Annons:
Etikettallmänt
Läst 908 ggr
Noreni
3/12/18, 1:00 PM

Unga hanar i samma rum som honor?

Har lite funderingar på det här med att ha unga hanar i samma rum som honor. Vad har ni för erfarenheter av detta? Mina pojkar är ungefär 5 månader gamla och har aldrig riktigt bråkat (de har småtjafsat om vem som ska bestämma såklart, men aldrig något allvarligt). Är det big no-no att ha deras bur i ena ändan av ett rum, samtidigt som jag har en bur med honor i andra ändan? Det är ingen permanent lösning utan är bara några veckor i rad, kanske två gånger per år när jag är på besök hos släktingar. Förlåt för rörig text, det jag vill få fram är alltså: 1. Är det någon idé att testa ha dem i samma rum, eller är det stor risk att det blir bråk även om de är rätt lugna av sig? 2. Om man skulle ha dem i samma rum, kan det bli bråk mellan hanarna när vi kommer hem och de får bo i sin vanliga bur i eget rum?

Annons:
Noreni
3/12/18, 1:02 PM
#1

Kanske bör tillägga att även honorna är mina.

[Wijnja]
3/12/18, 2:29 PM
#2

Risken är att det blir bråk mellan hanarna

Ljungåsen
3/12/18, 3:30 PM
#3

När man flyttar yngre hanar från ett ställe till ett annat så ökar risken för bråk, oavsett om det finns honor i närheten eller inte. Man kan minska risken för flyttbråk genom att ta med sig lite smutsigt spån från hemmaburen och lägga i bortaburen så att det luktar hemma för pojkarna. Om bortaburen är mindre än hemmaburen så ger även det en ökad risk för bråk. Om honor i andra änden av rummet påverkar vet jag inte.

Lovegs
3/12/18, 7:30 PM
#4

Jag flyttade mina två hanar från min gamla 120 60 bur till en 180 70 bur men när jag åker till stugan så får dom bo i vår gamla 120 60 bur men man ska ändå va försiktig vid flytt

Noreni
3/13/18, 7:31 PM
#5

Tack för bra svar! Jag ska se om det finns möjlighet att ha dem i olika rum även när vi är bortresta, så man kanske kan minsta risken för bråk en aning. Men om det inte skulle gå att lösa så, är det någon som har erfarenhet av detta som skulle vilja berätta? :)

Upp till toppen
Annons: