Annons:
Etikettallmänt
Läst 907 ggr
[Gnagare2]
3/15/18, 11:12 AM

Kompostera marsvinsskit?

Jag har ett stort antal marsvin och det blir en stor mängd marsvinspluttar,kutterspån och kiss per vecka som ska ut.

Jag bor på landet och har tidigare lagt skiten i soptunnan,men nu håller det inte längre för mina matsopor får ej plats. Det blir minst fyra kassar marsvinskit per vecka för mig.

Tänkte om jag gör någonsorts kompost på tomten,men det blir en väldigt stor och hög kompost isåfall?

Skulle vara intressant att höra hur ni andra gör med marsvinsavfallet,när ni gör rent i burarna. Och som sagt,ni som har många marsvin får gärna svara.

Annons:
Ljungåsen
3/15/18, 11:37 AM
#1

Jag bor också på landet, och har en större komposthög för marsvinsskräp. På våren, när jag förbereder mina odlingsbäddar så gräver jag ner en del av det i bäddarna som jordförbättring. Under odlingssäsongen så fungerar det bra att använda spånblandningen som täckning mellan plantorna. Gammalt hö brukar rådjuren äta upp så här på vintern.

[Gnagare2]
3/15/18, 12:07 PM
#2

#1 Var på tomten har du placerat komposthögen? Man vill ju inte att den ska synas så väl,tänker jag. Det låter perfekt att ha marsvins avfallet till odlingen. Ska jag själv tänka på när det är dags för odling. Vilken växt/grönsak trivs bäst bland marsvins avfall?

 Och har du gjort någon form av inhägnad eller staket runt om komposthögen? Eller har du det bara fritt så att säga?

Jag har en skog precis i närheten av huset. Jag tänkte att man kan placera komposthögen i skogen eller precis vid skogskanten?

Blev mycket frågor,men detta är ett intressant ämne.

Ljungåsen
3/15/18, 12:21 PM
#3

#2 Jag har komposthögen precis vid skogskanten, hyfsat nära mina odlingsbäddar, på ett ställe som är relativt lätt att komma åt även på vintern. Än så länge är den bara en hög, men vi har pratat om att bygga en kompost bara för marsvinsskräpet. Det har bara inte blivit av än. Fördelen med en hög är att det är mindre jobb med att komma åt det skräp som legat längst och börjat förmultna, men speciellt snyggt är det ju inte. Det är lerjord här, så mesta nyttan gör spånet med att göra jorden mindre kompakt. Jag odlar allt möjligt: potatis, lök, ärtor, bönor, sallad, spenat, morötter…

[Gnagare2]
3/15/18, 12:41 PM
#4

#3  Ja för mig blir det nog också att jag kommer att lägga allt på hög. Kanske fixar något staket framöver.

 Vill först se hur stor denna hög kommer att bli….är lite rädd för att den kommer bli väldigt väldigt stor…och det kommer precis som du säger inte bli speciellt snyggt.

En fråga till kom jag på. Hur lång tid brukar det ta  innan det förmultnar och försvinner?  Och nu på vintern händer det väl inte så mycket med förmultningen antar jag.

Ljungåsen
3/15/18, 1:00 PM
#5

#4 På vintern är det enda som händer med högen att den växer. På våren gräver jag ur det halvförmultnade innanmätet till odlingsbäddarna och då krymper den igen. Hur lång tid det tar att förmultna helt har jag ingen riktig koll på. Jag är mest glad över att den inte växer år från år.

[Gnagare2]
3/15/18, 1:14 PM
#6

#5 Ok då  har du en rätt stor odling med andra ord. Om det går åt så att högen faktiskt krymper🙂

Annons:
Ljungåsen
3/15/18, 1:53 PM
#7

#6 Odlingen är cirka 20 kvadratmeter stor. Sedan tror jag att jag inte har lika många marsvin som du. Jag har sju marsvin och en kanin.

[Gnagare2]
3/15/18, 6:31 PM
#8

#7 Ja det blir ju lite skillnad. Jag har 14 marsvin.Jag får ordna en odling på 40 kvadratmeter för att den komposten ska minska då.

[Wijnja]
3/15/18, 7:09 PM
#9

Riktigt smart idé

Upp till toppen
Annons: