Annons:
Etikettskötsel
Läst 1615 ggr
Hozkan
2018-03-12 22:53

Hur städa bokhyllebur?

Om man har en bokhyllebur (eller annan typ av stor lådbur) hur gör ni då när ni städar ur den? 

En vanlig smådjursbur kan man ju lätt tömma och ta ut och spola rent tex. Men en trälådebur går ju inte att skrubba rent på samma vis.

Räcker det att bara skyffla ur med en spade och sedan torka rent med typ papper och diskmedelsvatten eller nå't?

Ser även många bilder på burar med tyg som underlag, är det bättre än tex spån? Blir det inte ofräscht när djuren kissar på det? Hur ofta behöver det bytas o tvättas isf?

  • Redigerat 2022-05-02 20:55 av Ida Adler
Annons:
[AnimeV4]
2018-03-12 23:30
#1

Mina hemmabyggda burar har alltid haft en vaxduk i botten. Det rekommenderas skarpt! Om du inte städar varje dag eller inte har så mycket underlag kommer vaxduken dock att lösas upp om det ligger blött på ofta. Då är byggplast eller liknande bättre.

Har du bara trä i botten skulle jag först titta på hur noga man vill vara i rengöringen.

Virkon S är bra desinfektion. Ett pulver blandas med vatten och sprejas tunt på det som ska rengöras, sen torkar man bara av överblivet pulver som blir när det har torkat.

Är det inte lika noga funkar såpa och vatten, men då ska det vara en fuktig trasa och inte bli för blött.

godisgrisen
2018-03-12 23:36
#2

Jag tycker att det är mycket enklare att städa en bokhyllebur är att krångla en stor bänglig  gallerbur in i bardrummet.  Jag har ett handskylletset. Skottar ur det smutsiga. Fyller på nytt spån. Vid behov tvättar jag buren med hink, vatten med diskmedel i och en vanlig disktrasa. Plättlätt. Fleece som vissa använder kräver mycket mer underhåll än vanligt strömaterial som tex. kutterspån.

haushinka
2018-03-14 11:54
#3

Jag tycker det är jättebra och lättskött med fleece. Enda nackdelen är att man måste småstäda oftare. Jag dammsuger upp bajspluttar 2 ggr/dag.
Mina marsvin kissar mest när dom äter hö, och därför serverar jag höet i två kattlådor med strö i botten. I hörn och under hus har jag "peepads."
Peepads och hölådor behöver bytas och rengöras varannan/vartredje dag. 

Om du har fleece måste du ha något som suger upp fukt under. T ex madrasskydd, handduk eller packfilt. Och gärna något vattentätt underst. Jag kör fyra lager: fleece, packfilt, packfilt, plastad frotté. Är lite pyssligt lagd, så jag har sytt ihop ett gäng så man kan tvätta allt i ett stycke, men det är såklart inget måste.

Alltså - fleece släpper igenom kiss och håller sej torrt så länge du har något som absorberar fukten under. Det luktar inte mer än spån. :)

Randomel93
2018-03-14 12:15
#4

Vart köper du "peepads"?:)

Novachan
2018-03-14 17:58
#5

#4 Rätt säker på att zooplus säljer det. Borde finnas på de flesta hemsidor och butiker som säljer djurgrejer

haushinka
2018-03-14 22:44
#6

Jag gör egna peepads, på exakt samma sätt som fleeceliners som jag beskrev ovan. Bara mindre bitar då :) Finns massa på youtube om du är sugen på att göra egna! (Även om man inte har fleece i buren så är fleece liners och peepads kanon att ha t ex i soffan vid gos)

Annons:
Novachan
2018-03-15 07:22
#7

#6 Hittar typ inga videos, söker antagligen med fel sökord. Kan du länka någon video?

Ljungåsen
2018-03-15 07:49
#8

#7 Om du googlar på "diy guinea pig pee pads" så hittar du ett antal Youtube-klipp. Hittade den här sidan också. https://pethelpful.com/rodents/Reusable-Guinea-Pig-Cage-Liner-Sewing-Tutorial

Novachan
2018-03-15 14:08
#9

#8 Tack 🙂

haushinka
2018-03-16 10:16
#10

Jag gör både liners och pee pads på det här sättet: https://www.youtube.com/watch?v=SDXPufp4Irs

Upp till toppen
Annons: