominans. För att öka chansen att det inte eskalerar och blir värre så är det klokt att se till att pojkarna har en rejält stor bur, med varsitt gömställe och mat och hö på minst två ställen. Mycket golvtid där de kan springa av sig lite överskottsenergi är också bra.

[sofftoffimas]
2018-02-15 21:58
#3

Okej tack! Kan inte göra buren större men ska fixa en till höhög och de har 5 gömställen så det lär inte vara något problem.

[sofftoffimas]
2018-02-15 21:59
#4

Hur märker man om det blir slagsmål?

[AnimeV4]
2018-02-15 23:19
#5

Jag har bara haft ett hanpar som slagits ordentligt och de flög helt enkelt på varandra och slogs tills jag avbröt. Att hacka tänder, dansa med rumpan och kurra, dela ut tjuvnyp eller jagas är inte att räkna som slagsmål.

[Wijnja]
2018-02-16 03:35
#6

Säger som puffpack

Annons:
Ljungåsen
2018-02-16 06:58
#7

#3 Hur stor är buren? Om du har en standardbur på 120*60 så är sannolikheten stor att den kommer vara alldeles för liten om ett tag när marsvinen vuxit. Själv skulle jag inte ha småkillar i en bur mindre än 160*70, just för att utrymmesbrist är en av den största anledningarna till rejält bråk. #4 Slagsmål är när de slåss som en boll, som #5 beskriver. Lite jagande, viftande på rumpan och klättrande på varandra är normalt, men tandklapper skulle jag reagera mer på. Det är ett tecken på gravt missnöje och kan vara första tecknet på att slagsmål är på gång. Det är mycket lättare att hindra att ett slagsmål sker genom att reagera tidigt, än vad det är att få pojkarna sams efter att de slagits.

[sofftoffimas]
2018-02-16 07:38
#8

Har två bokhyllor som jag har satt ihop, de är 80x106cm och 40x106cm

Ljungåsen
2018-02-16 07:58
#9

#8 Satt ihop hur? Som en fyrkantig låda på 120*106? Eller i vinkel på något sätt?

[sofftoffimas]
2018-02-16 12:58
#10

Nej en vinkel, den lillas kortsida mot den storas långsida

Ljungåsen
2018-02-16 16:44
#11

#10 Ytan är bra. Det som kan ställa till problem, men som inte behöver göra det, är den delen av lådan som bara är 40 cm bred. Om någon vill tränga in den andre där så går det, eftersom det är så smalt. Du märker snart om det kommer bli ett problem eller inte, bara du är uppmärksam.

[sofftoffimas]
2018-02-16 17:28
#12

Okej tack så mycket!

Mirinda
2018-02-22 13:03
#13

Ha is i magen, är mitt generella råd.

Avvakta och se hur det utvecklar sig! Ta inte isär marsvinen på en gång om de ryker ihop. Det kan gå över fort. När en har tagit rollen som chef i buren och den andre accepterat det, så brukar det lugna ner sig.

Tar man isär två hanar i "slyngelåldern" (puberteten brukar kallas så av marsvinsfolk) så fort de blir aggressiva mot varandra, så kan det bli ännu svårare sen. Alltså, om man tänker sammanföra de bråkande marsvinen igen.

Dina två marsvinshanar kommer att mäta krafterna gentemot varandra. Under den tiden blir det en hel del stök i buren. Så länge det inte blir upprepade blödande bitsår och ett eller båda marsvinen far illa av den maktkamp som pågår, så kan man ta det rätt så lugnt.  Det ser i regel värre ut än det är när marsvin slåss.

Håll koll bara, så ska du se att marsvinen löser det själva!

Lycka till!👍

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Annons:
[sofftoffimas]
2018-02-23 18:02
#14

Tack! Har inte hittat några sår och båda går upp i vikt så det är skönt! :D

Upp till toppen
Annons: