Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 2260 ggr
[lifebyanki]
2018-02-27 21:41

är dom rädda?

Jag behöver lite hjälp, skaffade 2 marsvinshanar för 1 vecka sen, dom var 5 veckor när vi köpte dom och dom var väldigt skygga redan hos uppfödaren, jag lät dom vara det första dygnet och dom ut på natten och åt (såg det på höet på morgonen) sen andra dagen lyfte jag i min famn några minuter, sen börja dom även komma ut på dagtid för att äta men dom blev rädda och sprang iväg bara om jag typ andades, nu kan jag sitta och prata och ha musik igång utan att dom bryr sig (redan vid 4de dagen) små rörelser bryr dom sig inte heller om längre och har kunnat gå förbi buren (ena gömde sig dock då) när jag märker att dom blir rädda pratar jag med dom med lugn röst och det brukar hjälpa och bara några minuter efter grönsakerna läggs ner i skålen går dom fram och äter (det tog dom en hel dag förr) men nu till frågorna, börjar dom trivas? jag menar med tanke på att dom börjar komma fram mer och mer

märker även att dom kan börja springa runt i buren som galningar från ingenstans, vad kan det betyda?

även idag när jag och min äldre syster höll i dom så den jag höll i 'pratade' när jag klappade på den, vad menas?

sen ville gärna båda krypa ur famnen (min var mer krypa ur medans den min syster höll i ville springa ut) var den rädd? var min rädd? vi vill tro att dom var nyfikna 

även märkt att dom kan skutta från grönsaksskålen till höet (andra sidan buren) och börja springa runt

vill verkligen veta vad som menas med detta då jag verkligen vill deras bästa

dom har ett hus att vara i och där spenderar dom mesta tiden (om dom inte äter) ena brukar vara framme vid gallret och nosa men springer sedan iväg

  • Redigerat 2022-05-02 21:03 av Ida Adler
Annons:
Ljungåsen
2018-02-27 21:49
#1

De håller på att vänja sig vid att bo hos er, det är därför de börjar bli modigare i buren. Du gör helt rätt som pratar med dem för att lugna dem. De kommer bli tamare med tiden, bara du har tålamod. Små marsvin har mycket spring i benen, så det är vanligt att de inte kan sitta still i knät. De har liksom inte riktigt ro. Samma spring i benen är det du ser när de springer runt i buren. Det är normalt. När de bott in sig lite mer kan det vara klokt att börja med golvtid, så de får springa av sig ordentligt på större yta. Om du bara har ett hus så borde du skaffa ett till. Även om de kan samsas om huset nu när de är små, så kommer det bli tjafs om det när de kommer in i puberteten.

[Wijnja]
2018-02-28 04:57
#2

Mina hanar kommer fram själv nu har hanterat dem från början 6 veckor

[lifebyanki]
2018-03-04 21:53
#3

#1 Lite uppdatering bara några dagar senare här, dom har börjat vara ute ur buren mycket mera, springer runt mer än vad dom är still kan man tro, kan nästan gå förbi buren utan att man skrämmer livet ur dom, sålänge jag pratar så är dom ganska lugna men snabba rörelser och plötsliga ljud är fortfarande läskigt och det förstår jag ju, när jag kommer in på rummet och skakar lådan med grönsaker börjar det pipas och dom kollar nyfiket ut ur huset även när jag är väldigt nära dom, dom har fått vara på golvet 2 gånger och dom var väldigt nyfikna och sprang runt och skulle kolla och springa, huset va knappt intressant att gömma sig i

ska skaffa ett hus till men ett studiebidrag på 1050 räcker inte så långt när man handlar bur och tillbehör på en månad

[Wijnja]
2018-03-05 02:46
#4

Man kan bygga hus själv

Ljungåsen
2018-03-05 07:03
#5

Så roligt att det går bättre! Bor de i gallerbur? Hur stor är den? Småkillar i puberteten behöver mycket större plats än man tror för att de ska ha hyfsad chans att hålla sams. När det gäller hus tipsar jag om pallar i plast. Jula har en som är bra, och inte speciellt dyr. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/stegar-och-stallningar/stegar-och-pallar/pallar/pall-341035/

[lifebyanki]
2018-03-05 09:10
#6

#5 ja, jag är också väldigt glad att de blir bättre  ja det bor i gallerbur, den är 120x60, vi tog den största som såldes för vi vill ju att dom ska ha så fri yta som möjligt, jag vill ju bara deras bästa, ska absolut kolla in pallarna från jula

Annons:
Ljungåsen
2018-03-05 10:04
#7

#6 En bur på 120*60 brukar fungera bra till två vuxna marsvin, men för småkillar i puberteten räcker den ytan oftast inte till. Det ser ganska stort och rymligt ut nu när de är små, men de växer - och i takt med att de växer ökar deras hormoner och de kommer bli jobbiga mot varandra. Det är klokt att redan nu planera för hur ytan ska kunna ökas när de är som värst hormonstyrda. Kanske går det att koppla en permanent hage till buren? Eller att röja av en större yta golv som de kan bo på? Rekommenderar också att du läser igenom följande text om bråkande hanar (står en bit ner på sidan). Det är alltid mycket lättare att hindra bråk från att uppstå, än att få två herrar sams efter de bråkat på riktigt. http://blogg.agria.se/marsvinsbloggen/2013/04/19/brakande-hanar/

[lifebyanki]
2018-03-06 14:41
#8

#7 hmm ja det var ju synd att jag inte fick tag på större bur förr då men tror de skulle kunna gå att fixa en hage kopplad till buren sen 

har läst igenom texten

[Wijnja]
2018-03-06 15:05
#9

Kolla på zooplus sem har burar

[lifebyanki]
2018-03-07 20:46
#10

#9 det var på zooplus jag köpte min bur, 120x60 var de största dom har sa mamma

[Wijnja]
2018-03-07 20:51
#11

Nej dem har 160 bur

[lifebyanki]
2018-03-08 09:02
#12

#11 dom kanske inte fanns just när vi beställde isåfall

[Wijnja]
2018-03-08 09:25
#13

Har två hanar som tjafsar i en bur

Annons:
Upp till toppen
Annons: