Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 1357 ggr
filopa
3/13/18, 12:06 AM

Piper när han andas

Jag har ett marsvin som piper väldigt lågt när han andas ibland. Vad betyder det ljudet?

Annons:
[AnimeV4]
3/13/18, 12:14 AM
#1

Det kan vara allt ifrån prat till problem med luftvägarna. Det kanske är vettigt att ringa till veterinären och iallafall rådfråga.

Står buren i drag? Är det kallt? Dammigt?

Ljungåsen
3/13/18, 7:56 AM
#2

Piper hur? Låter han som han är täppt i nosen? Finns det snuva i nosen? I värsta fall är det början till en luftvägsinfektion. Hos marsvin orsakas luftvägsinfektioner av bakterier, och behöver behandlas med antibiotika för att kunna läka ut. Eller så kan det handla om en inflammation i näshålan, eller förvuxna tandrötter. Eller om dammig miljö.

filopa
3/13/18, 8:12 AM
#3

Nej inte kallt, drag eller dammigt. Ljudet är väldigt svårt att förklara, väldigt ljust, nästan som när de piper vanligt fast mycket låg volym.

Ljungåsen
3/13/18, 8:15 AM
#4

#3 Men var kommer ljudet ifrån? Nosen? Låter det som det är ett ljud han gör medvetet, eller är det ett ljud som kommer i takt med andningen?

zooeyrush
3/13/18, 8:18 AM
#5

Jag har en liten tjej som piper lågt när hon ligger och vilar/sover. Tog mig en stund att inse att hon alltid gör så och att det inte är någon fara. 

Det kanske inte var det du menade, men som Ljungåsen frågade, är det medvetet eller något han inte kan kontrollera?

filopa
3/13/18, 9:29 AM
#6

Vet inte, har bara hört det på kvällen när jag ligger i sängen och det är mörkt. De är fortfarande ganska rädd av sig så de gömmer sig när jag går nära buren, och de vågar nog inte sova när jag är runt buren.

Annons:
Ljungåsen
3/13/18, 9:43 AM
#7

Knepigt. Jag skulle vilja veta om det är ett medvetet ljud eller inte, eftersom det ger en ledtråd till om det är någonting farligt eller inte. Nedan kommer en länk till en sida med marsvinsljud. Är det något av de här? http://www.guineapighub.com/guinea-pig-sounds/

filopa
3/13/18, 9:55 AM
#8

Hittade inte ljudet på listan, det låter mer såhär https://www.youtube.com/watch?v=suDzzQUFO-Q fast ljusare.

Ljungåsen
3/13/18, 11:34 AM
#9

#8 Har aldrig hört något liknande. Om det hade varit mitt marsvin så skulle jag tagit honom till veterinären.

[AnimeV4]
3/13/18, 4:28 PM
#10

Hur ser kroppens ställning ut när han låter så? Kissar/bajsar han? Är han ihopkrupen? Är pälsen uppburrad? Kisar han med ögonen eller ser han besvärad ut på något annat vis?

filopa
3/13/18, 6:56 PM
#11

Du beskriver exakt vad han gör. Han bajsar, hoppas att han kissar, väldigt svårt att se tycker jag.

filopa
3/13/18, 6:58 PM
#12

Hittade nu även en knöl på kinden en bit under ögat, men den verkar vara under huden.

[Wijnja]
3/13/18, 7:24 PM
#13

Oj tänderna

Annons:
[AnimeV4]
3/13/18, 7:39 PM
#14

Det låter verkligen som att det är dags för ett veterinärbesök!

filopa
3/13/18, 9:46 PM
#15

Knölen är borta nu, så han kanske hade mat eller något som han inte tuggat? Men vad tror ni att det kan vara för fel då?

[AnimeV4]
3/13/18, 10:13 PM
#16

Som sagt kan det vara många saker. Det är veterinär som gäller.

Upp till toppen
Annons: