Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1740 ggr
Cola&Bacardi
2018-02-23 10:19

Skadat benet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej alla!

Yoshi är halt och vill inte stödja på ena bakbenet efter att ha blivit jagad av burkompisen Natsu och då hoppat över en 20 cm kant för att komma undan. Sedan måste han ha landat fel eller något för efter det sprang han på tre ben. Jag tog upp honom och stoppade honom sedan utanför buren på mattan för att se hur illa det var. Men då ville han inte gå överhuvudtaget. Jag ringde till veterinären men hon tyckte att  jag kunde avvakta och att jag borde märka om benet var brutet. Annars trodde hon att han kunde ha sträckt sig och att jag skulle hålla koll på hans allmäntillstånd.

Jag spärrade då av buren så att Yoshi fick gå i en egen liten del; med eget hus, hö osv. Efter att ha legat under huset ett tag gick han på tre ben, men förvånansvärt smidigt, till hölådan och åt.  Allt detta hände igår under eftermiddagen. I går kväll tog jag försiktigt upp honom och kände lite på benet. Han reagerade inte men däremot såg det svullet ut mellan benet och foten samt själva foten. Igår kväll kändes det varmt men när jag kände på det i morse kändes det mindre varmt och jag kände ingen märkbar skillnad i temperatur mellan det friska och det skadade benet.

Både idag och igår går han omkring, äter och har energi nog att kurra och vagga till Natsu (de har jagat varandra nästan konstant i ett dygn tills dess att Yoshi skadade sig, Natsu som är den yngre anser att det är han som ska bestämma).

För att förtydliga så stödjer Yoshi inte på det skadade bakbenet när han går, utan har det uppdraget medan han går på tre ben.

Tror ni att benet är brutet?
Hur bör jag gå tillväga härnäst?
Borde jag begränsa hans rörelsefrihet ännu mer så att han håller sig mer i stillhet?
Bra eller dåligt att lyfta upp honom och kontrollera benet?

Tacksam för någon att bolla idéer med!

Infogar bild på hur han bor för tillfället (det var förövrigt den blå plastburens kant han hoppade över, och inte på det ställe där jag stoppat lådor och där det är tänkt att dom ska hoppa över)

Mvh Linnea 

Annons:
Ljungåsen
2018-02-23 10:28
#1

Om det hade varit mitt marsvin så hade jag tagit honom till veterinären. Jag hade velat att de röntgat benet för att utesluta att det är någonting som är brutet. Och jag hade velat få utskrivet smärtstillande, för det gör säkert ont.

Mirinda
2018-03-01 02:52
#2

Hur går det med Yoshi?

Om tassen inte är bra nu bör du absolut gå till en veterinär med honom så fort du kan (kanske har du redan varit där?). Det har ju gått en vecka sedan han gjorde sig illa.

Det behövs en röntgen för att kolla så att det inte är ett benbrott. Eftersom marsvin försöker dölja sjukdomar och smärta så gott de kan, så har Yoshi garanterat ont om han fortfarande inte stödjer på tassen.

Om tassen blivit bra och du känner dig säker på att Yoshi inte har ont längre, så bör du nog fixa till i buren, för att förebygga att något liknande händer något av marsvinen igen. Marsvin kan hoppa, men det är inte alltid de hamnar där de har tänkt sig - om de nu hinner tänka.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Cola&Bacardi
2018-03-01 07:43
#3

Oj jag har glömt att uppdatera! Har varit till veterinären och Yoshi har blivit röntgad. Veterinären konstaterade att han hade en fraktur någonstans i hälen och att det kunde läka, förutsatt att allt fortsätter ligga i en bra position. Dock finns det en risk att hälsenan drar saker och ting ur position och att det då riskerar att läka ihop felaktigt. Ska dit på kontroll igen om ca 1 och 1/2 vecka då han ska röntgas igen och vi ska se hur det ligger till. Men om förutsättningarna för läkning inte är bra vid kontrollen kommer jag låta honom somna in då operation inte är möjligt.

Och ja, jag har byggt för där nu. Vill inte att några fler olyckor ska ske!

Mvh Linnea 

Ljungåsen
2018-03-01 08:36
#4

Stackars Yoshi, men bra att du fick kollat upp det! Hoppas han får ordentligt med smärtstillande, så han slipper ha ont. Och naturligtvis hoppas jag att det läker som det ska.

[Wijnja]
2018-03-01 10:48
#5

Så tråkigt beklagar hoppas benet läker som det ska

Cola&Bacardi
2018-03-13 11:10
#6

Uppdatering! Jag var hos veterinären idag på återbesök med Yoshi där det var tänkt att han skulle röntgas. Men innan röntgenundersökningen föreslog veterinären att vi skulle låta honom gå på en matta för att se om det skett någon förbättring. Och det hade det verkligen gjort! 😃 När Yoshi rörde sig använde han alla fyra benen, utan någon synlig hälta. Veterinären tyckte därför att det var onödigt att röntga, och de lugnande medel som en sådan undersökning skulle innebära. Hon tyckte att Yoshi kunde få sitta i samma mindre bur, och fortfarande så han kan se Natsu, som han gjort hittils i en veckas tid.  Efter det tyckte hon att han kunde släppas ihop med Natsu igen, åtminstone under halva dagar.

Jag åker dock utomlands om ca två veckor så jag tänker att jag väntar med att släppa ihop dem tills jag är hemma och närvarande. Natsu var ju väldigt på Yoshi ang rangordningen i buren senast dom gick ihop…

Mvh Linnea 

Annons:
[Wijnja]
2018-03-13 11:25
#7

Å vad bra han blev bättre skönt för dig med

Ljungåsen
2018-03-13 11:35
#8

Goda nyheter! Jag har aldrig varit med om att marsvin behövt lugnande vid röntgen, men det kanske är olika hos olika veterinärer. Min veterinär lindar in marsvinet i en handduk och röntgar det så.

[Wijnja]
2018-03-13 11:49
#9

Min göra likadant lindar in i handduk

Cola&Bacardi
2018-03-13 12:16
#10

#8 Senast Yoshi röntgades fick han lugnande och det tog lång innan han överhuvudtaget började röra sig och äta efteråt. Så det är jag glad över att jag slipper vara med om och oroa mig för igen. Däremot när Natsu röntgades för att se om han hade urinstenar fick han inget lugnande. Så det är nog olika, verkar det som.

Mvh Linnea 

Mirinda
2018-03-16 13:25
#11

Vad skönt att höra att Yoshi mår bättre!🙂

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Upp till toppen
Annons: