Annons:
Etikettallmänt
Läst 744 ggr
[Gnagare2]
2018-03-06 19:04

Vågar jag kastrera?

Har aldrig tidigare kastrerat  någon av mina hanar ,men nu när jag var tvungen att sära på  mina bröder,så funderar jag på att kastrera ena  så han får bo med tjejerna.

Läste lite här på iFokus,och tyvärr finns det många skräckhistorier vid kastrering av marsvinshanar. Jag är redan innan skeptisk till att göra ett sådant ingrepp på ett så litet djur. Och vet veterinärerna vad dom gör?  Har redan innan mycket dålig erfarenhet av att veterinärer inte har tillräckliga kunskaper om marsvin. Jag bor tyvärr inte i sthlms området,där dom kunniga vettarna finns.

Vilka erfarenheter har ni av att kastrera marsvinshanar?

Ös på med solskenshistorier helst,annars vet jag inte om jag kommer våga kastrera min kille….

Annons:
[rumelle]
2018-03-06 19:17
#1

Grejen med marsvin är att man måste söva dem för att kunna göra ett sådant ingrepp och det kan vara svårt att få igång dem att äta ordentligt efter att de har varit sövda. Om de inte kommer igång med att äta på en gång så måste man sätta igång med stödmatning regelbundet, annars stannar tarmarna i princip upp och då kan det gå väldigt fort utför. 
Jag skulle aldrig utsätta ett marsvin för ett sådant ingrepp om det fanns andra alternativ.

[Wijnja]
2018-03-06 19:19
#2

Har kasterat hanar det har funkar komma igång har man tålamod funkar det

[Gnagare2]
2018-03-06 19:37
#3

#1 Detta är orsaken till att jag inte  har velat kastrera innan. Problemet är att jag inte har något annat alternativ….Om han inte ska gå ensam resten av sitt liv Och det vill jag ju inte heller. Detta är ett riktigt svårt beslut.

#2  Hur många hanar har du kastrerat?  Har alla dom operationerna gått bra? Har allihop kommit igång med ätandet efteråt?

Jag vet ju att det föreligger en risk med att kastrera,får så väldigt svårt att bestämma mig bara…jag funderar och funderar,och till slut blir det bara grubblerier när man inte har någon att bolla tankarna med….

Ljungåsen
2018-03-06 20:03
#4

Eragons i Göteborg kastrerar massor med marsvinspojkar hos Husdjurshälsan i Högsbo. I de allra flesta fall så går det bra. Det finns en hel del information om kastrering, och eftervården efter kastrering i deras infohäfte, som du kan ladda ner från länken nedan. https://www.eragons.se/infomaterial/ Om det står mellan att bo ensam eller kastrering, så skulle jag tagit risken och kastrerat. Att bo ensam är inte ett värdigt liv för ett marsvin.

[Gnagare2]
2018-03-06 20:27
#5

#4 Det var mycket matnyttig information det. Tack så mycket för detta.

[Wijnja]
2018-03-06 22:08
#6

2hanar jag kastrerat

Annons:
Blackiebo
2018-03-07 11:25
#7

Våra två marsvinskillar är kastrerade och det gick bra. 

Jag tror att det viktiga är just att det sker hos en veterinär som har lång erfarenhet av marsvinsoperationer. Då vet de också vikten av att marsvinen kommer igång att äta efter. I vårt fall stödmatade de killarna med Critical Care först för att sedan kolla att de började äta själv innan vi fick ta hem dem.

Eftervården var inga problem.

Detta var ju såklart på en klinik i Stockholm och det är jättetråkigt att expertisen inte finns mer utbrett. Nu har jag flyttat 3 tim bort, men skulle det vara att jag någon gång måste operera någon av killarna igen så kommer jag definitivt att be om en remiss tillbaka dit. 

Jag förstår din oro. Veterinärerna här där vi bor har ingen koll så de skulle jag aldrig låta göra några ingrepp.

[Wijnja]
2018-03-07 12:39
#8

Blir operera hon har en cysta

[Gnagare2]
2018-03-07 16:28
#9

#7 Tack för ditt inlägg. Skönt att se att någon förstår min oro.

Jag har byggt upp ett mycket starkt band till hanen jag tänkt kastrera. Han är egen uppfödning och jag räddade livet på honom när han bara var några dagar gammal. Att då riskera hans liv med en kastration hos en vet som inte vet vad hen gör…..det tar emot.

Du har bara 3 timmar till sthlm. Det är ju rätt bra. Jag har 5 timmar dit…men om det verkligen kniper så får jag väl åka dom 50 milen till sthlm med honom…jag gör nästan vad som helst för denna charmiga killes skull…

[Wijnja]
2018-03-07 16:54
#10

Hur gammal är han

[Gnagare2]
2018-03-07 17:45
#11

#10 Han fyller två år nu i Augusti,men är liten till växten,så han ser ut att bara vara några månader gammal. 

Att han är så liten ökar min oro  för om han klarar ett sådant ingrepp överhuvudtaget.

[Wijnja]
2018-03-07 18:01
#12

Då funkar det bra kondis bra ålder då är det mindre riskabelt visst det finns risker har små marsvin dem har klarar av kaseringarna bra

[Wijnja]
2018-03-07 18:05
#13

Visst man är alltid orolig när djuren ska opereras det är jag alltid

Annons:
Upp till toppen
Annons: