Annons:
Etikettfoder
Läst 2284 ggr
[Gnagare2]
2018-03-17 13:11

Förebygga urinsten med kosten

Har kikat runt lite här och hittat information om att man helst ska utfodra marsvin med så kalkfri kost som möjligt för att undvika urinstenar och andra obehagligheter. på marsvin.

Jag vill väldigt gärna förebygga och undvika urinstenar på mina djur eftersom jag har så långt att åka till en marsvinskunnig veterinär.

Denna kalk verkar finnas i viss typ av hö?  Hur vet jag vilket hö jag ska undvika för att minska kalkmängden?  Och vilka grönsaker ska undvikas? 

Någon som vet?

Annons:
Ljungåsen
2018-03-17 13:26
#1

Länken nedan tycker jag ger en god översikt på vilka näringsämnen marsvin behöver. http://guineapigsaustralia.com.au/nutrition.htm Där nämner man också att kvoten mellan kalcium och fosfor bör ligga på 1,5:1, så det är det värdet man bör sträva efter för att minska risken för urinsten. På guinealynx finns det en excelkalkulator som man kan använda för att beräkna innehållet av kalcium och fosfor i de dagliga grönsakerna. Den kan hämtas hem från den här sidan. http://www.guinealynx.info/diet_ratio.html När det gäller hö så är det enklaste att köpa analyserat hö. I höanalyser för häst ingår ofta även en mineralanalys, och då kan man själv räkna ut vilken kalcium-fosfor-kvot ens hö har. Kan man inte få tag i analyserat hö så är det ändå klokt att välja hö avsett för häst, eftersom hästar vill ha ungefär samma kalcium-fosfor-kvot som marsvin. Det är bra om höet består av olika sorters gräs, och lite eller inga baljväxter, då dessa är rika på kalcium.

[Gnagare2]
2018-03-17 13:56
#2

#1 Vilka bra sidor du hittar på nätet. Mycket intressant läsning.

Detta med höet är också intressant. Jag brukar köpa hö från en bonde här i närheten,och enligt honom är det hästhö. Men mina djur är inte lika förtjust i det höet av någon anledning,så jag brukar blanda hästhöet med ett hö från en djuraffär,och det är grönare hö och ekologiskt odlat.

Höet från djuraffären  kommer med en innehållslista ,nämligen Timotej,Ängsvindel,Rajgräs och rödklöver.  Detta hö är mina djur helt galna i,och dom lämnar inte ett enda höstrå kvar när dom ätit klart.

Hästhöet däremot,kan dom lämna kvar….

Detta innehåll på höet från djuraffären,vad tror du om det? Är det bra hö för dom eller inte ur kalcium synpunkt?

Läste på dina sidor du länkade att kalcium är nödvändigt för  dom att få i sig,så det blir en svår balansgång här,märker jag.

[Wijnja]
2018-03-17 14:16
#3

Zoo hö brukar ha bra hö

Ljungåsen
2018-03-17 14:20
#4

#2 Det är inte alltid lätt med hö. Växtmässigt verkar djuraffärshöet helt okej, bara inte andelen rödklöver är för hög. Klöver är en baljväxt. Timotej, ängssvingel och rajgräs är olika gräs, så det är ju bra. Är det finare strån i djuraffärshöet än i hästhöet? Ofta uppskattar marsvin finstråigt hö mer, trots att grövre hö egentligen är bättre på att slipa tänderna. Det blir en balansgång, för det bästa höet är ju det som äts. Det handlar ju om att få en bra kvot, totalt. Med hö, grönsaker och eventuellt kraftfoder.

[Gnagare2]
2018-03-17 14:44
#5

#4 Ok. Jag får sätta mig ner och plocka bort rödklövern då…..haha.

Dessa hötyper är så olika varann. Höet från djuraffären  kommer med en grön färg och luktar gudomligt

 Hästhöet är "gulare" till färgen och  visst det luktar gott det med,men inte lika gott som djuraffärshöet.  Själva grovheten i dombåda hötyperna upplever jag som liknande.

Tänkte se om jag kan ta en bild på hötyperna så får du se skillnaden. Ska bara klura lite då jag har en ny dator….

Mina djur får ingen pellets,enbart hö och grönsaker. På 80 och 90 talen när jag hade marsvin,gav jag dom gnagarblandningar,pellets,saltsten och allt möjligt sådant onödigt. Och så hade jag också en av hanarna som fick urinstenar.  Det är bra att man lär sig med åren.

Ljungåsen
2018-03-17 15:39
#6

#5 Det är nog så enkelt att djuraffärshöet är godare. Det låter godare när du beskriver det. Även hästhö kan vara grönt och väldoftande, även om inte just ditt hästhö är det. Jag misstänker att prisskillnaden mellan de båda höerna är lätt astronomisk. Djuraffärshö brukar inte vara billigt. Det är inte så att du kan få tag på godare hästhö någon annanstans? Instämmer i att det är bra att man lär sig. Och ju mer man lär sig, desto mer inser man allt man inte kan. Det tar aldrig slut.

Annons:
[Gnagare2]
2018-03-17 16:01
#7

#6 Ja jag kan lugnt säga att det är en enorm prisskillnad mellan dessa två hötyper. Men jag är så mån om att mina djur får det allra bästa höet,just för att främja deras hälsa. Egentligen har jag inte råd att köpa det dyra höet,men jag försöker hushålla med det och blanda in det med hästhöet så mycket det går.

Bonden jag köper hästhöet av säger att det just nu råder stor höbrist i området,så jag tvivlar på att jag kan få tag på hö någon annanstans ifrån.

Ja så är det verkligen. Jag trodde jag hade mycket kunskaper om marsvin,men just när man tror man vet något,så dyker det alltid upp  något man inte hade en aning om. Detta med kalcium och urinstenar visste jag från början,men på andra områden lär jag mig hela tiden om dessa djur.

Skulle vilja att det fanns någon form av kurs om marsvin,eller utbildning,men  sådant finns förstås inte.

Ljungåsen
2018-03-17 16:16
#8

#7 Marsvinshjälpen har ett antal filmer om grundläggande marsvinskunskap, som kan ses här. Jag har inte tittat på alla filmerna själv. http://marsvinshjalpen.se/?page_id=148 Om man däremot vill komma förbi det grundläggande så finns det inte så mycket. Inte som jag har hittat, bäst att tillägga.

[Gnagare2]
2018-03-17 16:48
#9

#8 Jättebra information för nybörjaren,men jag skulle vilja ha mer djupgående information.

 Information som går mer in på tex beteenden hos marsvin som är mindre vanliga,och om man kan göra något åt dessa beteenden,och mera info om  sjukdomar i inre organen och hur  man förebygger sådant.

 Tex så har jag flera gånger hävt magåkommor på mina marsvin utan att behöva gå till veterinären. Sådant är värdefullt för mig eftersom jag som sagt har så långt till marsvinskunnig hjälp.

 Säger inte att du ska komma med denna info,jag bara  säger att jag är intresserad av sådan info om marsvin. Mycket intressant tycker jag att detta är.

[Wijnja]
2018-03-17 16:50
#10

Aragon får inte äta viss hö

[Gnagare2]
2018-03-17 17:30
#11

#10 Vill du utveckla lite varför Aaragon inte får äta viss typ av hö och  orsaken till detta?

[Wijnja]
2018-03-17 17:37
#12

Urinstenar han får inte äta alfa hö för då bildar han nya stenar vissa grönsaker bör jag undvika

[Gnagare2]
2018-03-17 17:43
#13

#12 Detta har jag också läst om. Att man helst inte ska ge alfahö.  Men hur vet man skillnaden på alfahö och "vanligt" hö?  

Alltså,vilken typ av hö är alfa hö?

Annons:
Ljungåsen
2018-03-17 17:56
#14

#13 Alfalfa heter blålusern på svenska, och odlas nästan aldrig till hö i Sverige. Om man köper svenskt hö så är det alltså extremt osannolikt att det finns blålusern / alfalfa i. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/odling/jordbruksgrodor/vall/vallarter/blalusern.4.38653d251424e048bcd532.html Utomlands ger man ofta alfalfahö till växande marsvin, just för att den innehåller mer kalcium.

[Wijnja]
2018-03-17 18:11
#15

Är inte oxbow hö alfa

[Gnagare2]
2018-03-17 18:30
#16

#14 Men det måste ju vara hög risk för dom djuren  utomlands att få urinstenar med andra ord?  Mina ungar växer väldigt bra utan att jag proppar i dom höga mängder av kalcium.

Ljungåsen
2018-03-17 18:41
#17

#16 Det tråkiga med urinstenar är att det i många fall verkar finnas en genetisk komponent; att olika marsvin är olika känsliga. En del kan äta usel kost med felaktig kvot utan att få några problem, och andra som utfodras efter konstens alla regler får problem i alla fall. Växande marsvin behöver en större andel kalcium i kosten än vuxna. För de få ungar jag haft har jag löst det genom att ge dem en kvist persilja om dagen, och i övrigt har de fått samma mat som sin vuxna kompis. Läser man på amerikanska sidor så är det självklart att de växande marsvinen ska ha alfalfahö. Lika självklart är det att alla marsvin ska ha pellets. Med svenska ögon verkar det en smula fanatiskt. Här är det ju rätt normalt att inte ge pellets, men de oroar sig för d-vitaminbrist om de inte ger pellets. Här är en rätt intressant diskussion om just det. http://www.guinealynx.info/forums/viewtopic.php?f=8&t=76238

Ljungåsen
2018-03-17 19:00
#18

Gällande d-vitaminbrist, så diskuterade vi saken för ett tag sedan här på forumet. Länkar till den tråden, ifall intresse finns. https://marsvin.ifokus.se/discussions/57e559cd8e0e745c2d000cbb-d-vitaminbrist-fraga

[Wijnja]
2018-03-17 19:01
#19

Marianne sa marsvinen ska äta alfa hö

[Gnagare2]
2018-03-17 19:29
#20

Oj,vad mycket olika information på en gång. Här trodde jag att det är extra viktigt för marsvin att få C vitamin eftersom dom inte kan bilda det själva.

Har aldrig tidigare sett att D vitaminbrist också verkar vara en "issue".  Jösses. Är helt slut efter all den läsningen….🙂

Annons:
[Wijnja]
2018-03-17 19:33
#21

Precis dem kan inte Böda c vita min som kaniner kan

Ljungåsen
2018-03-17 19:40
#22

#20 Det blir lätt sådär, att det ena leder till det andra… C-vitamin är jätteviktigt, och man kan diskutera i evigheter hur man ska säkerställa att de får i sig det de behöver, och vilken metod som är bäst, men jag tror det är en annan diskussion.

[Gnagare2]
2018-03-17 20:06
#23

#22 Det är just detta som är så intressant med marsvin. Att när man forskar om dom så kommer det hela tiden upp ny information. Det gäller väl alla djur i och för sig,men  i detta fall blir man lätt uttröttad av att det finns så mycket info på en gång.

Detta med C vitamin är en helt annan diskussion,jag bara nämnde det för att jag trodde att det var det vitaminet som var allra viktigast för marsvin.

Ljungåsen
2018-03-18 08:03
#24

#23 Det finns teorier om att ett överskott av askorbinsyra kan vara en bidragande orsak till urinsten. Detta eftersom askorbinsyra innehåller oxalater, och oxalater i större mängd kan även de ge urinsten. Detta får givetvis vägas mot risken för C-vitaminbrist om man inte ger något tillskott alls av c-vitamin. Jag vet inte om du sett rapporten från SLU om urinsten hos marsvin? Där finns det lite teorier om vad som orsakar urinsten. Den kan laddas ner här. https://stud.epsilon.slu.se/5634/

[Wijnja]
2018-03-18 09:10
#25

Hur vet jag om dem får tillräckligt med c vita min

Ljungåsen
2018-03-18 09:46
#26

#25 Du kan antingen räkna på C-vitamininnehållet i de grönsaker du ger (kalkylatorn i #1 kan användas även för C-vitamin), eller så ger du någon form av tillskott (askorbinsyra, brustabletter,C-vitamindroppar). C-vitaminbehovet är 10-30 mg/kilo kroppsvikt.

[Wijnja]
2018-03-18 09:55
#27

Aa en gång fick dolly kramper gav henne extra c vita min kramperna försvann

Annons:
Ljungåsen
2018-03-18 09:57
#28

Sen är det väl så att ingen tråd om urinsten är komplett utan att nämna de tyska örtmedicinerna Allrodin och Eurologist. Mer information finns i länkarna nedan. https://marsvin.ifokus.se/discussions/51eec711ce12c424e5004b3e-urinsten-ortpreparat-gladjande-resultat http://ietthornavvardagsrummet.blogspot.se/p/urinsten-alternativ-behandling.html Örtmedicinerna finns numera att köpa även i Sverige, från Eragons webbshop, ifall man inte känner sig bekväm med att beställa från Tyskland. https://www.eragons.se/webshop/

[Wijnja]
2018-03-18 09:58
#29

Oj funkar det på marsvin

Ljungåsen
2018-03-18 10:00
#30

#27 Ja, C-vitaminbrist kan ge kramper. Man får väga risken med ett överskott (urinsten), mot risken med ett underskott (skörbjugg). Jag vet ju vad jag tycker är mest allvarligt. #29 Det finns inga vetenskapliga studier som bevisar att det fungerar, men väldigt många anekdotiska berättelser som säger att det gör det. Jag tror på örtmedicinerna.

[Wijnja]
2018-03-18 10:01
#31

Precis tycker du jag ska väga grönsakerna

Ljungåsen
2018-03-18 10:03
#32

#31 Jag tycker du ska göra det som krävs för att säkerställa att marsvinen får det c-vitamin de behöver. Antingen genom att ge tillskott, eller genom att väga grönsakerna och räkna på det.

[Wijnja]
2018-03-18 10:06
#33

Mäkrker att ingen krampar längre

[Gnagare2]
2018-03-18 12:14
#34

#28 Detta är ju en fullkomligt fantastisk information! Men det står att tabletterna ska kompletteras med smärtstillande,och det innebär att jag måste uppsöka veterinär…..en veterinär som inte kan marsvin,eftersom jag bor på landet…

Alltså innebär det att jag måste stå och förklara för veterinären vad som ska göras igen…eftersom dom ej är marsvinskunniga…..detta är jag inte överförtjust i.

Nu kommer jag med en fråga som riskerar att göra folk upprörda,men om dessa ört tabletter verkligen hjälper mot urinsten,är det då nödvändigt med smärtstillande? För när stenarna är borta,så kan dom väl fortfarande inte ha ont?

Bara en fråga. Jag kommer självklart att ge smärtstillande om detta visar sig vara  absolut nödvändigt.

Annons:
Ljungåsen
2018-03-18 12:47
#35

#34 Smärtstillande för marsvin brukar betyda Metacam. Det kan även en vanlig veterinär skriva ut, om det kniper. Enligt en av mina veterinärer på Blå Stjärnan så har man nyligen kommit med nya rekommendationer för doseringen av Metacam till marsvin, så det är den biten man som djurägare behöver ha koll på. Guinealynx ligger fortfarande kvar med gamla rekommendationen på 0,2 mg/kilo marsvin, en gång per dygn. http://www.guinealynx.info/analgesics.html Nya rekommendationen är 1.0 mg/kilo marsvin, två gånger per dygn i det akuta skedet. Sedan minskar man mängden. Marsvin tål Metacam mycket bra jämfört med exempelvis hund och katt, så för hundochkattveterinärer kan doseringen verka hysteriskt hög. Jag skulle definitivt ge smärtstillande om marsvinet har ont. Urinsten gör ont, och marsvin är mycket skickliga på att dölja smärta. Det är inte förrän man sätter in smärtstillande som man märker hur ont de haft. Om man behandlar med örttabletter i förebyggande syfte så behövs givetvis inget smärtstillande.

[Wijnja]
2018-03-18 12:50
#36

Därför aragon satt skrek varje gång han kissade

[Gnagare2]
2018-03-18 14:06
#37

#35 Nu var det så länge sedan jag  behövde behandla mina marsvin med medicin (förutom när jag medicinerade marsvinet med ögat,som jag var tvungen att ta bort,för han fick fel dos av en okunnig veterinär)så jag kommer inte ihåg vilken medicin som marsvinsmagar är känslig mot.

På 90 talen när mina marsvin fick medicin,så tålde inte deras magar medicinen,utan jag gav via spruta i nacken istället. 

Tål marsvinsmagar Metacam? Om det ges oralt.

Och en fråga till. Finns det några kända biverkningar på dessa ört tabletter? Och är det helt ofarligt att ge ört tabletterna i förebyggande syfte?

[Wijnja]
2018-03-18 14:23
#38

Bactrim

[Wijnja]
2018-03-18 14:24
#39

Marsvin tål metacam bättre än hund och katt

Ljungåsen
2018-03-18 14:32
#40

#37 För hund och katt är det inte ovanligt att Metacam ger magproblem, men jag har aldrig hört talas om att ett marsvin drabbats av det, för att det fått Metacam. Min bedömning är att Metacam är en säker och bra medicin för marsvin, och att alternativet att inte smärtlindra är mycket sämre. Du kan läsa om vad Marianne Tornvall säger om marsvin och Metacam här. http://veterinaren.nu/fragelada/besvarad/gnagare/nobligan-och-metacam Vad jag vet så finns det inga kända biverkningar av örtmedicinerna, men som vanligt får man väga risk mot nytta själv. Jag har en herre här hemma som behandlats med dem i flera år. Han fick en urinvägsinfektion efter sin operation, och den höll på att ta livet av honom, så sedan dess får han örtmedicin dagligen. Allt för att minska risken för att han blir sjuk igen.

[Wijnja]
2018-03-18 14:50
#41

Ska jag prov ge aragon örtmediciner se hur det funkar

Annons:
[Gnagare2]
2018-03-18 14:53
#42

#40 Ok. Jag litar helt och fullt på vad Marianne säger,så tack för den länken.

Jag tycker det låter så fantastiskt att din herre där hemma blir bra av dessa örtmediciner. Det väcker hopp inom mig att det faktiskt funkar. 

Du nämnde innan att dom har ändrat rekommendationerna för dosen på Metacam. Varför ändrade dom dosen?  Kan vara intressant att veta.

[Wijnja]
2018-03-18 14:54
#43

Hur mycket väger din

[Wijnja]
2018-03-18 14:56
#44

FIck långtidsbehandling tre marsvin med tandfel

[Wijnja]
2018-03-18 14:58
#45

Hade väldigt tur stenen satt på rätta stället annnars avlivning det blev operation för hans del nästa gång opererar jag igen

Ljungåsen
2018-03-18 15:11
#46

#42 Som jag har fattat det ändrade man dosen för att man har kommit underfund med att det inte räckte att ge Metacam en gång per dygn för att marsvinet skulle vara smärtlindrat hela dygnet. Marsvin har helt enkelt för snabb förbränning för att det ska fungera. Sedan har man, historiskt sett, lutat sig mot doseringen för kaniner, medan marsvin tål Metacam mycket bättre än så. Numera går man efter doseringen för gnagare. Här är en (antik) diskussion om Metacamdosering. http://www.guinealynx.info/forums/viewtopic.php?t=35093 Och en något nyare diskussion här. http://www.guinealynx.info/forums/viewtopic.php?t=72412

[Wijnja]
2018-03-18 15:26
#47

Hur mycket ger du dina

Ljungåsen
2018-03-18 15:32
#48

#47 Av vad? Örtmedicinerna? Han står på underhållsdosering. 300 mg Eurologist om dagen hela året runt. Dessutom får han en halv tablett Allrodin om dagen under sommaren.

Annons:
[Wijnja]
2018-03-18 15:33
#49

Metacam minifom är det 0.2 ml

Ljungåsen
2018-03-18 15:47
#50

#49 Metacam ska man ge i den dos som (den kompetenta) veterinären föreskriver. Det går inte att säga antal milliliter, eftersom det beror på marsvinets vikt, och på vilken styrka det är på själva Metacamet. Metacam finns i två varianter, för katt respektive för hund, och hundvarianten är tre gånger starkare än kattvarianten.

[Gnagare2]
2018-03-18 15:53
#51

#50 Så det finns inget Metcam för marsvin alltså?  Bara för hund och katt?  Då förstår jag varför okunniga veterinärer höjer på ögonbrynen när dosen är så hög för marsvin.

[Gnagare2]
2018-03-18 16:01
#52

Är det samma sak för kaniner? Är urinsten vanligt på kaniner med,eller är det vanligare hos marsvin?  Jag hade kaniner förr om åren,men hörde aldrig talas om att kaniner kunde få urinsten.  Om dom inte kan få det,hur kommer det sig att det är så stor skillnad mellan kanin och marsvin?  

Jag är riktigt frågvis här🙂

Ljungåsen
2018-03-18 16:01
#53

#51 De flesta (om inte alla) mediciner som ges till marsvin är egentligen avsett för något annat djurslag. Du kan läsa om de olika Metacamvarianterna hos Fass. https://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=20070522000134 https://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=20000324000162

[Wijnja]
2018-03-18 16:05
#54

Alla djurslag

Ljungåsen
2018-03-18 16:05
#55

#52 Kaniner är inte lika drabbade som marsvin, men nog förekommer det hos de också. Några länkar i ärendet nedan. http://kaninmagazinet.se/2012/may/urinsten.html http://veterinaren.nu/kanin/sjukdomar/urinvagarna/urinsten-och-urinsgrus-kanin

Annons:
[Wijnja]
2018-03-18 16:05
#56

Tack

[Gnagare2]
2018-03-18 16:12
#57

#35 Ok,vi säger nu att jag behöver ett recept på Metacam för mitt marsvin,och går till en veterinär som ej kan marsvin. Nu vet jag dosen per dag jag bör ge,men hur länge brukar marsvinet stå på den medicinen? En vecka? Två?

[Wijnja]
2018-03-18 16:17
#58

Du kan ge längre tid

[Wijnja]
2018-03-18 16:18
#59

Nej dosen är inte för hög man går på vikten

Ljungåsen
2018-03-18 16:25
#60

#57 Oj, vilken svår fråga att svara på. När jag fått Metacam utskrivet till något av marsvinen så har det varit olika långa behandlingstider. Mest vanligt är nog en vecka, med högre dos de första fyra dagarna. För urinsten så tror jag dock att man behandlar under betydligt längre tid än så.

[Wijnja]
2018-03-18 16:27
#61

Precis det är olika vilka åkommor man får atros är det livstid tandfel beror på om dem kan slipa ner tänderna själv eller inte

Upp till toppen
Annons: